ترک شیشه با قرص متادون
ترک شیشه با قرص متادون
18 مرداد 1402
عوارض ترک تریاک
عوارض ترک تریاک
18 مرداد 1402
نمایش همه
فواید ترک هروئین
۳٫۶
(۱۱)

بسیاری از مصرف‌کنندگان هروئین از عوارض نامطلوب این ماده مطلع هستند، اما کمبود انگیزه کافی برای تحمل عوارض ترک، مهم‌ترین مانع برای گام نهادن در مسیر ترک این ماده است.

افزایش آگاهی در مورد فواید ترک هروئین و تاثیرات مطلوب این کار بر سلامت جسمی، ذهنی و روانی نقش موثری بر تقویت روحیه و انگیزه شما برای رهایی از اعتیاد دارد. در این مقاله با مهم‌ترین فواید ترک هروئین آشنا خواهید شد:

هروئین چیست؟

ماده هروئین نوعی ماده مخدر نیمه مصنوعی با تاثیرات آرامبخش است که به صورت دودکردن، ترزیق یا استنشاق مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هروئین پس از ورود به جریان خون به مورفین تبدیل شده و به گیرنده‌های درد در مغز متصل می‌شود. مسدود کردن گیرنده‌های درد در مغز باعث کاهش سرعت انتقال پیام عصبی مرتبط با درد و ایجاد احساس سرخوشی می‌شود. بسیاری از مصرف‌کنندگان هروئین از این ماده به عنوان یک روش خوددرمانی برای تسکین دردهای عاطفی، جسمی و روانی استفاده می‌کنند.

کاهش سرعت ضربان قلب، افت متابولیسم و کند شدن عملکرد دستگاه تنفسی از دیگر عوارض مصرف هروئین است که در صورت اوردوز، خطر مرگ را به دنبال دارند. بسیاری از مصرف‌کنندگان هروئین به دلیل ایجاد سازگاری و افزایش تحمل بدن نسبت به هروئین، برای تجربه اثرات مشابه قبل به مصرف مقدار بیشتری از مواد نیاز خواهند داشت.

با گذشت زمان مصرف هروئین تاثیرات عمیقی بر ساختار و عملکرد مغز دارد و سیستم عصبی بدون وجود هروئین قادر به حفظ تعادل نیست. قطع ناگهانی مصرف هروئین با عوارض شدید جسمی و روانی همراه است که همین عامل یکی از مهم‌ترین موانع ترک اعتیاد به هروئین به شمار می‌آید.

هروئین چیست؟

 مهم ترین فواید ترک هروئین

ترک هروئین اقدامی شجاعانه است که تاثیرات مطلوبی بر زندگی فردی و اجتماعی دارد از جمله:

  1. تقویت تمرکز و حافظه : یکی از بزرگ‌ترین مزایای ترک هروئین، بهبود وضعیت حافظه و افزایش توانایی تمرکز و وضوح ذهنی است. مصرف هروئین با تاثیرات نامطلوبی بر قدرت تمرکز، حافظه کوتاه مدت و بلند مدت همراه است.
    ترک هروئین ذهن شما را تقویت کرده و شرایط لازم برای ترمیم صدمات وارده شده به سیستم عصبی را فراهم می‌سازد. بهبود حافظه و شفافیت ذهنی به شما کمک خواهد کرد که در انجام فعالیت‌های فردی و اجتماعی خود موفق‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر عمل کنید.
  2. کاهش احتمال حمله قلبی و خطر سرطان: ترک هروئین به معنای برخورداری از زندگی طولانی‌تر است، زیرا بیشتر افراد معتاد به هروئین به شدت در معرض خطر حمله قلبی و انواع سرطان قرار دارند. براساس تحقیقات انجام شده، مصرف مکرر و طولانی مدت هروئین منجر به بروز مشکلات جسمی و افزایش خطر ابتلا به انواع سرطان می‌شود.
    تاثیرات منفی هروئین بر سیستم ایمنی بدن، باعث کاهش مقاومت بدن در برابر عوامل بیماری زا و تسریع روند رشد سلول‌های سرطانی می‌شود. بنابراین بهترین راه برای کاهش خطر سرطان و مشکلات قلبی ترک هروئین، تحت نظارت افراد حرفه‌ای و متخصص است.
  3. کاهش سرعت پیری و تناسب اندام: مصرف هروئین با تاثیرات مخربی بر ظاهر افراد همراه است به طوری که بیشتر مصرف‌کنندگان هروئین بسیار پیرتر و شکسته‌تر از سن واقعی خود به نظر می‌رسند. بنابراین برای پیشگیری از ظاهر شدن علائم پیری زودرس و حفظ زیبایی ظاهری، بهترین اقدام ترک هروئین و سایر مواد مخدر است.
    افزایش یا کاهش وزن نیز یکی دیگر از موارد تاثیرگذار بر ظاهر افراد معتاد به هروئین است که با ترک مصرف این ماده رو به تعادل خواهد گذاشت.
  4. بهبود کیفیت خواب: مشکل بی‌خوابی یکی از شایع‌ترین عوارض مصرف هروئین است که تاثیرات مخربی بر سلامت جسم و ذهن انسان دارد. براساس آمارهای موجود، بسیاری از مصرف‌کنندگان هروئین برای تجربه خواب باکیفیت و راحت با مشکلات جدی دست به گریبان هستند.
    بهبود کیفیت خواب با سلامت عمومی بدن ارتباط مستقیم دارد و در مقابل اختلالات خواب در تمام زمینه‌های زندگی مشکل ساز خواهد بود. خوشبختانه با ترک مواد مخدر می‌توانید دوباره مثل یک نوزاد آرام و عمیق بخوابید و با احساس آرامش و شادابی از خواب بیدار شوید. بهبود کیفیت خواب به معنای افزایش سکلینیک طح انرژی برای ارائه عملکرد مناسب در کلیه امور زندگی است.
  5.  افزایش عزت نفس و سلامت روان: ترک هروئین با تاثیرات بسیار مطلوبی بر عزت نفس و سلامت روان همراه است. بسیاری از افراد معتاد به هروئین به دلیل احساس ناتوانی و بی‌ارزشی به صورت مداوم خود را سرزنش می‌کنند و به همین با ضعف عزت نفس دست به گریبان هستند. از آنجایی که ترک هروئین کار آسانی نیست، موفقیت در مسیر ترک و پشت سرگذاشتن موانع جسمی و روانی این راه باعث افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس شما خواهد شد.
    از سویی دیگر مصرف هروئین یکی از مهم‌ترین دلایل تشدید مشکلات روانی زمینه‌ای مانند افسردگی، اضطراب و اسکیزوفرنی است. ترک هروئین به شما کمک خواهد کرد که با ذهنی سالم و شفاف با چالش‌های زندگی روبرو شوید و در مقابل دشواری‌ها سلامت و تعادل روان خود را حفظ کنید.
  6. بهبود ارتباطات: یکی از مهم‌ترین مزایای ترک هروئین، بهبود روابط فردی و اجتماعی است. بسیاری از افراد  پس از ترک هروئین احساس بهتری نسبت به خود و دیگران دارند و تمایل بیشتری به ایجاد و حفظ ارتباطات اجتماعی نشان می‌دهند. معمولا افراد معتاد به دلیل انزوا و گوشه‌گیری، دوستان خود را از دست می‌دهند و در سطح فردی و اجتماعی با مشکلات عدیده‌ای روبرو می‌شوند.
    با ترک هروئین مجددا قادر خواهید ایجاد ارتباط با دنیای پیرامون خود خواهید بود و فرصتی برای ترمیم ارتباطات از دست رفته بدست خواهید آورد.

بنابراین بهترین راه برای برخورداری از مزایای بی‌شمار ترک هروئین، مراجعه به مراکز تخصصی ترک اعتیاد و سپری کردن مراحل درمان تحت نظارت پزشکان متخصص است. مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره یکی از معتبرترین مراکز ترک اعتیاد در کشور است که با امکانات پیشرفته و همکاری بهترین پزشکان در حوزه ترک اعتیاد، مشغول به فعالیت است.

هیچ وقت برای تجربه زندگی شادتر، سالم تر و آزادتر دیر نیست پس فرصت را از دست ندهید و در اسرع وقت به مرکز ترک اعتیاد مراجعه کنید. امیدواریم که با مطالعه این مقاله انگیزه کافی برای ترک هروئین و رهایی از اعتیاد پیداکرده باشید.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۳٫۶ / ۵٫ شمارش آرا: ۱۱

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − دو =