ترک شیشه در بارداری
ترک شیشه در بارداری
24 دی 1402
خوردن مشروب بعد از ترک شیشه
خوردن مشروب بعد از ترک شیشه
24 دی 1402
نمایش همه
ترک شیشه با نالتروکسان
۴٫۸
(۴)

امروزه اعتیاد به شیشه یا مت آمفتامین که به دسته محرک های روانی تعلق دارد، به یک معضل جهانی تبدیل شده است. پتانسیل بالای شیشه در ایجاد اعتیاد و اثرات نوروتوکسیک این ماده بر سیستم عصبی مرکزی، مشکلات جسمی و روانی خطرناکی را برای مصرف کنندگان ایجاد می کند. متخصصان همواره به دنبال یافتن روش های درمانی موثر برای تسهیل ترک شیشه و مراحل آن هستند که در این میان تاثیرگذاری برخی از داروها از جمله نالتروکسان به اثبات رسیده است. بنابراین در این مقاله تلاش کرده ایم که تاثیرگذاری روش ترک شیشه با نالتروکسان را به صورت جامع مورد بررسی قرار دهیم:

نالترکسون (NTX) به عنوان آنتاگونیست مواد افیونی شناخته می شود، به این معنی که با اتصال به گیرنده های شیمیایی مغز، از واکنش این گیرنده ها نسبت به مواد مخدر جلوگیری می کند. اخیراً داروی نالتروکسان به دلیل اثربخشی ثابت و عدم خواص اعتیاد آور، محبوبیت زیادی در درمان اعتیاد به الکل و و مواد مخدر پیدا کرده است.

معمولاً از داروی نالتروکسان پس از سم زدایی و برای تسکین علائم ترک و جلوگیری از عود اعتیاد استفاده می شود، با این حال تاثیرات مطلوب این دارو فراتر از موارد ذکر شده است. وقتی داروی نالتروکسان به صورت تزریقی در کنار بوپروپیون خوراکی مصرف شود، تاثیر مطلوبی در درمان اعتیاد به شیشه دارد. به طور کلی، نالترکسون به طور قابل توجهی میل و برانگیختگی بیماران به مصرف شیشه را کاهش می دهد. این دارو در مقایسه با سایر داروهایی که برای ترک اعتیاد استفاده می شوند، عوارض جانبی کمتری دارد و اثرات مشابهی در زنان و مردان بوجود می آورد.( اگرچه اثرات مثبت در مردان کمی کمتر به نظر می رسید).

نالترکسون ونقش آن در درمان شیشه

براساس شواهد موجود، داروی نالتروکسان نقش موثری در ایجاد تعادل شیمیایی در مغز بیماران معتاد به شیشه دارد. البته کاشت ایمپلنت نالتروکسان یک روش قطعی برای درمان همه بیماران به شمار نمی آید زیرا مغز ساختار پیچیده ای دارد که در افراد مختلف واکنش های متفاوتی نسبت به داروها نشان می دهد. با این حال، نتایج به دست آمده از ترکیب نالترکسون و بوپروپیون در درمان اعتیاد شیشه امیدوار کننده به نظر می رسد. در غالب موارد، بیمارانی که در کنار دارو درمانی، تحت گزینه های روان درمانی مانند CBT یا مشاوره فردی، خانوادگی و گروهی نیز قرار می گیرند، نتایج بسیار مطلوبی را در ترک اعتیاد به شیشه تجربه می کنند.

در حال حاضر استفاده از ایمپلنت زیر جلدی نالتروکسان نسبت به سایر اشکال این دارو رواج بیشتری دارد. برای استفاده از ایمپلنت نالتروکسان، یک فرد متخصص در طی یک جراحی سرپایی، این کپسول را در جدار داخلی شکم بیماران وارد می کند. بنابراین داروی نالتروکسان در طی ۶ ماه آینده به صورت پیوسته رهش از ایمپلنت به داخل خون بیمار رها سازی می کند. غلظت داروی نالتروکسان در طی این مدت در پلاسمای خون بیمار ثابت خواهد ماند و بیماران از مزایای تاثیرات این دارو بهره مند خواهند بود.

پس از پایان دوره درمان، ایمپلنت از بدن بیمار خارج می شود و در صورت لزوم با یک ایمپلنت دیگر جایگزین خواهد شد. درمان با ایمپلنت نالترکسون باید بخشی از یک برنامه درمانی جامع شامل درمان جسمی و روانی باشد. قرص نالترکسون در ابتدا توسط FDA در سال ۱۹۸۵ برای درمان سوء مصرف و اعتیاد به مواد افیونی تایید شد. نالترکسون به صورت خوراکی و تزریقی طولانی مدت توسط FDA برای درمان و سوء مصرف الکل تایید شده است. ایمپلنت‌های نالترکسون ممکن است برای درمان وابستگی به الکل یا مواد افیونی در بیمارانی که می‌توانند قبل از شروع درمان از مواد افیونی یا الکل خودداری کنند در یک محیط سرپایی مفید باشد.

نالترکسون ونقش آن در درمان شیشه

نکات مهم در مورد داروی نالتروکسان

توجه به موارد زیر در حفظ سلامت بیماران در حین استفاده از داروی نالتروکسان اهمیت زیادی دارد:

  • در زمان تزریق اولیه نالترکسون، بیماران باید از ۷ تا ۱۰ روز قبل، از مصرف هرگونه مواد مخدر و الکل پرهیزکرده باشند.
  • عمل کاشت ایمپلنت نالتروکسون باید منحصراً در یک مرکز درمانی با مجوز وزارت بهداشت و درمان و توسط یک پزشک با تجربه انجام شود.
  • کاشت ایمپلنت باید از طریق تکنیک آسپتیک ( استریل سازی کامل) انجام شده و ایمپلنت باید بلافاصله استفاده شود.
  • دوز توصیه شده ایمپلنت نالترکسون ۱۲۰۰ میلی گرم به صورت زیر جلدی هر ۱۲-۱۰ هفته است.
  • تداوم احساس تمایل به مصرف شیشه توسط بیمار، ممکن است به عنوان معیاری برای نیاز به کاشت مجدد ایمپلنت باشد.
  • براساس تحقیقات انجام شده، مدت زمان درمان توسط ایمپلنت نالتروکسان حداقل ۱ سال است زیرا مسیرهای عصبی ایجاد اعتیاد در مغز بیماران به مدت زمان کافی برای ترمیم نیاز دارند.

ترک شیشه در مرکز ترک اعتیاد طلوع

خواص اعتیاد آور قدرتمند شیشه باعث می شود که افراد معتاد به این روانگردان، به تنهایی توانایی مقابله با عوارض ترک این ماده را نداشته باشند. بنابراین بهترین روش برای ترک شیشه مراجعه به یک مرکز معتبر ترک اعتیاد و دریافت کمک های تخصصی از افراد حرفه ای است. مرکز ترک اعتیاد طلوع یکی از معتبرترین مراکز ترک اعتیاد کشور است که با برخورداری از مجوزهای لازم و سال ها تجربه درخشان آماده کمک به بیماران مبتلا به اختلال مصرف مواد مخدر است.

برنامه های درمانی ترک شیشه با نالتروکسان در این مرکز براساس شرایط منحصر به فرد بیماران تنظیم شده و به صورت همزمان به درمان اختلالات جسمی و روانی می پردازد. بیماران در طی برنامه های روان درمانی در این مرکز مهارت های لازم برای مقابله با اعتیاد و دوری از مواد مخدر را می آموزند. بازیابی ثبات جسمی و روانی در یک محیط امن و آرامش بخش، زیر نظر بهترین متخصصان حوزه ترک اعتیاد کشور باعث رضایت صد در صدی بیماران از مرکز ترک اعتیاد طلوع شده است. ترک اعتیاد به شیشه یک تصمیم مهم در زندگی است و ما آماده ایم تا برای رسیدن به این هدف بزرگ شما را تا انتهای مسیر یاری کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر به همکاران ما در واحد مشاوره تماس حاصل فرمایید.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۴٫۸ / ۵٫ شمارش آرا: ۴

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + 10 =