اثرات روانی مصرف هروئین-بخش اول

کلینیک ترک اعتیاد
سوء مصرف ماری جوانا و سرطان ریه
24 خرداد 1400
کلینیک ترک اعتیاد
اثرات روانی مصرف هروئین-بخش دوم
24 خرداد 1400
نمایش همه
کلینیک ترک اعتیاد

اثرات روانی مصرف هروئین

۳
(۲)

مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره، کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره: هروئین از کشنده ترین و پر مصرف ترین مواد مخدر در سراسر دنیا می باشد و سوء مصرف آن عوارض روانی و جسمانی متعددی برای مصرف کننده به همراه دارد که در مقاله هروئین چیست؟ به بررسی مفصل آنها پرداخته ایم و در این مقاله به بررسی اثرات روانی مصرف هروئین خواهیم پرداخت.

حتما مطالعه کنید: ترک هروئین 

هروئین اثرات روانی کوتاه مدت و بلند مدت متعددی دارد که می تواند در نحوه رفتار و تفکر فرد تاثیرات فراوانی بگذارد.

هنگامی که لذت و سرخوشی ناشی از مصرف این مخدر کمرنگ شود. بیماران مجبور می شوند با علائم چالش برانگیز ترک روبرو شوند. بسیاری از افراد برای جلوگیری از تجربه علائم ترک، به دنبال مصرف بیشتر هروئین هستند. آگاهی از اثرات روانی که افراد وابسته به هروئین با آنها دست و پنجه نرم می کنند بسیار مهم هستند. که در ادامه به بررسی اثرات کوتاه مدت و بلند مدت سوء مصرف هروئین خواهیم پرداخت.

اثرات روانی کوتاه مدت سوء مصرف هروئین

اثرات روانی کوتاه مدت هروئین همان احساس سرخوشی ناشی از مصرف هروئین است که فرد تجربه می کند. ماهیت و قدرت این تأثیرات به میزان تحمل فرد در برابر هروئین و عوامل مرتبط با مواد مخدر بستگی دارد که برخی از متداول ترین آنها عبارتند از:

دوز

خلوص مواد

مسیر تجویز

مصرف همزمان هروئین با سایر مواد

اثرات کوتاه مدت مصرف هروئین

سرخوشی

سرخوشی ناشی از سوء مصرف هروئین در عرض چند ثانیه پس از مصرف شروع شده و به مدت چند دقیقه ادامه خواهد داشت.

این سرعت گیرایی بالا، به دلیل میزان جذب بالا در جریان خون است که در نهایت باعث می شود که حتی بیشتر از مرفین اعتیادآور باشد. شدت هروئین به حدی قوی است که برخی افراد فقط پس از یک بار مصرف نسبت به آن اعتیاد پیدا می کنند.

احساس گرما و گرگرفتگی

احساس گرما و گرگرفتگی ممکن است با لذت و سرخوشی اولیه ناشی از مصرف هروٸین ترکیب شود. نکته جالب این است که دمای بدن با مصرف این مخدر افزایش نمی یابد. این احساس گرما به سادگی، یکی از اثرات روانی کوتاه مدت مصرف هروئین است.

بی حسی نسبت به درد

بعد از سوء مصرف، ممکن است در دست ها و پاهای خود احساس سنگینی کنید و بدن شما احساس درد نداشته باشد. دقیقا مانند داروهای مخدر تجویز شده توسط پزشک، هروئین نیز تسکین دهنده درد است.

هروٸین در تسکین دردهای جسمی و عاطفی بسیار موثر است. این بی حسی نسبت به درد، به مرور زمان و با ایجاد تحمل نسبت به هروٸین کاهش خواهد یافت.

اثرات کوتاه مدت مصرف هروئین

آرامش

این احساسات خوشایند ناشی از مصرف، در کنار هم باعث ایجاد حس آرامش، سلامتی و امنیت می شوند.

این اثر آرام بخش اولیه پایدار نخواهد بود، متاسفانه برای فردی که هروئین مصرف می کند، این نوع مواد مخدر بهبود سلامت روحی و جسمی آنها را تضمین نمی کند و همچنین وضعیت آنها را بدتر خواهد کرد.

خواب آلودگی

بعد از مصرف، ممکن است بیمار احساس خواب آلودگی کند، بخواب رود و از خواب بیدار شود. به این ترتیب، هروئین به عنوان یک داروی کمکی برای به خواب رفتن عمل می کند.

اما متاسفانه کیفیت خوابی که در نتیجه سوء مصرف این مخدر ایجاد می شود، بسیار پایین است و با گذشت زمان، هروئین به جای بهبود مشکلات خواب باعث اختلال در خواب خواهد شد.

تغییر در خلق و خو، حافظه و توجه

مصرف هروئین حافظه و توجه را دچار اختلال می کند. همچنین باعث ایجاد تغییرات منفی در خلق و خوی می شود. این اختلالات مرتبط با شناخت و خلق و خوی فرد، ممکن است او را به سمت جستجوی دوز بعدی مصرف سوق دهد.

برخی دیگر از اثرات کوتاه مدت مصرف

اختلال خواب و پرخوابی

هذیان ناشی از سم زدایی

افزایش و کاهش تمایل و توجه

اختلال روان پریشی ناشی از مصرف مواد مخدر

اختلال عملکرد جنسی همچون ناتوانی جنسی و عدم توانایی در نعوظ یا ارگاسم

ایجاد تغییر در حواس بدنی، اختلال در حس واقعیت و همچنین گفتار یا رفتار غیرمعمول

اختلالات خلقی ناشی از مصرف مواد مخدر که معمولاً به صورت ترکیبی از علائم جنون و افسردگی ظاهر می شوند

هروئین ممکن است به روش های مختلفی همچون استنشاق، سیگار و یا تزریق به کمک سرنگ مصرف شود. هروئین تزریق شده در رنگ ها به جای عضله یا چربی، سریع ترین و با دوام ترین گیرایی را اراٸه می دهد.

اثرات قوی آن ممکن است ساعت ها دوام داشته باشد، برخلاف دقایقی که افراد هروئین سیگار می کشند یا استنشاق می کنند، هروئین تزریق شده قدرت بیشتری دارد زیرا سریع تر و گسترده تر به مغز مصرف کننده می رسد.

اثرات کوتاه مدت مصرف هروئین

اثرات روانی بلند مدت مصرف هروئین

اثرات روانی مصرف طولانی مدت هروئین با ایجاد تحمل و وابستگی نسبت به مواد مخدر شروع به خودنمایی می کند و به دنبال آن ترک هروئین صورت می گیرد و در نهایت اعتیاد به مواد مخدر به اوج خود خواهد رسید. پس از مصرف طولانی مدت هروئین، تحمل و وابستگی به هروئین در فرد افزایش می یابد.

در این زمان، این مخدر دیگر برای دریافت گیرایی بیشتر مصرف نمی شود، بلکه فقط برای جلوگیری از بروز علائم ترک مصرف می شود.

حتما مطالعه کنید: ترک هروئین

اثرات طولانی مدت مصرف هروئین

تحمل

تحمل زمانی اتفاق می افتد که یک مخدر پس از مصرف مکرر، میزان گیرایی آن کاهش می یابد.

افرادی که تحمل بالایی نسبت به هروئین دارند ممکن است پس از مصرف این مخدر، علائم کمی از سرخوشی و گیرایی را نشان دهند. این افراد ممکن است برای دریافت خلوص بیشتر و یا دوز بالاتر سراغ تزریق و یا یک روش سریع تر بروند.

وابستگی

وابستگی روحی و جسمی به هروئین زمانی ایجاد می شود که فرد بدون مصرف این مخدر قادر به عملکرد طبیعی نباشد.

وابستگی به آن ممکن است ظرف چند روز اول پس از مصرف شروع گردد و علائم وابستگی به هروئین شامل انتظار برای دریافت دوز بعدی و در اولویت قرار دادن مصرف با وجود آگاهی از عواقب خطرناک شخصی و شغلی است.

ترک هروئین نیازمند دریافت خدمات روان درمانی در کنار درمان جسمانی می باشد به همین جهت، ترک هروٸین یکی از خدمات ارائه شده در مرکز ترک هروئین طلوعی دوباره به عنوان بهترین مرکز ترک هروئین تهران می باشد و کلیه برنامه درمان مطابق با جدیدترین متد درمان همچون ایمپلنت نالتروکسان تحت نظر مجرب ترین روانپزشک ترک اعتیاد و تیم روانشناسی انجام می گیرد.

اثرات روانی بلند مدت مصرف هروئین

اثرات روانی ترک هروئین عبارتند از:

نوسانات خلقی

پریشانی یا کج لقی

خستگی

آنهدونی (کاهش انگیزه یا عدم توانایی درک لذت)

بیخوابی

مشکلات تمرکز

اضطراب

افسردگی

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی اثرات روانی مصرف هروئین پرداختیم و با اثرات کوتاه مدت و بلند مدت مصرف این مخدر آشنا شدیم، بطور کلی باید بدانید، اعتیاد که به عنوان اختلال در مصرف مواد نیز شناخته می شود، یک بیماری اکتسابی مرتبط با مغز است که بر سیستم پاداش مغز تاثیر می گذارد.

غالباً، پیامدهای شخصی و شغلی مصرف مواد مخدر در فرد، زندگی وی را تهدید خواهد کرد. داشتن استعداد ژنتیکی به اعتیاد و یا اولین بار مصرف این ماده در سنین پایین و احساس ضعف در مقابله با ضربه و مشکلات روحی – روانی و همچنین مصرف مداوم این ماده در شدت وابستگی بسیار تاثیر گذار است.

در بخش دوم این مقاله به بررسی موضوعات همچون “چگونه اعتیاد باعث ایجاد تغییر در مغز شما می شود” خواهیم پرداخت.

ترک هروئین، یکی از خدمات ارائه شده در کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره می باشد و کلیه برنامه درمانی تحت نظر روانپزشک متخصص ترک اعتیاد و تیم روانشناسی مطابق متدهای درمانی روز دنیا انجام می گیرد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این برنامه درمانی می توانید بصورت شبانه روزی با مشاورین ما تماس بگیرید.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۳ / ۵٫ شمارش آرا: ۲

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + دو =