ترک اپیوم چند روز طول میکشد؟
15 مرداد 1402
روش های ترک شیشه در منزل
ترک شیشه در خانه
15 مرداد 1402
علائم ترک هروئین

ترک هروئین یکی از مراحل حیاتی و پرچالش ترک اعتیاد به این ماده مخدر خطرناک است که تاثیرات ویران‌کننده‌ای بر زندگی افراد دارد. هروئین به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و مضرترین مواد مخدر شناخته می‌شود و به سرعت به مغز و سیستم عصبی وارد شده و تغییرات ژنتیکی و شیمیایی جبران‌ناپذیری را در بدن به وجود می‌آورد. این مواد علاوه بر تاثیرات جسمی، تاثیرات شدیدی بر روی روان و افکار انسان دارد که باعث می‌شود ترک هروئین یک چالش بزرگ در مسیر بهبود و بازگشت به زندگی عادی باشد. در این بلاگ، به بررسی علائم ترک هروئین و راه‌های مدیریت و درمان این عوارض خواهیم پرداخت تا افرادی که با این مشکل مواجه هستند، دسترسی به اطلاعات کامل و به‌روزی داشته باشند.

علل ایجاد علائم ترک هروئین

علائم ترک هروئین چه چیزی است

بسیاری از افراد برای ماجراجویی و تجربه احساس لذت، تسکین درد، فرار از مشکلات فردی و اجتماعی و کنترل اضطراب و علائم افسردگی اقدام به مصرف هروئین می‌کنند. مصرف هروئین باعث افزایش ترشح یک انتقال دهنده عصبی به نام دوپامین (Dopamine) در مغز می‌شود که در ایجاد احساس خوشحالی و لذت نقش کلیدی دارد.

تجربه احساس لذت و شادی پس از مصرف هروئین باعث می‌شود تا بسیاری از افراد به دنبال تجربه مجدد این احساس باشند و به همین دلیل به مصرف این ماده خطرناک ادامه می‌دهند. در صورت ادامه مصرف هروئین، سیستم عصبی مرکزی نسبت به این ماده سازگاری پیدا کرده  و برای تجربه احساس لذت به مقدار بیشتری از هروئین نیاز دارد.

در این شرایط فرد نه تنها برای احساس لذت، بلکه برای حفظ تعادل مغز ناچار به ادامه مصرف هروئین خواهد بود و هر روز بیش از پیش در دام اعتیاد به این ماده مخدر گرفتار خواهد شد. وابستگی جسمی و روانی به مصرف هروئین باعث می‌شود که بدن برای حفظ تعادل و عملکرد طبیعی به مصرف هروئین نیاز داشته باشد و در غیاب این ماده مخدر در سطح جسمی و روانی  دچار علائم ترک هروئین شود.

فراموش نکنید که اعتیاد به هروئین یک بیماری مزمن و پیچیده است که به درمان های تخصصی جسمی و روانی نیاز دارد.

شایع ترین علائم ترک هروئین چیست

بسیاری از افراد پس از ترک ناگهانی  هروئین دچار علائم آزاردهنده جسمی و روانی می‌شوند که در صورت عدم درمان ممکن است با خطرات جدی و غیر قابل جبرانی همراه باشد. رایج ترین علائم ترک این ماده مخدر شامل موارد زیر است:

• احساس اضطراب و بی‌قراری
  • عصبانیت و پرخاشگری
  • درد عضلانی و مفصلی
  • مشکلات گوارشی (تهوع و استفراغ)
  • افزایش ضربان قلب
  • بالارفتن فشار خون
  • تعریق شدید
  • تجربه عوارض مشابه با سرماخوردگی (عطسه، سرفه، آبریزش بینی)
  • مشکلات تنفسی
  • اختلالات خواب به خصوص کم‌خوابی
  • کاهش اشتها

در صورت عدم کنترل و مدیریت علائم ترک هروئی، بیمار به شدت در معرض عوارض جدی و حتی کشنده قرار خواهد گرفت.

عوامل موثر در شدت بروز علائم ترک هروئین

شدت بروز علائم ترک هروئین

شدت بروز علائم ترک براساس شرایط منحصر به فرد بیماران متغیر است و تحت تاثیر فاکتورهای زیادی قرار دارد که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

میزان مصرف هروئین: هر چه مقدار مصرف هروئین بیشتر باشد، فرد علائم شدیدتری را تجربه خواهد کرد.

مدت زمان مصرف:  افرادی که به مدت طولانی از هروئین مصرف کرده‌اند، در هنگام ترک این ماده علائم شدیدتری را تجربه خواهند کرد.

روش مصرف هروئین: مصرف هروئین به صورت ترکیبی با سایر مواد سبب افزایش علائم ترک در بیماران می شود.

وضعیت روانی فرد: افرادی که از درجه تحمل و تاب‌آوری روانی کمتری برخوردار هستند در هنگام ترک هروئین از روانی بیشتر تحت فشار قرار می‌گیرند.

وضعیت جسمی فرد: شدت بروز علائم ترک ارتباط تنگاتنگی با وضعیت جسمی بیماران دارد. به صورت کلی مراحل ترک هروئین در افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن و مشکلات جسمی پیچیده‌تر از افراد سالم‌تر است.

حمایت و پشتیانی از بیمار: برخورداری بیمار از حمایت افراد متخصص و سپری کردن مراحل ترک هروئین، تحت مراقبت‌های درمانی پیشرفته تاثیر زیادی بر کاهش علائم ترک هروئین دارد.

بی‌شک افرادی که در منزل و بدون نظارت افراد متخصص اقدام به ترک ناگهانی هروئین می‌کنند، علاوه بر تجربه علائم خطرناک ترک، به شدت در معرض عود و بازگشت به مصرف هروئین قرار دارند. بنابراین بهترین اقدام برای اجتناب از علائم ترک هروئین، مراجعه به یک مرکز تخصصی ترک اعتیاد و سپری کردن مراحل ترک تحت نظارت افراد متخصص و باتجربه است.

مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره به عنوان معتبرترین مرکز ترک اعتیاد در تهران، از سوابق درخشانی در امر درمان بیماران مبتلا به سو مصرف مواد مخدر برخوردار است. این مرکز با گردهم آوردن بهترین متخصصان حوزه ترک اعتیاد کشور و امکانات پیشرفته از آمادگی لازم برای پذیرش بستری یا سرپایی بیماران به صورت شبانه روزی برخوردار است.

همکاران ما در واحد مشاوره به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان در خصوص ترک اعتیاد به هروئین و اختلالات مصرف مواد هستند.