مقدار مصرف متادون برای ترک هروئین
مقدار مصرف متادون برای ترک هروئین
18 مهر 1402
عوارض قرص آلپرازولام برای بزرگسالان
عوارض قرص آلپرازولام برای بزرگسالان
18 مهر 1402
نمایش همه
برای ترک هروئین چه بخوریم؟
۳٫۴
(۸)

متخصصان علوم تغذیه بر این باورند که بیماری هر چه که باشد، پیروی از رژیم غذایی مناسب درمان آن است! نقش رژیم غذایی مناسب در تسریع بهبود بیماران پس از ترک مواد مخدری مانند هروئین به اثبات رسیده است. در واقع، پیروی از رژیم غذایی مناسب نقش موثری در بهبود نوسانات خلقی و افزایش قدرت روانی برای غلبه بر اعتیاد دارد. یکی از سوالات متداول افرادی که تصمیم به ترک دارند این است که چه چیزی برای ترک هروئین خوب است یا برای ترک هروئین چه بخوریم درد نکشیم؟

بنابراین در این مقاله تلاش کرده ایم که به صورت جامع به سوالات فوق پاسخ دهیم:

اهمیت رژیم غذایی در حین ترک هروئین

بیماران در حین ترک هروئین با طیف وسیعی از عوارض جسمی و روانی از جمله تب، حالت تهوع و استفراغ روبرو می شوند. از آنجایی که افزایش دمای بدن، باعث بروز کم آبی و افت کالری می شود، بهترین اقدام برای جبران این عوارض تمرکز بر نوشیدن آب و مایعات مغذی است. افراد مبتلا به تب، از حالت تهوع و خستگی زیاد رنج می برند که نهایتاً این موارد منجر به کاهش اشتهای بیماران می شود.

پیروی از رژیم غذایی سالم در بیمارانی که در حال سم زدایی هروئین هستند از اهمیت بسزایی برخوردار است زیرا:

  • وسواس در مصرف منظم هروئین احتمالاً جایگزین عادات غذایی سالم شده و لازم است بیمار مجددا به الگوهای غذایی سالم باز گردد.
  • اعتیاد طولانی مدت به هروئین، سبب کاهش یا افزایش شدید وزن می شود و بسیاری از بیماران برای بازگشت به وزن طبیعی به رژیم غذایی سالم نیاز دارند.

اصلاح سبک زندگی و پیروی از رژیم غذایی سالم به مغز بیماران آموزش می دهد که احساس گرسنگی را با احساس نیاز به مصرف مواد مخدر اشتباه نگرفته و با استفاده از روش های سالم نیازهای جسمی و روانی خود را برطرف کنند.

برای ترک هروئین چه غذایی بخوریم؟

یک رژیم غذایی سالم و متعادل برای ترک این ماده مخدر دارای ویژگی های زیر است:

۱٫ افزایش مصرف مایعات سالم

اکثر افرادی که در مرحله ترک فیزیکی هروئین قرار دارند، سطحی از استفراغ و اسهال را تجربه می کنند که باعث تخلیه مایعات بدن می شود. بیشتر بیماران در هنگام تجربه عوارض فوق، تمایلی به نوشیدن منظم مایعات ندارند اما لازم است بر این بی میلی غلبه کنند، در غیر این صورت با عوارض خطرناک کم آبی بدن مواجه خواهند شد.

البته برخی از بیماران به دلیل استفراغ شدید در نگه داشتن محتوای معده خود مشکل دارند که در شرایط آبرسانی به بدن از طریق تزریق داخل وریدی انجام می شود. مصرف حداقل دو تا سه لیوان آب در هر ۲۴ ساعت امری ضروری در بهبود شرایط بیماران است اما در شرایطی که بیمار دچار استفراغ یا اسهال شده است به مقدار بیشتری از مایعات نیاز خواهد داشت.

دفع ادرار تیره، تیرگی دور چشم و خشکی گلو از مهم ترین نشانه های بروز کم آبی در بدن است که باید سریعا مورد درمان قرار گیرد. بنابراین پس از ترک با گنجاندن حداقل دو لیتر آب در برنامه روزانه، به آبرسانی بدن کمک کرده و احتمال بازگشت به مصرف هروئین را کاهش دهید.

برای ترک هروئین چه غذایی بخوریم؟

۲٫ مصرف غذاهای تقویت کننده دستگاه گوارش

بسیاری از بیماران در حین سم زدایی فوق سریع، علائم گوارشی آزاردهنده مانند تهوع و استفراغ را تجربه می کنند. از سویی دیگر اعتیاد به هروئین به تدریج سبب تضعیف عملکرد سیستم گوارشی شده و مشکلات مزمنی را برای بیماران ایجاد می کند.

بنابراین حتی اگر پس از سم زدایی هروئین از نظر فیزیکی احساس بهتری دارید، از وارد کردن فشار غیر ضروری به معده و روده اجتناب کنید. مناسب ترین رژیم غذایی بلافاصله پس از ترک شامل سوپ، پوره و انواع آبمیوه است. در مرحله بعد مصرف غذاهای جامد با هضم آسان گزینه مناسب تری برای بهبود شرایط دستگاه گوارش است. نان کم‌فیبر، موز، تخم‌مرغ، سیب‌زمینی پوست‌کنده و مرغ در این گروه قرار می گیرند.

فراموش نکنید که لازم است از مصرف غذاهای تند و پرادویه تا چند هفته اجتناب کنید. همچنین یکی دیگر از تکنیک های محافظت از دستگاه گوارش مصرف چند وعده غذایی کوچک به جای وعده‌های غذایی بزرگ در یک مرحله است. مصرف وعده های کوچک به سیستم توزیع مواد مغذی بدن کمک می کند تا از سقوط سطح قند پیشگیری به عمل آورد.

۳٫ گنجاندن غذاهای «پروبیوتیک» در رژیم غذایی

غذاهای پروبیوتیک، حاوی باکتری های سودمندی هستند که نقش مهمی در احیای سیستم گوارشی و تقویت سیستم ایمنی دارند. متداول‌ترین غذاهایی که در گروه پروبیوتیک ها قرار می گیرند شامل ماست، کلم ترش و ترشی غوره هستند. اگر سلایق غذایی بیمار با موارد فوق جور نباشد، احتمالا پزشکان متخصص تغذیه با تجویز مکمل های حاوی پروبیوتیک به تثبیت شرایط بیماران، پس از ترک کمک خواهند کرد.

۴٫ افزایش مصرف پروتئین

مغز افراد معتاد به هروئین به دلیل تجربه لذت ناشی از مصرف مواد، از الگوهای عملکرد طبیعی فاصله می گیرد. یکی از مهم ترین اجزای سازنده یک رژیم غذایی سالم و متعادل، غذاهای حاوی پروتئین هستند. اسید های آمینه اجزای سازنده پروتئین هایی هستند که نقش مهمی در بازگرداندن عملکرد طبیعی انتقال دهنده های عصبی لذت و پاداش در مغز دارند.

بنابراین افزایش مصرف غذاهای حاوی پروتئین به خصوص در هفته های اولیه بهبودی، گزینه مناسبی برای توانبخشی به بیماران است. فراموش نکنید که در هنگام سم زدایی هروئین، اجتناب از غذاهای سرخ شده، پر چرب، بیش از حد پخته یا آغشته به سس های پرکالری ضروری است.

۵٫ کاهش مصرف قند و کافئین

بیمارانی که در حال سپری کردن مراحل ترک این ماده مخدر هستند باید از هرگونه استرس ذهنی و عاطفی دور باشند. برخی از غذاها مانند قند وکافئین به دلیل ایجاد اثرات محرک بر سیستم عصبی، سبب افزایش ناآرامی و بیقراری بیماران می شود. به همین دلیل کاهش مصرف قند و کافئین در طول سم زدایی هروئین، از اهمیت بسزایی در تثبیت شرایط بیماران برخوردار است.

مصرف قهوه بدون کافئین، چای های گیاهی همراه با یک فنجان شیر گرم یا آب میوه ها جایگزین مناسبی برای قند و کافئین هستند. در مواقعی که بیمار تمایل زیادی به مصرف مواد قندی می کند، جویدن یک تکه میوه تازه یا یک کلوچه شیرین شده با سس سیب انتخاب های سالم تری هستند.

حتی اگر به دلیل اعتیاد به هروئین، دچار کاهش وزن شدید شده باشید باز هم مصرف کالری های پوچ راه حل مناسبی برای جبران کمبودهای بدن نیست. در واقع اضافه کردن وزن با مصرف غذاهای شیرین منجر به کاهش اشتها و افت سطح انرژی جسمی و روانی می شود. بنابراین به جای مصرف غذاهای شیرین و کم کالری به دنبال مواد غذایی لذیذ و غنی از مواد مغذی باشید از جمله آووکادو و انواع آجیل

۶٫ دریافت کمک های حرفه ای

یکی از بهترین اقدام های ممکن برای ترک، مراجعه به مراکز معتبر ترک اعتیاد و دریافت کمک از افراد حرفه ای و متخصص است. در هنگام انتخاب مرکز ترک اعتیاد این موضوع را مد نظر قرار دهید که کیفیت تغذیه بیماران در هنگام سم زدایی هروئین مورد توجه قرار گرفته است، چرا که تمرکز بر تغذیه سالم در برخی از مراکز ترک اعتیاد در اولویت قرار ندارد!

مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره یکی از معتبرترین مراکز ترک اعتیاد کشور است که در کنار دارو درمانی و روان درمانی، از متخصصان تغذیه و رژیم درمانی نیز در جهت درمان بیماران استفاده می کند. مشاوران تغذیه در این مرکز با ارائه برنامه غذایی متناسب با نیازهای تغذیه ای بیماران، نقش پررنگی در تسریع روند سم زدایی برعهده دارند.

از سویی دیگر، متخصصان تغذیه در پاسخ به این سوال که بعد از ترک هروئین چه بخوریم؟ از طریق آموزش های تخصصی به بیماران کمک می کنند تا در اصلاح سبک تغذیه و حفظ وزن طبیعی پس از ترک موفق تر عمل کنند. بنابراین برای غلبه بر هروئین و پایان دادن به اعتیاد همین امروز با همکاران ما در واحد مشاوره تماس حاصل فرمایید.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۳٫۴ / ۵٫ شمارش آرا: ۸

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + 18 =