ترک متادون و فشار خون
ترک متادون و فشار خون
30 اردیبهشت 1403
ترک متادون با نالتروکسان
ترک متادون با نالتروکسان
30 اردیبهشت 1403
نمایش همه
رابطه ترک متادون و لاغری چگونه است؟
۳
(۲)

از متادون برای ترک اعتیاد و درمان دردهای مزمن استفاده می‌شود. اما این دارو نیز مانند هر داروی دیگر می‌تواند عوارض جانبی خاصی را در پی داشته باشد. در واقع متادون به دلیل اثرات آرامبخش و ضداضطراب خود می‌تواند منجر به افزایش وزن شود. اگر شما وابسته به متادون شده و قصد ترک آن داشته باشید، احتمالا دچار کاهش وزن و لاغری خواهید شد. امروز قصد داریم تا رابطه بین ترک متادون و لاغری را بررسی کنیم. اگر متادون مصرف می‌کنید، خواندن این مطلب برایتان مفید خواهد بود.

ایا ترک متادون باعث لاغری میشود؟

فرایند ترک متادون با یک سری از واکنش های بدن همراه خواهد بود که به آن‌ها عوارض و علائم ترک متادون می‌گوییم. در برخی از افراد ترک متادون باعث لاغری می‌شود و این عارضه می‌تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد. از جمله عوامل موثر در ارتباط ترک متادون و لاغری عبارت است از: تغذیه، فعالیت فیزیکی و وضعیت سلامتی فرد. البته به یاد داشته باشید که تاثیر فرایند ترک متادون روی وزن افراد، بنا به شرایط هر فرد متغیر است.

مثلا بعضی از افراد ممکن است در اثر ترک متادون، لاغری، کاهش اشتها و افزایش فعالیت فیزیکی را تجربه کنند. نکته مهم دیگر این است که از جمله عوارض ترک متادون می‌توان به  افسردگی، اضطراب، خواب‌آلودگی اشاره کرد که تمامی موارد مذکور می‌توانند روی وزن افراد تاثیر منفی بگذارند و منجر به لاغری شوند. به دلیل عوارضی که در طی فرایند ترک متادون رخ خواهد داد، توصیه می‌شود تا برای ترک اعتیاد این داروی مسکن با کادر پزشکی متخصص حاضر در یکی از مراکز ترک اعتیاد معتبر مانند کلینیک روانشناسی و ترک اعتیاد طلوع مشورت نمایید تا یک برنامه درمانی جامع برای شخص شما تنظیم شود. با داشتن یک برنامه جامع درمانی منحصربفرد می‌توانید مطمئن باشید که شدت عوارض ناشی از ترک قطعی متادون کاهش می‌یابد و فرایند درمانی شما ایمن طی خواهد شد.  

ایا ترک متادون باعث لاغری میشود؟

برای بهبود لاغری ناشی از ترک متادون چه باید کرد؟

حال می‌دانیم که ترک متادون باعث لاغری می‌شود. برای بهبود وضعیت لاغری ناشی از ترک متادون، می‌توانید اقداماتی انجام دهید که به بهبود تغذیه، سلامت عمومی و وزن شما کمک کند. در این زمینه نکات زیر را بخوانید:

  • مشاوره با پزشک ترک اعتیاد: برای ترک متادون لازم است که با یک پزشک ترک اعتیاد مشورت کنید تا برنامه‌ای مناسب برای درمان اعتیاد شما تنظیم شود. در این برنامه لازم است تا از داروهای ترک متادون بهره بگیرید و بتوانید علائم ترک از جمله اضطراب و… بهبود ببخشید. استفاده از این داروها منجر به بهبود علائم ترک و در نتیجه بهبود لاغری ناشی از ترک متادون خواهد شد.
  •  رژیم غذایی سالم: استفاده از تغذیه مناسب در فرایند ترک متادون، مقاومت شما را نسبت به علائم ترک بالا می‌برد. همچنین با مصرف غذاهای سالم و حاوی مقدار کافی ویتامین‌ها، مواد معدنی، پروتئین، و فیبر می‌توان لاغری ترک متادون را بهبود بخشید. در این راستا مصرف میوه‌ها، سبزیجات، محصولات کامل مانند غلات کامل، ماهی، مرغ و سایر منابع پروتئینی سالم را توصیه می‌شود. برای یک برنامه غذایی که متناسب با نیازهای منحصربفرد شما تنظیم شده باشد، می‌توانید از یک متخصص تغذیه کمک بگیرید.
  • ورزش منظم: برخی از ورزش ها در کنار برنامه غذایی خاص منجر به افزایش وزن می‌شوند. می‌توانید از این رویکرد نیز برای درمان لاغری ناشی از ترک متادون استفاده کنید.
  •  مصرف مکمل‌های تغذیه‌ای: در صورت نیاز، پزشک شما ممکن است مصرف مکمل‌هایی مانند مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی یا مکمل‌های پروتئینی را توصیه کند. مصرف مکمل می‌تواند جلوی لاغری ناشی از ترک متادون را بگیرد.
  •  پشتیبانی روانی: ترک متادون ممکن است با افسردگی، اضطراب و سایر مشکلات روانی همراه باشد. شرکت در جلسات رواندرمانی با حضور روانشناس ترک اعتیاد به بهبود این عوامل نیز کمک می‌کند و در نتیجه لاغری ترک متادون بهبود یابد.

برای مدیریت لاغری ترک متادون کمک حرفه‌ای دریافت کنید

برای بهبود لاغری ناشی از ترک متادون کمک حرفه‌ای دریافت کنید. در مرکز روانپزشکی و ترک اعتیاد طلوع، بهترین کادر پزشکی شامل پزشک ترک اعتیاد، روانپزشک ترک اعتیاد، روانشناس ترک اعتیاد، مشاور تغذیه و… حضور دارند که می‌توانند عوارض ناشی از ترک اعتیاد متادون را بهبود ببخشند. ما در این کلینیک از روش‌های استاندارد ترک متادون مانند سم زدایی متادون، داروهای ترک متادون، کاشت ایمپلنت نالتروکسان و روان درمانی برای برطرف کردن اعتیاد متادون بصورت ایمن و با حداقل درد و خماری استفاده می‌کنیم.

در بدو ورود شما به کلینیک، ابتدا شرایط جسمی و روانی شما ارزیابی می‌شود، سپس یک برنامه جامع درمانی منحصربفرد برای شما تنظیم خواهد شد و بر اساس آن درمان شروع می‌شود. اصولا مرحله نخست درمان، سم زدایی متادون است که با بروز یک سری علائم ترک همراه خواهد بود. در این مرحله ممکن است شما لاغری ناشی از ترک متادون را تجربه کنید که برای رفع آن مشاور تغذیه، روانشناس و روانپزشک ترک اعتیاد وارد عمل شده و با تنظیم برنامه غذایی منحصربفرد، همچنین برگزاری جلسات روان درمانی و تجویز داروهای مختلف، برای بهبود لاغری ناشی از ترک متادون تلاش می‌کنند. بنابراین اگر خواهان روش های استاندارد درمانی برای ترک متادون و بهبود علائمی مانند لاغری ترک متادون هستید، همین حالا با مرکز روانپزشکی و ترک اعتیاد طلوع تماس گرفته و مشاوره رایگان دریافت نمایید.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۳ / ۵٫ شمارش آرا: ۲

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + دو =