ترک کمیکال در کمپ
ترک کمیکال در کمپ
19 دی 1402
ترک شیشه با نالتروکسان
ترک شیشه با نالتروکسان
19 دی 1402
نمایش همه
ترک شیشه در بارداری
۱
(۱)

شیشه یا متامفتامین یکی از پرمصرف ترین مواد روان گردان غیرقانونی در جهان است که پس ماری جوانا در رتبه دوم قرار دارد. این ماده در سال های اخیر به دلیل عوارض خطرناک جسمی و روحی جان تعداد زیادی از مصرف کنندگان را در سرتاسر جهان گرفته است.

تولید نسبتا آسان، ارزان بودن قیمت و پایداری اثرات این ماده برای ۸ تا ۲۴ ساعت، باعث شده است که طیف وسیعی از افراد به دنبال استفاده شیشه باشند که این موضوع در مورد زنان باردار نیز صادق است. بر اساس آمارهای موجود، در سرتاسر جهان به ازای هر ۲۵ دقیقه، یک نوزاد از مادران معتاد به شیشه متولد می شود.

زنان باردار بیشتر از هرگروه دیگری در معرض آسیب های نامطلوب شیشه قرار دارند و به همین دلیل ترک شیشه در بارداری از اهمیت بسزایی برخوردار است. با توجه به اهمیت این موضوع در این مقاله به بررسی ترک شیشه و مراحل آن در بارداری پرداخته ایم:

عوارض مصرف شیشه دربارداری

براساس آمارهای موجود در سال های اخیر تعداد زنانی که در طول حاملگی تحت تاثیر مصرف شیشه قرار داشته اند، به صورت چشمگیری افزایش پیدا کرده است. نوزادان متولد شده از مادران با تست مثبت اعتیاد به شیشه، نسبت به همسالان خود با وزن کمتری متولد می شوند. اما نوزادانی که مادر آن ها در سه ماه اول بارداری اقدام به ترک کریستال و شیشه کرده است با وزن مطلوب تری به دنیا می آیند.

بنابراین یکی از مهم ترین عوارض مصرف این ماده محرک در بارداری، ایجاد اختلال در رشد و تولد نوزادان کم وزن است. از سوی دیگر، به دلیل عبور ترکیبات شیشه از بند ناف، بسیاری از این نوزادان با علائم اعتیاد به شیشه متولد می شوند. افزایش احتمال مرگ و میر در مادر و فرزند، نقایص شبکیه، شکاف کام، ناهنجاری های دنده ها، کند شدن رشد فیزیکی و تاخیر در رشد حرکتی سایر عوارض مصرف آن در دوران بارداری است.

لازم به ذکر است که ترک اعتیاد نوزادان به شیشه، از لحاظ مدت زمان و روش درمان بسیار پیچیده تر از افراد بزرگسال است.

علل ناهنجاری های جنین معتاد به شیشه

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که قرار گرفتن جنین در معرض شیشه، منجر به آسیب های کروموزومی، مشکلات رفتاری، رشدی و حتی مشکلات مادرزادی قلبی می شود. تقریباً نیمی از مادران معتاد به شیشه دچار زایمان زودرس شده و در نتیجه نوزادان با تاخیر در رشد اندام های حیاتی از جمله مغز، قلب و کلیه متولد می شوند.

اکثر نوزادان متولد شده از مادران معتاد به شیشه، در معرض خطر مرگ ناشی از عوارض سقط جنین، زایمان زودرس، سکته مغزی و غیره قرار دارند.

ترک شیشه در دوران بارداری

علائم ترک شیشه در نوزادان

زمانی که مادر در دوران بارداری اقدام به مصرف شیشه کند، جنین به صورت بالقوه در معرض اعتیاد قرار خواهد گرفت. به عبارت دیگر، نوزاد تازه متولد شده پس از قطع ارتباط خونی با مادر، علائم ترک را تجربه خواهد کرد. نوزادان معتاد به شیشه در روزهای اول تولد به شدت تحت تاثیر عوارض ترک شیشه قرار گرفته و متحمل فشار جسمی و روانی شدیدی می شوند. این وضعیت تاثیرات مخربی بر توانایی کودک برای رسیدن به اهداف اولیه رشد، مانند وزن گیری و رشد ذهنی دارد.

تاثیر طولانی مدت شیشه بر نوزادان

براساس تحقیقات انجام شده، بروز مشکلات مزمن ذهنی، عاطفی و رفتاری در نوزادانی که از مادران معتاد به شیشه متولد شده اند امری شایع است. به عنوان نمونه بروز مشکلات رفتاری در این کودکان ممکن است به دلیل تاثیر شیشه بر انتقال دهنده های عصبی مغز رخ دهد. احتمال مختل شدن توانایی‌های حرکتی ظریف در کودکانی که در معرض شیشه قرار گرفته‌اند بسیار بالاست. حتی این کودکان در دوران مدرسه، ممکن است بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به بیش فعالی، مشکلات یادگیری و خشم انفجاری قرار داشته باشند.

ترک شیشه در دوران بارداری

احساس عذاب وجدان و مسئول بودن در قبال زندگی یک انسان دیگر، یکی از مهم ترین دلایلی است که برخی از زنان معتاد مبادرت به ترک شیشه در بارداری می کنند. به همین دلیل اگر در حال حاضر به مصرف شیشه اعتیاد دارید و باردار هستید یا به باردار شدن فکر می کنید، بهتر است در مورد گزینه های ممکن برای درمان اعتیاد به شیشه با افراد متخصص مشورت کنید. بهترین گزینه برای ترک اعتیاد به شیشه در دوران باردرای، مراجعه به یک مرکز تخصصی ترک اعتیاد و انجام مراحل سم زدایی و درمان زیر نظر پزشکان متخصص و باتجربه است.

ترک شیشه در بارداری در مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره

مرکز ترک اعتیاد طلوع یکی از معتبرترین مراکز ترک اعتیاد در کشور است که با کسب مجوزهای لازم و سوابق درخشان آماده یاری رساندن به بیماران مبتلا به انواع اعتیاد است. این مرکز با ارائه خدمات متنوع در قالب سرپایی و بستری، از آمادگی لازم برای درمان مادران معتاد به شیشه برخورداراست. معمولا از روش درمان سرپایی برای مادرانی استفاده می شود که درجه اعتیاد کمتری داشته و با مشکلات جدی جسمی و روانی دست و پنجه نرم نمی کنند.

در مقابل، درمان بستری برای مادران بارداری که شدیدا به مصرف شیشه اعتیاد دارند و با مشکلات جسمی و روانی ناشی از مصرف درگیر هستند، گزینه مناسب تری به نظر می رسد. در این شرایط، مادران باردار با اقامت در یک محیط درمانی مناسب، تحت نظارت شبانه روزی تیم مراقبت و درمان قرار گرفته و در صورت نیاز به خدمات پزشکی دسترسی خواهند داشت.

مادران باردار علاوه بر درمان فیزیکی تحت روان درمانی قرار خواهندگرفت و با کمک تکینک های درمان شناختی رفتاری  CBT، قادر به درک محرک های ایجاد کننده اعتیاد و مقابله با این محرک ها خواهند بود. از سویی دیگر، این مرکز با ارائه خدمات مشاوره فردی، خانوادگی و گروه درمانی زمینه مساعد برای ترک شیشه و پیشگیری از عود این بیماری را فراهم می آورد.

بیماران این مرکز حتی پس از ترک شیشه و ترخیص از کلینیک نیز از پشتیانی دائمی تیم  مشاوره بهره مند خواهند شد تا در شرایط اضطراری از راهنمایی لازم برخوردار شوند. بنابراین اگر به عنوان یک زن باردار در حال مبارزه برای ترک این ماده محرک هستید و برای این کار به دریافت کمک های حرفه ای نیاز دارید، همکاران ما در مرکز ترک اعتیاد طلوع آماده ارائه خدمات تخصصی ترک اعتیاد به مادران باردار هستند.

پس همین حالا، اولین قدم برای نجات جان خون و فرزندتان را بردارید و با مرکز طلوع تماس بگیرید. همکاران ما در واحد مشاوره به صورت رایگان و شبانه روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان در خصوص ترک شیشه در بارداری هستند.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۱ / ۵٫ شمارش آرا: ۱

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + 16 =