ترک هروئین در کمپ
ترک هروئین در کمپ
24 مهر 1402
عوارض مصرف کمیکال
عوارض ترک کمیکال
24 مهر 1402
نمایش همه
عوارض ترک پتیدین
۱
(۱)

افرادی که می‌خواهند برای ترک پتیدین اقدام کنند، از بروز عوارض ترک پتیدین هراس دارند و به همین دلیل از درمان اعتیاد به آن اجتناب می‌کنند. متخصصین کلینیک روانشناسی و ترک اعتیاد طلوعی دوباره، اینجا هستند تا شما را با علائم قطع مصرف پتیدین آشنا کرده و بهترین روش ترک پتیدین را به شما معرفی کنند. اگر مشتاق درمان وابستگی و اعتیاد به پتیدین هستید، با همراه باشید.

عوارض ترک پتیدین چیست؟

عوارض ترک پتیدین، به مشکلات و عوارضی گفته می‌شود که در زمان قطع مصرف پتیدین یا کاهش دوز مصرفی آن ایجاد گردد. پتیدین یک داروی مسکن افیونی است که معمولا برای کاهش شدت دردهای شدید به کار می‌رود و موجب تعادل سیستم عصبی می‌گردد.

زمانی که مصرف پتیدین طولانی مدت یا از دوز تجویزی بیشتر باشد، فرد دچار اعتیاد به پتیدین خواهد شد و فرآیند ترک آن با بروز عوارض جسمی و روانی همراه خواهد بود. گفتنی است که عوارض ترک پتیدین تنها در زمان اعتیاد رخ نمی‌دهد، بلکه زمانی که فرد دچار تحمل و وابستگی به این ماده نیز شده باشد، رخ خواهد داد.

تحمل نسبت به پتیدین، به معنای آن است که فرد به دوز بیشتری از دارو برای تاثیرگذاری اولیه نیاز دارد. اگر با وجود تحمل فرد دوباره مصرف کند، وابستگی ایجاد شده و در صورت ادامه مصرف، اعتیاد به پتیدین بوجود می‌آید.

عوارض ترک پتیدین

عوارض ترک پتیدین شامل چه مواردی است؟

علائم قطع مصرف پتیدین می‌تواند بصورت جسمی، روانی و به شکل احساسات منفی بروز کند. رایج‌ترین عوارض ترک پتیدین عبارتند از:

    عوارض فیزیکی ترک پتیدین

  • درد‌های عضلانی
  • درد های مفصلی
  • تشنج‌
  • تعریق بیش از حد
  • افت فشار خون
  • مشکلات گوارشی مانند اسهال و استفراغ

عوارض روانی ترک پتیدین

  • اضطراب و افزایش استرس (این اضطراب ممکن است به صورت فیزیکی (احساس انبساط در قلب، تعریق، لرز) و روانی (ناراحتی، اضطراب و یا وحشت) بروز کند.
  • افت عملکرد شناختی
  • اختلال در تمرکز
  • افسردگی
  • افکار خودکشی یا افکار خودآسیب رسان

عوارض مربوط به احساسات منفی

  • بی‌خوابی
  • بی‌قراری
  • احساس ناراحتی
  • میل و هوس نسبت به مصرف مجدد پتیدین

چرا عوارض ترک پتیدین ایجاد می شود؟

عوارض ترک پتیدین به دلیل سابقه مصرف طولانی مدت این دارو و تأثیرات آن بر مغز و سیستم عصبی مرکزی ایجاد می‌شود. پتیدین یک داروی افیونی است که اثراتی مشابه به مواد افیونی دارد و منجر به ایجاد حس آرام‌بخش و تسکین دهنده درد در افراد می‌شود.

همانگونه که ذکر کردیم، به عنوان یک ماده افیونی مصنوعی، از عوارض پتیدین، اعتیاد افراد به آن است. وقتی کسی تصمیم به قطع مصرف پتیدین می‌گیرد، مغز و سیستم عصبی مرکزی که به حضور داروی پتیدین عادت کرده‌اند، به کاهش دوز مصرفی و عدم حضور پتیدین واکنش نشان خواهند داد. این واکنش‌ها به صورت عوارض ترک پتیدین بروز می‌کند.

عوارض ترک پتیدین

بهبود عوارض ترک پتیدین با کمک حرفه‌ای امکان پذیر است

درمان اعتیاد به پتیدین به دلیل بروز عوارض ترک پتیدین، می‌تواند بسیار ناراحت‌کننده و خطرناک باشد. ازاین‌رو برای ترک مصرف این دارو، بهتر است با پزشک اعتیاد مشورت کنید.

در مرکز روانشناسی و ترک اعتیاد طلوعی دوباره، تیم پزشکی، برنامه‌ای منحصربه‌فرد برای فرد بیمار تدوین خواهد کرد. این برنامه متناسب با ارزیابی‌های انجام شده فیزیکی و روانی بیمار، تنظیم می‌شود تا بیمار در فرآیند درمان، کمترین درد و خماری را تجربه کند. در حقیقت تنظیم برنامه درمانی به منظور کاهش شدت علائم ترک و ایجاد کردن روندی ایمن برای افراد است.

پزشک ترک اعتیاد کلینیک طلوعی دوباره، ممکن است برنامه‌ای متشکل از کاهش تدریجی مصرف پتیدین و تجویز دارو برای درمان عوارض ترک پتیدین تنظیم کند. همچنین، پشتیبانی روانی نیز می‌تواند در مدیریت ترک پتیدین مفید باشد.

یادتان باشد هرگز نباید تلاش کنید که ترک آن را به تنهایی و بدون راهنمایی پزشک انجام دهید؛ زیرا ترک پتیدین در منزل و بدون کمک حرفه‌ای ممکن است مشکلات جدی برای سلامتی شما به وجود آورد. اگر مشتاق درمان اعتیاد پتیدین هستید می‌توانید با متخصصین مرکز طلوعی دوباره تماس بگیرید.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی عوارض ترک اعتیاد به مصرف پتیدین پرداختیم. عوارض این ترک شامل عوارض جسمی و روانی می‌شوند. از جمله عوارض جسمی می‌توان به علائم گوارشی، دردهای عضلانی، تعریق بیش از حد و دردهای مفصلی اشاره کرد. از زمینه‌های روانی عوارض نیز می‌توان به افسردگی و اضطراب اشاره نمود.

بهبود افراد مبتلا به ترک اعتیاد به پتیدین امکان‌پذیر است. برنامه‌های ترک اعتیادی و پشتیبانی روانی تیم پزشکان متخصص مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره به عنوان یک مرکز ترک پتیدین می‌توانند به بهبود و بازگشت به زندگی عادی افراد کمک کنند. چرا که درمان ترک اعتیاد به پتدین به توجه و پشتیبانی مداوم نیاز دارد و فرد بیمار باید در طول درمان تحت نظر پزشک متخصص تا فرآیند درمان به درستی طی شود، عوارض ترک به تدریج کاهش پیدا کند و فرد مجدد به یک زندگی سالم برگردد.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۱ / ۵٫ شمارش آرا: ۱

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 3 =