بعد از ترک حشیش چه باید کرد؟
21 بهمن 1402
داروی ترک آلپرازولام
21 بهمن 1402
داروی ترک کمیکال

داروی ترک کمیکال، یکی از رویکردهای مورد استفاده در درمان اعتیاد به کمیکال است. در این مطلب قصد داریم تا در مورد داروی ترک کمیکال توضیح دهیم. بنابراین اگر می‌خواهید برای ترک کمیکال اقدام کنید، با ما همراه باشید.

درمان دارویی کمیکال چیست؟

معمولا اولین گام برای ترک اعتیاد هر ماده‌ای، سم زدایی است. سم زدایی به صورت ساده، یعنی پاکسازی بدن از ماده اعتیادآور! سم زدایی کمیکال نیز شامل پاکسازی بدن از کمیکال است. در طول سم زدایی کمیکال، بدن به دلیل اینکه به حضور کمیکال عادت کرده است، یک سری علائم ترک را بروز خواهد داد. علائم ترک در حقیقت واکنش بدن به شرایط کاهش دوز کمیکال و یا عدم حضور این ماده است! بنابراین نباید آن را غیرطبیعی دانست.

اما یکی از رویکردها برای اینکه در مقابل علائم ترک مقاومت کنیم تا منجر به عود نشود، درمان دارویی کمیکال است. درمان دارویی، به معنی استفاده از دارو برای کاهش شدت علائم و یا بهبود علائم ترک است.

درمان دارویی کمیکال می‌تواند به دو صورت انجام گیرد:

1. استفاده از داروهای جایگزین: داروهای جایگزین، داروهایی هستند که به منظور جایگزینی با کمیکال استفاده می‌شوند، این داروها عموما اعتیادآورند و نمی‌توان آن‌ها را راه حل منطقی برای ترک این ماذه عنوان کرد.

1. استفاده از داروی ترک کمیکال: این داروها به منظور برطرف کردن علائم ترک کمیکال استفاده می‌شوند. علائم ترک بصورت فیزیکی و روانی بروز می‌کنند، از این رو روانپزشک حاضر در کلینیک روانپزشکی و ترک اعتیاد طلوع، برای بهبود علائم ترک روانی می‌تواند دارویی‌هایی را تجویز نماید. پزشک و یا متخصص داخلی نیز برای بهبود علائم ترک فیزیکی، داروهایی را تجویز می‌کنند.

درمان دارویی کمیکال

برای درمان چه علائمی، داروی ترک کمیکال استفاده می‌شود؟

علائمی که برای بهبودی آن‌ها نیاز به داروی ترک کمیکال داریم، عبارتند از:

• گریه کردن
  • غصه خوردن
  • اختلالات خواب (بی خوابی)
  • انزوا
  • ضعف در کنترل هیجانات
  • میل و هوس نسبت به کمیکال
  • و…

برای درمان عوارض ترک مذکور می‌توان از داروی ترک کمیکال بهره گرفت. البته برای برطرف کردن علائم روانی، علاوه بر درمان دارویی کمیکال، لازم است تا از درمان غیردارویی کمیکال نیز استفاده کرد. درمان غیردارویی کمیکال، عبارت است از برگزاری جلسات روان درمانی و استفاده از رویکرد های روانشناختی.

داروی ترک کمیکال شامل چه مواردی است؟

توجه داشته باشید که سم زدایی کمیکال در هر فرد می‌تواند متفاوت باشد، از این رو ممکن است یک فرد علائمی مانند افسردگی و غم و گریه زیاد را تجربه کند و فردی دیگر این عارضه را تجربه نکند. بنابراین تجویز داروی ترک کمیکال، برای همه افراد یکسان نخواهد بود.

داروی ترک کمیکال با توجه به عوارض ترک نام برده، می‌تواند شامل داروهای ضد افسردگی، داروهایی برای برطرف کردن اختلالات خواب، دارویی برای از بین میل و هوس کمیکال و… باشد.

از میان داروهای کاربردی، نالتروکسان بسیار معروف است. نالتروکسان بصورت قرص، آمپول و همچنین ایمپلنت به بازار عرضه شده است که کاشت ایمپلنت نالتروکسان را می‌توان جز روش های نوین ترک دانست. در کلینیک ترک اعتیاد طلوع، این دارو که به عنوان داروی تنفر از اعتیاد شناخته شده است، می‌تواند به منظورکنترل میل و هوس کمیکال استفاده شود.

در این مطلب به بررسی داروی ترک کمیکال پرداختیم. حالا می‌دانیم که داروی ترک کمیکال به منظور بهبود علائم ترک استفاده می‌شود. البته توجه داشته بشید که درمان دارویی کمیکال، باید در کنار روان درمانی انجام گیرد تا بتواند ترک قطعی کمیکال را به ارمغان آورد.

اگر از مصرف کمیکال خسته شده‌اید و می‌خواهید آن را ترک کنید یا اگر به دنبال روش ترک کمیکال بصورت اصولی و ایمن هستید، می‌توانید با ما تماس بگیرید. ما متخصصین کلینیک طلوع درصدد ترک تضمینی اعتیاد شما عزیزان می‌باشیم.