چگونه کمیکال را ترک کنیم؟
4 دی 1402
ترک کمیکال در خانه
4 دی 1402
روش ترک کمیکال

اثر کمیکال روی مغز به حدی زیاد است که می‌تواند فرد را دچار اختلالات و عوارض زیادی کند. از جمله عوارض مصرف کمیکال ایجاد وابستگی و اعتیاد و همچنین اختلالات حافظه است. از این رو باید اعتیاد به کمیکال را درمان و برای ترک کمیکال کرد. اما راه ترک کمیکال چیست؟ اگر شما نیز به دنبال بهترین روش ترک کمیکال هستید، جای درستی آمده اید! ما در این مطلب قصد داریم تا به نحوه ترک کمیکال پردازیم، بنابراین توصیه میکنیم با متخصصین کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره همراه باشید.

عوامل موثر بر نحوه ترک کمیکال

تجربه سم زدایی کمیکال می‌تواند در افراد مختلف، متفاوت باشد و منجر به علائم ترک کمیکال مختلفی شود و این به شرایطی بستگی دارد که در زیر آن‌ها را عنوان می‌کنیم:

• ژنتیک افراد
  • انتخاب راه ترک کمیکال
  • داشتن بیماری مزمن
  • سابقه اختلالات مربوط به سلامت روان
  • میزان کمیکال مصرفی
  • دفعات مصرف کمیکال

تمامی موارد مذکور به علاوه سن و جنسیت افراد، می‌توانند روی تجربه سم زدایی و شدت عوارض ترک کمیکال بوجود آمده موثر باشند.

راه ترک کمیکال چیست؟

نحوه ترک کمیکال می‌تواند با روش های مختلفی انجام شود که در زیر به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

سم زدایی کمیکال از بدن

پاکسازی کمیکال، شامل خارج کردن فیزیکی این ماده از بدن است که می‌تواند با روش های مختلفی صورت بگیرد. از جمله رویکردهای مختلف سم زدایی عبارتند از: بوقلمون سرد، سم زدایی تدریجی، سم زدایی فوق سریع.

• معمولا افرادی که بدون کمک حرفه‌ای برای ترک کمیکال در خانه اقدام می‌کنند، از روش بوقلمون سرد بهره می‌گیرند. این روش موجب ایجاد علائم ترک شدید خواهد شد و معمولا منجر به عود می‌شود.

در مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره یا از روش تدریجی برای سم زدایی استفاده می‌شود و یا از روش فوق سریع.

• روش ترک کمیکال بصورت تدریجی، به فرد کمک می‌کند تا شدت علائم ترک را کاهش دهد، زیرا به فرد فرصت داده می‌شود تا با شرایط بدون کمیکال و یا کاهش دوز آن سازگار گردد.
  • روش فوق سریع، نیاز به بیهوشی دارد و سریع ترین حالت درمان است.

راه ترک کمیکال چیست؟

علائمی که در طی سم زدایی کمیکال بروز می‌کنند، عبارتند از:

1. افسردگی
  2. تهوع
  3. استفراغ
  4. سردرد
  5. بدن درد
  6. استرس
  7. بیقراری
  8. گوشه گیری
  9. و…

داروی ترک کمیکال

به منظور بهبود علائم مذکور لازم است تا پزشک ترک اعتیاد و روانپزشک حاضر در مرکز طلوعی دوباره، از داروی ترک کمیکال بهره بگیرد. داروهایی که برای ترک کمیکال استفاده می‌شوند عبارتند از: داروهای ضدافسردگی، ضداضطراب، آرامبخش و… که برای هر بیمار با توجه به علائم ترک بروز یافته، تجویز خواهند شد.

روان درمانی ترک کمیکال

از آنجایی که کمیکال مستقیما روی مغز و اختلالات سلامت روان تاثیر می‌گذارد، انجام این نحوه ترک کمیکال را باید جدی گرفت. در راستا مرکز روانشناسی و ترک اعتیاد طلوعی دوباره با رویکردهای مختلف روانشناختی، درصدد درمان اعتیاد روانی کمیکال شما عزیزان است. این رویکردها عبارتند از:

• روان درمانی تحلیلی

این روش شامل گفتگو من باب افکار و احساسات سرکوب شده است و می‌تواند بسیاری از مسائل کودکی که منجر به اختلالات روانی در بزرگسالی شده است را درمان کند. در حقیقت علل گرایش فرد به مواد کمیکال نیز با این رویکرد مشخص شده و زمانی که درمان یابد، دیگر نیازی ندارد که از کمیکال (ماده توهم زا) استفاده کند.

• درمان شناختی-رفتاری

یکی از رویکردهای اساسی برای ترک اعتیاد CBT است که در آن علل گرایش به مواد مشخص شده، واکنش های فرد در موارد استرس زا آشکار می‌شود (مهارت های مقابله ای منفی) و سپس واکنش های مقابله ای مثبت به او آموزش داده خواهد شد.

• رفتار درمانی دیالکتیک

این رویکرد هیجانات فرد را تنظیم می‌کند تا شخص به خودش آسیبی وارد نکند. اگر شما دارای افسردگی عمیق هستید یا سابقه خودکشی دارید، می‌توان گفت این روش مناسب شما است.

رویکردهای روانشناختی بصورت جلسات فردی، زوج درمانی، خانواده درمانی و یا گروهی می‌تواند اتفاق بیافتد. ممکن است بنا به تشخیص روانشناس ترک اعتیاد حتی روان درمانی ترک اعتیاد کمیکال شما، با ترکیبی از درمان فردی و گروهی و… انجام شود.

بهترین روش ترک کمیکال

بهترین روش ترک کمیکال دریافت کمک حرفه‌ای از متخصصین کلینیک روانشناسی و ترک اعتیاد طلوعی دوباره است. زیرا علائم ترک کمیکال اگر چه تهدیدکننده زندگی نیستند، اما می‌توانند ناخوشایند باشند و اگر قادر نباشید در مقابل آن‌ها مقاومت کنید، منجر به عود خواهند شد. از اینرو دریافت کمک حرفه‌ای از یک مرکز درمانی معتبر برای ترک کمیکال، ضروری بنظر می‌رسد.

ما متخصصین کلینیک روانپزشکی و تر ک اعتیاد “طلوعی دوباره” درصدد هستیم تا به ترک تضمینی اعتیاد شما بپردازیم . در این راستا از ترکیب روش های ترک کمیکال استفاده می‌کنیم؛ یعنی ترکیبی از سم زدایی، داروی ترک کمیکال و روان درمانی برای شما بهره می‌گیریم تا اعتیاد شما بصورت قطعی درمان گردد.

در مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره، ابتدا ارزیابی های فیزیکی و روانی درمانجویان انجام می‌شود، سپس با توجه به آن‌ها برنامه درمانی منحصربفرد و روش ترک کمیکال برای شخص شما تنظیم خواهد شد. حالا نوبت اجرای آن توسط متخصصین است.

لازم به ذکر است ما به کسانی که می‌خواهند برای ترک کمیکال در خانه اقدام کنند، نیز خدمات سرپایی را ارائه می‌دهیم. خدمات سرپایی کاری می‌کند تا شما در حین اینکه عمده زمان خود در خانه می‌گذارنید، از روش ترک کمیکال تنظیم شده توسط متخصصین ما بهره بگیرید. اما اگر اعتیادتان به کمیکال سنگین است، توصیه می‌کنیم تا حتما از خدمات بستری کلینیک طلوعی دوباره بهره بگیرید،  زیرا این نوع خدمات منجر به نظارت شبانه روزی ما می‌شود و در صورت وقوع هر حادثه‌ای، ما سریعا آن را درمان خواهیم کرد.

قصد برخورداری از بهترین روش ترک کمیکال را دارید؟! همین حالا با ما تماس بگیرید و از امکانات رفاهی و هتلینگ و همچنین خدمات درمانی منحصربفرد ما استفاده کنید.