ماندگاری پتدین در بدن
ترک پتیدین چند روز طول می کشد؟
19 مهر 1402
روش های ترک حشیش
راه های ترک حشیش
19 مهر 1402
نمایش همه
عوارض سوء مصرف پتیدین
۳
(۲)

پتیدین یک داروی ضدافسردگی و ضداضطراب از گروه انتخابی سروتونین و نوراپی‌نفرین با عملکرد دوپامینرژیک است. استفاده از این دارو معمولا تحت نظر پزشک متخصص صورت می‌گیرد و مصرف خودسرانه آن‌ می‌تواند منجر به عوارض پتیدین شود.

یکی از عوارض پتیدین، اعتیاد است که به معنای وابستگی جسمانی و روانی به داروی مذکور است. در صورت سوءمصرف و اعتیاد به پتیدین، شاهد عوارض پتیدین بیشتری نیز خواهید بود.

در این مطلب قصد داریم در مورد خطرات سوءمصرف پتیدین، اثرات مصرف بلند مدت آن و عوارض اعتیاد به آن صحبت کنیم. اگر دچار اعتیاد به این دارو هستید، مطلب زیر را بخوانید تا متوجه شوید چرا ترک پتیدین در مرکزی مانند کلینیک روانشناسی و ترک اعتیاد طلوع واجب است.

سوءمصرف پتیدین می‌تواند منجر به اعتیاد شود؛ بنابراین ابتدا به توضیح آن خواهیم پرداخت.

علائم اوردوز کردن پتیدین چیست؟

اوردوز (Overdose) به مصرف بیش از حد دمرول یا پتیدین اشاره دارد که می‌تواند منجر خطرات سوءمصرف پتدین شود. علائم اوردوز پتیدین می‌توانند شامل موارد زیر باشند.

عوارض سوء مصرف پتیدین

عوارض سوء مصرف پتیدین عبارتند از:

  1. عوارض عصبی و روانی: مصرف بیش از حد پتیدین ممکن است منجر به اضطراب شدید، تشنج، تاری دید، اختلال در هوشیاری، اضطراب، خشم و عصبانیت شدید شود.
  2. تغییر در ضربان قلب: اوردوز پتیدین می‌تواند باعث تغییراتی در ضربان قلب شود، از جمله تاخیر در ضربان قلب (برادیکاردی) یا شتاب در ضربان قلب (تاکی‌کاردی).
  3. اختلالات گوارشی: علائمی نظیر تهوع، استفراغ، دل درد و مشکلات گوارشی می‌تواند به علت اوردوز پتیدین رخ دهد.
  4. اختلال در تنفس: در برخی موارد، مصرف بیش از حد پتیدین ممکن است باعث مشکلاتی در تنفس شود؛ از جمله تنگی نفس و کاهش تبادل گازها در ریه‌.
  5. بی‌هوشی: مصرف بیش از حد پتیدین ممکن است باعث بی‌هوشی و کاهش وضعیت هوشیاری شود.

در صورتی که شما یا کسی دیگر به طور تصادفی یا عمدی داروی پتیدین را به مقداری بیش از اندازه مصرف یا به عبارت دیگر اوردوز کرده‌اید، باید فوراً به مرکز بهداشتی یا بخش اورژانس نزدیکترین بیمارستان مراجعه کنید.

درمان اوردوز پتیدین به دست متخصصین پزشکی انجام می‌شود و اقدامات سریع می‌تواند از وقوع عوارض سوءمصرف پتیدین جلوگیری کند.

تا اینجا متوجه شدیم که مصرف بیش از اندازه پتیدین می‌تواند بسیار خطرناک باشد و عوارض اوردوز پتیدین چیست. اما اگر این این دارو را به مدت طولانی مصرف کنیم، چه می‌شود؟! در زیر عوارض طولانی مدت مصرف پتیدین را بخوانید.

اثرات اعتیاد به داروی پتیدین

اثرات طولانی مدت مصرف پتیدین

مصرف طولانی مدت پتیدین یا هر دارو دیگری ممکن است به منجر به عوارض پتیدین بیشتری شود. این عوارض می‌توانند بسته به وضعیت هر فرد و واکنش بدن به دارو، متفاوت باشند. بطور کلی عوارض پتیدین، زمانی که به مدت طولانی مصرف شود، عبارت است از:

  1. وابستگی: مصرف طولانی مدت پتیدین، منجر به وابستگی جسمانی یا روانی خواهد شد. افراد ممکن است به مرور به حضور دارو در بدن خود عادت کرده و فکر کنند که بدون مصرف آن نمی‌توانند عملکرد طبیعی داشته باشند. در ادامه روند وابستگی، اعتیاد به پتیدین ایجاد خواهد شد؛ بنابراین از عوارض مصرف بلند مدت پتیدین، اعتیاد به آن است.
  2. کاهش اثرات درمانی: ممکن است با گذشت زمان، بدن به تدریج به اثرات درمانی پتیدین عادت کند و اثربخشی آن کاهش یابد. به این مرحله، تحمل نسبت به پتیدین گفته می‌شود.
  3. عوارض پتیدین جسمی: مصرف طولانی مدت پتیدین ممکن است باعث ایجاد عوارض جانبی مانند تغییرات در وزن، اختلالات خواب، مشکلات گوارشی، تاری دید، کاهش عملکرد جنسی، تغییرات ضربان قلب و… شود.
  4. اختلالات مزاج و عاطفی: برخی افراد ممکن است پس از مصرف طولانی مدت پتیدین با مشکلات مزاجی و عاطفی مواجه شوند؛ مانند افسردگی، اضطراب، تحریک پذیری و…
  5. کاهش عملکرد شناختی: مصرف طولانی مدت پتیدین ممکن است باعث کاهش توانایی‌های شناختی مانند تمرکز، حافظه و تصمیم‌گیری شود.
  6. تداخل با داروهای دیگر: مصرف طولانی مدت پتیدین ممکن است باعث تداخل با سایر داروها یا مواد دیگر شود که این مورد نیز عوارض پتیدین را افزایش خواهد داد.
  7. پرهزینه بودن: مصرف طولانی مدت پتیدین به دلیل نیاز به مصرف مداوم دارو، هزینه‌های بالایی به همراه دارد.

بهترین راه مصرف پتدین این است که با پزشک خود مشورت کنید، پزشک می‌تواند بر اساس وضعیت شما تصمیم‌گیری کند که آیا مصرف طولانی مدت پتیدین مناسب است یا بهتر است داروی دیگری را برای شما در نظر بگیرد.

حال اگر شما به هر دلیلی دچار سوءمصرف پتیدین شده‌اید یا اینکه به مدت طولانی آن را مصرف کرده‌اید، در نهایت دچار اعتیاد به پتیدین خواهید شد، در اینصورت یک سری علائم را بروز می‌دهید. علائم رفتاری حاکی از اعتیاد، از عوارض پتیدین است و می‌تواند سیر طبیعی زندگی را مختل نماید. این علائم نشان می‌دهد که باید برای ترک پتیدین در مرکزی مانند کلینیک ترک اعتیاد طلوع اقدام کنید.

خطرات سوءمصرف پتدین

علائم اعتیاد به پتیدین

علائم اعتیاد به پتیدین ممکن است متفاوت باشد و بستگی به ویژگی‌های شخصیتی، وضعیت جسمی و روانی، میزان اعتیاد و مدت زمان اعتیاد هر فرد دارد. علائم رفتاری اعتیاد به پتیدین عبارتند از:

  • افزایش مصرف پتیدین: فرد ممکن است به تدریج مقدار مصرفی پتیدین را افزایش دهد تا به تجربه اثرات مشابه اولیه پتیدین دست یابد؛ که در اینصورت عوارض پتیدین نیز در او بیشتر بروز خواهد کرد.
  • علاقه زیاد به پتیدین: فرد علاقه زیادی به مصرف پتیدین داشته و هر زمان که فرصت پیش آمد، دارو را مصرف می‌کند.
  • تلاش ناموفق در ترک پتیدین: اگر شما یا عزیزانتان تلاش زیادی برای قطع مصرف پتیدین می‌کنید، اما نمی‌توانید آن را قطع کنید یا در زمان ترک، با علائم ترک پتیدین روبرو می‌شوید، مسلما دچار وابستگی یا اعتیاد به پتیدین شده‌اید.
  • بروز علائم ترک عصبی و اضطرابی: ترک پتیدین ممکن است با نشانه‌های عصبی و اضطرابی شدید همراه باشد. افراد ممکن است احساس اضطراب، خشم، ترس یا افت خلقی را تجربه کنند.
  • تغییر در رفتار و تمایلات: اعتیاد به پتیدین ممکن است منجر به تغییرات در رفتار، عملکرد اجتماعی و روابط با دیگران شود. امکان دارد افراد به دلیل اعتیاد، فعالیت‌های روزمره خود را از دست دهند و بیشتر وقت خود را به مصرف دارو اختصاص دهند.

اگر هر یک از علائم بالا داشتید، باید به اعتیاد پتیدین شک کنید. برای تشخیص دقیق اعتیاد و مشاوره در موارد مربوط به پتیدین، بهترین راه این است که با پزشک متخصص در زمینه اعتیاد یا روانشناس یک مرکز ترک اعتیاد خوب در تهران نظیر کلینیک طلوع، تماس بگیرید. این پزشکان می‌توانند به شما راهنمایی و برنامه درمانی مناسب را ارائه دهند.

اما چرا باید برای ترک پتیین اقدام کرد؟ مگر اعتیاد به پتیدین چه عوارضی دارد؟

اثرات اعتیاد به داروی پتیدین شامل چه مواردی است؟

بعضی از اثرات اعتیاد به پتیدین شامل موارد زیر است:

  1. عوارض پتیدین جسمانی و روانی:  سوءمصرف دمرول منجر به وابستگی جسمانی و روانی خواهد شد. علائم وابستگی و اعتیاد به پتیدین بصورت زیر است:
  • علائم اعتیاد به پتیدین جسمی: شامل مواردی نظیر تعریق، ترشح بینی،لرز، خلط‌، تنگی نفس، خستگی، کاهش انرژی، سردرد، تغییرات در ضربان قلب، مشکلات گوارشی، عصبی و عضلانی، تاری دید و… است.
  • علائم اعتیاد به پتیدین روانی: اضطراب و استرس شدید، افسردگی و اختلالات مزاجی و….
  1. عوارض ترک پتیدین: در صورت  قطع ناگهانی مصرف پتیدین، عوارض جدی شامل تشنج، علائم خارج شدن، افسردگی شدید و اضطراب شدید را شاهد خواهید بود.
  2. تشدید وضعیت اولیه: به جای بهبود وضعیت افسردگی یا اضطراب، اعتیاد به پتیدین ممکن است منجر به تشدید علائم اولیه افسردگی یا اضطراب شود.

با توجه به موارد بالا می‌بینیم که اعتیاد به پتیدین، می‌تواند با عوارض پتیدین جسمی، روانی، اقتصادی و اجتماعی همراه باشد. به همین دلیل است که ترک پتیدین در یک مرکز درمانی خوب مانند کلینیک روانشناسی و ترک اعتیاد طلوع به شما توصیه می‌شود. کافیست همین حالا با ما تماس بگیرید و اولین گام را برای برخورداری از یک زندگی سالم و عاری از اعتیاد پتیدین یا هر نوع ماده دیگری بردارید.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۳ / ۵٫ شمارش آرا: ۲

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × پنج =