درمان عوارض پوستی مصرف شیشه
عوارض و علائم مصرف پتیدین
19 مهر 1402
ماندگاری پتدین در بدن

زمان ترک پتیدین چند مرحله‌ای است و بسته به شدت اعتیاد می‌تواند از چند روز تا یک هفته یا بیشتر طول بکشد. ما در این مطلب قصد داریم تا به پرسش ترک پتیدین چند روز طول میکشد؟” بپردازیم؛ بنابراین اگر می‌خواهید در مورد میزان ” ماندگاری پتدین در بدن” اطلاعات بیشتری کسب کنید؛ با ما همراه باشید.

ترک پتیدین چه مدت طول می کشد؟

مدت زمان ماندگاری پتدین در بدن و همچنین بروز علائم ترک پتیدین را می‌توان بصورت جدول زمانی زیر مشخص کرد:

۶ – ۱۲ ساعت اول آغاز سم زدایی پتیدین

اولین علائم ترک، معمولاً شش تا دوازده ساعت پس از آخرین دوز ظاهر می‌شود.

۲۴ – ۴۸ ساعت سم زدایی ترک پتیدین

پس از یک روز، علائم ترک این قرص به اوج خود می‌رسد. این دوره اولیه با علائم زیر همراه است:

• اضطراب
  • تعریق
  • دردهای عضلانی
  • گرفتگی شکم

روز ۴ – ۶ ترک پتیدین

علائم ترک در این مدت زمان ترک پتیدین به اوج خود می‌رسد.

روز ۷ ام ترک پتیدین

برای کسانی که سم‌زدایی پتیدین را در یک مرکز درمانی خوب مانند کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره انجام داده‌اند، علائم از این دوره زمانی شروع به کاهش می‌کند؛ بنابراین با این حساب مدت زمان ترک پتیدین، ۷ روز است و بعد از این بازه زمانی علائم ترک به طرز محسوسی رو به افول می‌رود؛ اما برای برخی از افراد ممکن است که علائم ترک حاد تنها علائمی نباشند که فرد در طول سم‌زدایی ترک اعتیاد و بعد از آن تجربه می‌کند! علائمی به نام علائم پس از ترک حاد نیز وجود دارد که می‌تواند تعداد کمی از افراد را درگیر کند.

ماه ۱ – ۳ بعد از سم زدایی پتیدین

پس از مرحله ترک حاد، برخی از افراد ممکن است به سندرم ترک پس از حاد (PAWS) مبتلا شوند که علائم آن شامل موارد زیر است:

• اضطراب
  • سایر علائم شناختی/روانی

به یاد داشته باشید که جدول زمانی ترک پتیدین برای هر بیمار، منحصر به فرد است؛ زیرا شدت علائم بسته به عوامل مختلف می ‌تواند متفاوت باشد. این عوامل شامل مدت زمان مصرف پتیدین، دفعات مصرف پتیدین، فیزیولوژی فردی، اختلالات یا شرایط فیزیکی همزمان، سن و وضعیت سلامت روانی است. اختلاف در زمان ماندگاری پتدین در بدن، به این صورت است که امکان دارد یک نفر در چند روز ترک خفیف را تجربه کند و روند ترک دیگری آنقدر شدید باشد که هفته‌ها یا ماه‌ها طول بکشد.

ترک پتیدین چه مدت طول می کشد؟

عوامل موثر بر مدت زمان ترک پتیدین

عواملی که بر زمان مانگاری پتیدین بر بدن تأثیر می‌گذارند عبارتند از: میزان مصرف مواد افیونی، مدت زمان مصرف، دفعات مصرف، فیزیولوژی فردی، اختلالات یا شرایط فیزیکی همزمان، سن و وضعیت سلامت روان. که در زیر به توضیح هر کدام از آن‌ها می‌پردازیم:

· دوز مصرفی پتیدین

نوع و مقدار مصرفی پتیدین بر شدت علائم ترک پتیدین و ماندگاری آن در بدن تأثیر می‌گذارد.

· مدت زمان مصرف پتیدین

کسانی که برای مدت طولانی تری پتیدین استفاده می کنند، احتمالاً علائم ترک شدیدتری را تجربه می کنند، زیرا بدن آن‌ها با حضور پتیدین سازگار شده است. این دسته از افراد بیشتر در معرض تحمل یا وابستگی فیزیکی هستند که می‌تواند روند ترک را طولانی‌تر کند.

· دفعات مصرف پتیدین

فراوانی عامل مهمی است که می تواند بر مدت ماندگاری علائم ترک پتیدین تأثیر بگذارد. افرادی که به طور منظم پتیدین استفاده می‌کنند، مدت زمان ماندگاری علائم ترک و همچنین شدت علائم بیشتری را نسبت به افرادی که گاه به گاه مصرف می کنند تجربه خواهند کرد. این می‌تواند به آن دلیل باشد که بدن به مقدار مشخصی از پتیدین در بدن خود عادت کرده است، و زمانی که ذخایر آن حذف می شود، تنظیم شدن و بازگشت به عملکرد طبیعی بدن بیشتر طول می‌کشد.

· فیزیولوژی فردی

فیزیولوژی فردی می‌تواند بر مدت و شدت ماندگاری علائم ترک پتیدین تأثیر بگذارد. افراد با ساختار ژنتیکی متفاوت می‌توانند علائم ترک مختلفی را تجربه کنند. علاوه بر این، افراد مبتلا به شرایط فیزیکی زمینه‌ای یا اختلالات همزمان نیز ممکن است علائم شدیدتری را نسبت به افراد سالم تجربه کنند.

· سن

سن عامل دیگری است که بر مدت زمان ترک پتیدین فرد تأثیر می‌گذارد، زیرا تغییرات در متابولیسم ناشی از افزایش سن می‌تواند توانایی بدن برای پردازش پتیدین را کاهش دهد. افراد جوان‌تر نسبت به افراد مسن تر تمایل دارند داروها را سریعتر متابولیزه کنند، بنابراین ممکن است زمان ترک پتیدین آنها کمتر از افراد مسن باشد.

· سلامت روان

وضعیت سلامت روان می‌تواند در مدت زمان ترک پتیدین نقش داشته باشد. به عنوان مثال ممکن است افرادی که از برخی بیماری‌های روانی رنج می‌برند، زمان بیشتری را برای بهبود علائمی مانند اضطراب یا افسردگی نیاز داشته باشند؛ زیرا به احتمال قوی این علائم در آن‌ها با شدت بیشتری بروز می‌کند.

در این مطلب به پرسش ” ترک پتیدین چند روز طول میکشد؟” پاسخ دادیم. حالا می‌دانیم که ماندگاری پتدین در بدن می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد و این به عوامل مختلفی نظیر سن، فیزیولوژی بدن، اختلالات روان فرد و… وابسته است؛ اما بطور کلی زمان ترک پتیدین چیزی حدود ۷ روز است و پس از این بازه زمانی از شدت علائم ترک پتیدین کاسته می‌شود.

اما انتخاب مرکز درمانی نیز نقش بسیاری در کاهش مدت زمان ترک پتیدین دارد.  ترک پتیدین در یک مرکز ترک اعتیاد خوب در تهران نظیر مرکز روانشناسی و ترک اعتیاد طلوعی دوباره می‌تواند از شدت و مدت زمان ماندگاری علائم ترک بکاهد. زیرا متخصصین کلینیک طلوعی دوباره با بهره گیری از روش‌های نوین ترک اعتیاد و همچنین ارائه خدمات رفاهی وهتلینگ می‌توانند اعتیاد شما به پتیدین را با حداقل درد و خماری و در کوتاه‌ترین زمان ممکن درمان کنند. خواهان ترک پتیدین هستید؟ کافیست با ما تماس بگیرید و از خدمات درمانی ما برخودار شوید.