ترک هروئین سخته یا تریاک
ترک هروئین سخته یا تریاک
17 مهر 1402
عوارض ترک شیشه
عوارض ترک شیشه
17 مهر 1402
نمایش همه
طب سوزنی و ترک شیشه
۱٫۵
(۲)

امروزه استفاده از روش های درمانی غیر دارویی، برای کاهش علائم ترک اعتیاد مورد توجه قرار گرفته است. براساس تایید سازمان بهداشت جهانی(WHO)، طب سوزنی به عنوان یکی از موثرترین روش های درمان بسیاری از بیماری ها شناخته شده است. ایجاد تعادل و بازگشت هماهنگی جسمی و روانی به بدن یکی از مهم ترین تاثیرات طب سوزنی است. براساس تحقیقات انجام شده مزایای استفاده از طب سوزنی در کاهش علائم مواد مخدر به خصوص شیشه به اثبات رسیده است.

بنابراین در این مقاله به بررسی ارتباط بین طب سوزنی و ترک اعتیاد به شیشه پرداخته و مزایای استفاده از این روش را مورد بررسی قرار داده ایم.

طب سوزنی چیست؟

طب سوزنی یک روش درمانی با ریشه هزاران ساله در کشور چین است که اخیراً در کشورهای غربی نیز مورد استقبال قرار گرفته است. در طب سنتی چینی، اعتقاد بر این است که سلامت بدن انسان وابسته به تعادل بین نیروهای متضاد یین و یانگ است که از انرژی بدن یا « نیروی چی» سرچشمه می‌گیرد.

براساس اصول طب سوزنی، نیروی چی در ۱۲ کانال واقع در بدن به نام مریدین جریان دارد که هر کدام با اندام های اصلی یا عملکردهای مهم بدن در ارتباط هستند. برهم خوردن تعادل انرژی حیاتی در این کانال ها، به منزله ظهور بیماری های مختلف در بدن است.

متخصصان طب سوزنی برای اصلاح و تحریک انرژی، از سوزن‌های ظریفی در امتداد کانال های انرژی استفاده می کنند که در نهایت تعادل را به بدن باز می گرداند. ضخامت سوزن های مورد استفاده در طب سوزنی به اندازه یک تار مو است که در نقاط فشار برای تحریک بخش هایی از سیستم عصبی استفاده می شود. تعداد کانال های انرژی در بدن ۱۲ عدد است که بیشتر آنها به خاطر اندامی که در مسیر آن قرار دارد نامگذاری شده اند (مثلاً کانال قلب، ریه یا کبد).

براساس گزارش های موجود، فواید طب سوزنی در درمان اعتیاد و برنامه های توانبخشی پس از ترک به اثبات رسیده است.

متخصصان طب سنتی برای درمان بیماری های زیر از طب سنتی استفاده می کنند:

  • علائم ترک مواد مخدر و الکل
  • علائم افسردگی و اضطراب
  • درد مزمن
  • سردرد و میگرن
  • گرفتگی های قاعدگی
  • درد زایمان
  • درد کمر
  • درد دندان
  • ناباروری
  • آرتروز
  • بیخوابی
  • دردهای عضلانی
  • حالت تهوع
  • آسم
  • فیبرومیالژیا

بنابراین کاربرد طب سوزنی از طیف وسیعی برخوردار است و در سال های اخیر فواید این روش درمانی برای ترک شیشه مورد توجه قرار گرفته است.

کاربرد طب سوزنی در درمان اعتیاد

کاربرد طب سوزنی در درمان اعتیاد

با این که تحقیقات در حوزه طب سوزنی، در مراحل اولیه قرار دارد، اما تاثیرات طب سوزنی در کاهش علائم ترک شیشه به اثبات رسیده است. متخصصان طب سوزنی بر این باورند که تحریک اعصاب در بخش های خاصی از بدن به دلیل کاهش هورمون کورتیزول و متعادل کردن سطح دوپامین، تاثیر زیادی در کاهش علائم ترک AcuDetox شاخه از طب سوزنی است که در حدود ۴۰ سال پیش، برای کاهش علائم سم زدایی الکل و مواد مخدر ابداع شده است.

البته این روش درمانی به عنوان یک ابزار پیشگیری کننده از عود اعتیاد و مکمل سایر رویکردهای درمانی مانند روان درمانی شناختی- رفتاری است. مهم ترین کاربردهای طب سوزنی در درمان اعتیاد شامل موارد زیر است:

  • کاهش علائم ترک مواد مخدر ( بی خوابی، افسردگی، گرفتگی عضلات، مشکلات گوارشی)
  • افزایش احتمال تکمیل برنامه ترک اعتیاد
  • افزایش هوشیاری پس از درمان اعتیاد
  • بهبود کیفیت زندگی
  • افزایش میزان انرژی در مراحل درمان

مراکز ترک اعتیاد جامع نگر، به عنوان یک درمان مکمل از طب سوزنی در طول سم زدایی شیشه استفاده می کنند. بیمارانی که در مراحل ترک اعتیاد، تحت درمان طب سوزنی قرار گرفته اند از احساس آرامش و سلامت عمومی بیشتری برخوردار هستند.

مسلما کاهش علائم آزاردهنده ترک شیشه باعث می شود که بیمار از تمرکز بیشتری بر مراحل درمان برخوردار باشد و احتمال عود بیماری کاهش پیدا می کند. شیوع اعتیاد به شیشه در میان مبتلایان به اضطراب، افسردگی و سایر بیماری های سلامت روان بسیار زیاد است. طب سوزنی با درمان علائم اختلالات سلامت روان تاثیر زیادی در تسهیل مراحل ترک اعتیاد برای بیماران مبتلا به بیماری های روانی دارد.

برخی تحقیقات نشان می دهد که استفاده از طب سوزنی به عنوان یک روش درمانی مکمل نقش موثری در کاهش علائم افسردگی پس از ترک اعتیاد به شیشه دارد. ترکیب طب سوزنی با سایر رویکردهای روان درمانی از جمله مشاوره فردی، گروهی و خانوادگی نقش موثری در ترمیم مشکلات جسمی، ذهنی و روانی بیماران دارد.

مراحل انجام طب سوزنی برای ترک شیشه چگونه است؟

مراحل انجام طب سوزنی در یک جلسه ترک شیشه به این صورت است که یک فرد متخصص، سوزن های بسیار کوچک و استریل را وارد بخش های ویژه ای از پوست بیمار می کند و سپس بیمار باید حداقل به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بی حرکت باقی بماند. نقاط تحریک ممکن است در سر، دست، پا و گوش ها باشد اما یکی از شایع ترین انواع طب سوزنی برای ترک اعتیاد، واردکردن سوزن به پنج ناحیه ویژه بر روی گوش بیمار است که مشخص شده با کاهش علائم ترک شیشه مرتبط است.

گاهی اوقات جلسات طب سوزنی باید چند جلسه تکرار شود و هر جلسه به ۳۰ تا ۴۵ دقیقه زمان نیاز دارد. مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره، یکی از معتبرترین مراکز ترک اعتیاد در کشور است که سوابق درخشانی در استفاده از روش های درمانی نوین و موثر برای ترک اعتیاد به مواد مخدر دارد.

به کارگیری رویکردهای درمانی ترکیبی اعم از دارو درمانی، روان درمانی و طب سوزنی برای درمان اعتیاد به شیشه تاثیر زیادی در موفقیت بیماران این مرکز برای ترک اعتیاد دارد. این مرکز با همکاری برترین متخصصان طب سوزنی در کشور، تاکنون به تعداد بی شماری از بیماران در مسیر پرچالش ترک اعتیاد یاری رسانده اند. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص «طب سوزنی و ترک شیشه» به صورت شبانه روزی با همکاران ما در واحد مشاوره تماس حاصل فرمایید.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۱٫۵ / ۵٫ شمارش آرا: ۲

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − یک =