تاثیر آلپرازولام بر مغز
ترک حشیش چگونه است؟
19 مهر 1402
عوارض ترک ماشروم

اثرات ماشروم یا قارچ جادویی و توهم زا به دلیل وجود ماده‌ای بنام سیلوسایبین در آن است. متاسفانه ماشروم پتانسیل زیادی برای سمیت، سوءمصرف و اعتیاد دارد. به همین دلیل افراد با مصرف ماشروم ممکن است دچار تحمل، وابستگی و اعتیاد شوند. اگر با این شرایط بخواهید برای ترک ماشروم اقدام کنید، به احتمال بسیار زیاد، دچار عوارض ترک ماشروم می‌شوید. در این مطلب قصد داریم تا شما را با عوارض ترک ماشروم آشنا کنیم. اگر می‌خواهید برای ترک اقدام کنید، خواندن این مطلب از واجباب است!

سم زدایی ترک ماشروم چیست؟

اثرات قارچ جادویی مانند اثرات ال اس دی در بدن و مغز است و می‌تواند منجر به توهم شود. اگر به مدت طولانی قارچ جادویی مصرف کنید، منجر به اعتیاد خواهد شد که در اینصورت برای ترک ماشروم به سم زدایی نیاز دارید.

سم زدایی به روش تدریجی، علائم ترک ماشروم را کاهش خواهد داد و به کاهش میل به این ماده کمک شایانی می‌کند. بعد از ۲۴ تا ۴۸ ساعت از آغاز سم زدایی، عوارض ترک ماشروم شروع می‌شود. همانطور که قدرت قارچ سیلوسایبین و قدرت اثرات آن بسته به فرد و انواع ماشروم متفاوت است، علائم ترک ماشروم نیز از فردی به فرد دیگر متفاوت است. با این حال، به دلیل پتانسیل اعتیاد آور نسبتا کم سیلوسایبین، اکثر افراد عوارض ترک ماشروم فیزیکی را تجربه نمی‌کنند.

عوارض ترک ماشروم چیست؟

به نشانه ها و اثرات منفی ای که فرد در زمان سم زدایی ترک اعتیاد مانند ماشروم از خود بروز می‌دهد، عوارض ترک ماشروم می‌گوییم. این عوارض به علت عادت بدن به وجود ماشروم ایجاد می‌شود.

در حقیقت بدن شما برای عملکرد طبیعی خود به وجود ماشروم عادت کرده است، و حالا که قصد ترک آن را دارید، نسبت به تغییر شرایط از خود واکنش نشان خواهد داد.

گفتنی است عوارض ترک ماشرم تنها در روند درمان اعتیاد رخ نمی‌دهد، حتی اگر دچار وابستگی به قارچ جادویی نیز شده باشید، در صورت قطع مصرف یا کاهش دوز آن دچار علائم ترک ماشروم خواهید شد.

عوارض ترک ماشروم شامل چه مواردی است؟

علائم زیر را می‌توان از رایج ترین عوارض ترک ماشروم نامید:

• سردرد های تاخیری(که به علت آزاد شدن اکسید نیتتریک ایجاد می‌شوند.)
  • فرسودگی
  • اضطراب
  • اختلال در جداسازی واقعیت از توهم
  • میل به ماشروم
  • روان پریشی

علائمی مانند روانپریشی طولانی مدت ممکن است مدت زمان زیادی طول بکشد تا کاهش یابد. اما می‌توان آن را با داروهای تثبیت کننده خلق و خو و داروهای ضد صرع(بنا به شرایط) کنترل کرد و بهبود بخشید.

اگرچه عوارض ترک ماشروم به اندازه عوارض ترک مواد افیونی شدید نیست، در صورت اعتیاد سنگین، عواقب آن می‌تواند قابل توجه و طولانی تر باشد. اختلال ادراک توهم زا (HPPD) از شایع ترین عوارض مصرف طولانی مدت ماشروم است که حتی بعد از ترک نیز ممکن است ادامه داشته باشد و فرد را درگیر توهمات و سایر اختلالات بینایی(مانند دیدن نور یا اشیای متحرک) کند. عوارض مصرف بلند مدت ماشروم می‌تواند از اختلالات روانی پنهان یا تشخیص داده نشده ای که فرد قبلا آن‌ها را داشته است، نشات بگیرد. با این حال، عوارض ترک ماشروم و مصرف بلند مدت آن، در بیمارستان ترک اعتیاد درمان خواهند شد.

عوارض ترک ماشروم

HPPD چیست؟

HPPD بیماری است که برخی از مصرف کنندگان مواد توهم زا مانند ماشروم را درگیر می‌کند. افرادی که اقدام به ترک قارچ جادویی می‌کنند، ممکن است درگیر آن شوند.

همانطورکه ماهیت ذهنی تجربیات روانگردان در فردی نسبت به فرد دیگر می‌تواند متفاوت باشد، علائم HPPD نیز در افراد مختلف متفاوت است. برخی از افراد مبتلا به این عارضه، پدیده‌های مبهم را در میدان بینایی خود، شامل دیدن هاله‌ها و اجسام کوچک‌تر یا بزرگ‌تر از آنچه که هستند، توصیف کرده‌اند.

این علائم دردناک نیستند، اما می‌تواند ناراحت کننده است. اما خبر خوب این است که چندین روش برای درمان این علائم وجود دارد. فراهم کردن یک محیط امن و راحت ممکن است به بیمار این امکان را بدهد که استراحت کند، در حالی که علائم HPPD به مرور زمان خود به خود محو شوند. علاوه بر این، داروی ضد صرع Lamotrigine برای کاهش علائم HPPD در حداقل ۱ مورد مشاهده شده است.

داروهای ضد افسردگی ممکن است علائم HPPD را بدتر کنند. کسانی که داروهای ضد افسردگی، به ویژه مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) را مصرف می‌کنند، نباید قارچ سیلوسایبین مصرف کنند. مصرف همزمان این دو باهم، نه تنها تجربه سم زدایی و برخی علائم ترک با وجود SSRI ها در بدن ناخوشایندتر می‌کند، بلکه ممکن است منجر به سندرم سروتونین شود. سندرم سروتونین می‌تواند کشنده باشد.

چگونه عوارض ترک ماشروم را بهبود دهیم؟

هنگامی که اثرات ماشروم از بین برود، شما دچار حالاتی مانند سردرد، افسردگی، اضطراب و فرسودگی خواهید شد که در اینجا بدن فرد برای کسب اثرات سرخوشی اولیه دومرتبه ماشروم را طلب می‌کند. حال فرض کنید که بخواهید برای همیشه این ماده را ترک کنید، در این حالت مسلما علائم ترک شدیدی را تجربه خواهید کرد. به منظور درمانی ایمن و راحت متخصصین مرکز روانشناسی و ترک اعتیاد طلوعی دوباره درصدد هستند تا سم زدایی ماشروم از بدن بصورت تدریجی صورت گیرد تا از شدت علائم ترک کاسته شود.

اگر به دنبال یک مرکز درمانی خوب برای درمان اعتیاد ماشروم و بهبود عوارض ترک ماشروم هستید، می‌توانید به کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره مراجعه کنید. متخصصین مرکز طلوعی دوباره ، با استفاده از روش‌های نوین ترک اعتیاد و تجهیزات پیشرفته به شما کمک می‌کنند، تا بتوانید اعتیاد به ماشروم را با تحمل حداقل درد و خماری درمان کنید. همین امروز با ما تماس بگیرید و از امکانات درمانی ما برخوردار شوید.