برای ترک هروئین چه قرصی بخوریم؟

ترک ناگهانی تریاک
عوارض ترک یکباره تریاک
19 مهر 1402
درمان عوارض پوستی مصرف شیشه
عوارض پوستی مصرف شیشه
19 مهر 1402
نمایش همه
چه قرصی برای ترک هروئین خوبه
۳٫۹
(۱۱)

استفاده از قرص ترک هروئین یکی از رویکردهای کاربردی در فرآیند درمان اعتیاد هروئین است. دارودرمانی در کنار سم‌زدایی هروئین و روان درمانی استفاده می‌شود تا نتیجه خوبی حاصل گردد.

در این مطلب قصد داریم تا بطور خاص در مورد داروی ترک اعتیاد هروئین صحبت کنیم، اگر می‌خواهید اعتیاد به هروئین را درمان کنید، با ما همراه باشید.

چه داروی برای ترک هروئین خوب است

چه دارویی برای ترک هروئین خوب است؟

بسیاری از افراد زمانی که در جریان فرآیند سم‌زدایی هروئین قرار می‌گیرند، از روی کنجکاوی از متخصصین مرکز روانشناسی و ترک اعتیاد طلوع سوال می‌پرسند: ” چه قرصی برای ترک هروئین خوبه؟” ما اینجا هستیم تا در مورد قرص ترک هروئین صحبت کنیم.

بطور کلی داروی ترک اعتیاد هروئین ۲ نوع است. داروهای جایگزین یا شبه افیونی که به درمان اعتیاد هروئین کمک می‌کنند و داروهایی که موجب بهبود علائم ترک هروئین خواهند شد.

داروهای جایگزین مواد افیونی

فرآیند سم‌زدایی پزشکی هروئین، در بسیاری از مراکز ترک اعتیاد، شامل استفاده از داروهای جایگزین مواد افیونی برای به حداقل رساندن علائم ترک است. دو داروی جایگزین مواد افیونی که در فرآیند ترک هروئین کاربرد دارند، عبارتند از:

  • بوپرنورفین (قرص b2)
  • بوپرنورفین/نالتروکسان

بوپرنورفین ۵ یک اپیوئید ۶ جزئی است که می‌تواند در طول سم‌زدایی پزشکی استفاده شود. این دارو همان نورون‌هایی را در مغز اشغال می‌کند که هروئین اشغال خواهد کرد و اثراتی مشابه، اما خفیف‌تر از آن دارد.

بوپرنورفین/نالترکسون نیز یک اپیوئید جزئی است. این ماده بیشتر از هروئین در بدن فرد باقی می‌ماند؛ بنابراین اگر فردی از بوپرنورفین/نالترکسون استفاده کند، بسیاری از اثرات مرتبط با مصرف هروئین را تجربه نخواهد کرد. بوپرنورفین/نالتروکسان در کاهش هوس‌ها، علائم ترک و افکار مربوط به مصرف هروئین موثر است.

برخی از مراکز ترک اعتیاد در تهران، از این نوع داروها به عنوان قرص ترک هروئین استفاده می‌کنند، زیرا معتقدند که استفاده از داروهای جایگزین مواد افیونی به فرد اجازه می‌دهد تا به آرامی هروئین را ترک کند و در عین درمان علائم ترک نیز بهبود پیدا می‌کند.

اما ما در کلینیک روانشناسی و ترک اعتیاد طلوع از این انواع مسکن برای ترک هروئین استفاده نمی‌کنیم. زیرا بوپرنورفین یک ماده به شدت اعتیادآور است که به گیرنده‌های مواد افیونی در مغز متصل می‌شود و جای هروئین می‌گیرد. به نظر شما نتیجه این روند چیست؟ نتیجه  به احتمال زیاد وابستگی به بوپرنورفین خواهد بود؛ بنابراین با استفاده از این رویکرد مشکل اعتیاد حل نمی‌شود، بلکه تنها شکل آن تغییر خواهد کرد.

اما داروهای دیگری هستند که می‌توانند در طول مدیریت فرایند ترک هروئین مصرف شوند، این داروها عبارتند از:

داروی ترک اعتیاد هروئین

داروی ترک اعتیاد هروئین نالتروکسان

این دارو یک آنتاگونیست مواد افیونی است. این ماده علائم ترک هروئین را برطرف نمی‌کند، اما اغلب برای کاهش هوس و میل به هروئین، استفاده می‌شود.

این دارو بصورت قرص ترک هروئین، آمپول و ایمپلنت نالتروکسان موجود است. گفتنی است که در کلینیک ترک اعتیاد طلوع، روش نوین استفاده از این دارو یعنی کاشت ایمپلنت نالتروکسان کاربرد دارد.

کلونیدین

این دارو در ابتدا برای درمان فشار خون بالا طراحی شده بود. با این حال، می‌تواند علائم استرس، اضطراب، تحریک‌پذیری، بی‌خوابی و عصبانیت را در افرادی که سم‌زدایی پزشکی انجام می‌دهند، کاهش دهد. درست است که کلونیدین برای این منظور تایید نشده است؛ اما اغلب با هدف مدیریت علائم و به عنوان قرص ترک هروئین تجویز می‌شود.

روباکسین

روباکسین یک شل کننده عضلانی است. این دارو، درست مانند کلونیدین، به طور رسمی برای بهبود علائم ترک هروئین تایید نشده است؛ اما همچنان برای درمان دردهای عضلانی، تنش، اضطراب یا هر دردی که بیمار در طول فرآیند ترک تجربه می کند، مفید است.

سایر داروهای ترک اعتیاد هروئین

پزشک متخصص اعتیاد، ممکن است برای رسیدگی به علائمی که در طول فرآیند ترک هروئین رخ می‌دهند، انواع دیگر داروها را نیز تجویز کند.

درمان اعتیاد به هروئین با بروز علائم ترک ناخوشایند و شدید همراه است. اگر می‌خواهید فرآیند درمان‌تان بصورت ایمن و با حداقل درد و خماری همراه باشد، لازم است تا سم زدایی هروئین تحت نظارت متخصصین یک مرکز درمانی خوب، مانند کلینیک روانشناسی و ترک اعتیاد طلوع انجام گیرد تا علائم مذکور با کاربرد قرص ترک هروئین و کمک روانشناس ترک اعتیاد کاهش یا بهبود یابند.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۳٫۹ / ۵٫ شمارش آرا: ۱۱

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + هجده =