رابطه اعتیاد و تنهایی
رابطه تنهایی و اعتیاد
13 شهریور 1400
بهترین روش ترک اعتیاد در سنین بالا
بهترین روش ترک اعتیاد در سن بالا
13 شهریور 1400
نمایش همه
عوارض مصرف شیشه بر دندان
۲٫۹
(۹)

 مت آمفتامین، که به سادگی با عنوان “مت یا شیشه” نیز شناخته می‌شود، یک داروی محرک خیابانی قوی است که بسیار اعتیادآور است. مصرف مت آمفتامین‌ها ممکن است تهدید جدی برای سلامت فرد به شمار رود از جمله مشکلات حاد و قابل مشاهده در دهان و دندان که در این مقاله به بررسی عوارض مصرف شیشه بر دندان خواهیم پرداخت. ترک شیشه، از خدمات ارائه شده در کلینیک ترک اعتیاد طلوع، به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد تهران می‌باشد که کلیه مراحل درمان تحت نظر روانپزشک متخصص ترک اعتیاد و تیم روانشناسی همراه پرستای شبانه روزی انجام می‌گیرد.

برای دریافت خدمات ترک شیشه وارد صفحه مرکز ترک شیشه شوید

در واقع، ارتباط بین مصرف شیشه و بیماری‌های مربوط به دهان و دندان به حدی در رسانه‌ها رواج یافته است که عنوان خاصی را به آن اختصاص داده‌اند: “دهان عفونی”

عفونت دهانی ناشی از مصرف شیشه چیست؟

“عفونت دهانی ناشی از مصرف مت یا شیشه” اصطلاحی است که برای توصیف آثار قابل مشاهده بیماری دهان در فردی که شیشه مصرف می‌کند، به دلیل پوسیدگی بی رویه دندان است که اغلب به علت مصرف مواد مخدر رخ می‌دهد. افرادی که شیشه مصرف می‌کنند ممکن است هم در اثر عوارض جانبی این محرک و هم به علت عوامل مربوط به شیوه زندگی، دندان‌های آن‌ها سیاه، لکه دار، شکسته یا پوسیده شوند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

شماره تماس: ۰۲۱۲۲۲۲۲۲۴۱

اگرچه “عفونت دهانی ناشی از مصرف مت یا شیشه” یک تشخیص بالینی نیست، به گفته انجمن دندانپزشکی آمریکا، مقدار پوسیدگی دندان و بیماری‌های پریودنتال در افرادی که مت آمفتامین مصرف می‌کنند در حال افزایش است. نتایج یک مطالعه منتشر شده در مجله انجمن دندانپزشکی آمریکا نشان داده است که گروهی که ۵۷۱ مصرف‌کننده مت آمفتامین در آن شرکت داشتند:

6 درصد از مصرف‌کنندگان قدیمی شیشه کمتر از ۱۰ دندان داشتند

23 درصد هنوز همگی دندانهای طبیعی خود را داشتند

31 درصد از این افراد ۶ دندان یا تعداد بیشتری از دندان‌های خود را از دست داده‌اند

40 درصد اعتراف کردند که از ظاهر دندان خود خجالت می‌کشند.

96 درصد پوسیدگی دندان داشتند

برای دریافت خدمات ترک هروئین وارد صفحه مرکز ترک هروئین شوید

عوارض مصرف شیشه بر دندان

دندان قروچه

مصرف شیشه ممکن است منجر به ایجاد دندان قروچه شود، وضعیتی که در آن افراد دندان‌های خود را روی هم فشار می‌دهند و یا دندان قروچه می‌کنند و بدین طریق دندان‌های آن‌ها ساییده می‌شود.

افزودنی‌های دارویی

محتویات اسیدی این دارو همچنین ممکن است به دندان‌های شما آسیب جدی برساند. مواد افزودنی می‌تواند شامل اسید باتری، سوخت فانوس، ضد یخ، اسید کلریدریک، پاک کننده تخلیه، چربی و داروهای سرماخوردگی بدون نسخه حاوی افدرین باشد.

برای دریافت خدمات ترک گل وارد صفحه مرکز ترک گل شوید

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

گیرایی شیشه ممکن است تا ۱۲ ساعت دوام داشته باشد، در این مدت اغلب مصرف‌کنندگان به طور کامل بهداشت دهان و دندان خود رعایت نمیکنن به طور مثال مسواک نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌زنند یا نخ دندان استفاده نمی‌کنند، تا مواد قندی که به مدت طولانی روی دندان‌های آن‌ها می‌مانند، از بین بروند.

رژیم غذایی ضعیف

افرادی که که شیشه مصرف می‌کنند، اغلب در زمان ترک شیشه، هوس خوردن غذاهای شیرین و نوشیدنی‌های گازدار می‌کنند که برای دندان‌ها بسیار مضر اس.

خشکی دهان

استفاده از مواد محرک، از جمله شیشه، ممکن است منجر به خشکی دهان شود و میزان بزاق موجود در دهان که محافظ اطراف دندان‌ها است را کاهش می‌دهد.

عوارض مصرف شیشه بر دندان

آیا می توان عفونت دهان ناشی از مصرف  شیشه را معکوس کرد؟

مطالعه‌ای که روی افرادی که در کشور چین شیشه مصرف می‌کنند نشان داده است که بیش از ۹۷٪ از این افراد دچار پوسیدگی دندان شدند، اما شیوع پوسیدگی در کسانی که مدت زمان کمتری شیشه مصرف می‌کردند و کسانی که حداقل دو بار در روز مسواک می‌زدند کمتر بود.

اما حتی با رعایت بهداشت دندان‌ها، جلوگیری از آسیب‌های وارد شده به دندان که اغلب با مصرف شیشه رخ می‌دهد، دشوار است، اگرچه پوسیدگی کم دندان قابل درمان است، اما به طور کامل قابل درمان نیست. در واقع، مصرف شیشه ممکن است باعث پوسیدگی دندان شود به حدی که دندان‌ها را نمی‌توان تحت درمان قرار داد و به جای آن باید کشیده شود.

متاسفانه، یک دندانپزشک کارهای خاصی نمی‌تواند برای بیماری که عفونت دهانی ناشی از مصرف شیشه را تجربه می‌کند انجام دهد و “درمان” موفقیت آمیز معمولاً شامل کشیدن دندان است تا درمان کامل بیماری دهان و دندان.

در نهایت، بهترین روش درمانی برای افرادی که بیماری و عفونت‌های دهان و دندان ناشی از مصرف شیشه را تجربه می‌کنند، ترک اعتیاد تحت نظر روانپزشک متخصص ترک اعتیاد و تیم روانشناسی در مرکز ترک اعتیاد طلوع، به عنوان بهترین مرکز ترک اعتیاد تهران می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌باشد.

دندانپزشک ممکن است به آموزش بیماران در مورد اثرات دارو و ارائه منابعی مانند خدمات مشاوره دارویی بپردازد. ترک شیشه معمولاً یک فرآیند طولانی مدت و مداوم است که برای جلوگیری از عود مجدد اعتیاد، نیاز به سم زدایی ترک اعتیاد پزشکی همراه با درمان مداوم و حمایت اجتماعی دارد.

سخن پایانی

ظاهر جسمانی و فیزیکی “عفونت دهان ناشی از مصرف شیشه” اغلب شوکه کننده است و مطالعات مختلف نشان می‌دهد که افرادی که چنین مشکلی را تجربه می‌کنند نسبت به ظاهر خود آگاهی دارند. اگر شما یا یکی از عزیزانتان با سوء مصرف مواد یا اعتیاد دست و پنجه نرم می‌کنید، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش‌های درمانی و ترک اعتیاد با  کلینیک ترک اعتیاد طلوع تماس بگیرید. همچنین می‌توانید با یک پزشک ترک اعتیاد، درمانگر صحبت کنید یا در یک گروه پشتیبانی شرکت کنید. کلینیک ترک اعتیاد طلوع آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد، اما مهم این است که شما اولین قدم را برداشته و برای دستیابی به بهبودی و ترک اعتیاد تلاش کنید.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۲٫۹ / ۵٫ شمارش آرا: ۹

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + نه =