مرکز ترک تریاک و شیره

ترک تریاک

ترک تریاک(ترک شیره تریاک)

تریاک مخدری بسیار اعتیاد آور است که از گیاه خشخاش بدست می آید و بیش از  ۲۵ ماده ی قلیایی از آن مشتق می شود. تریاک در انواع مختلفی همچون تریاک خام و یا پرورده، سوخته تریاک و شیره تریاک عرضه می شود که هرکدام عوارض و اثرات خود را برای مصرف کننده به همراه دارند.

خواه به منظور درمان یک بیماری برای شما تریاک تجویز شده باشد، خواه برای تفریح ​​شروع به مصرف تریاک کرده اید، وابستگی یا اعتیاد به تریاک ممکن است خیلی سریع ایجاد شود. وابستگی معمولاً با علائم ترک شیره تریاک و تحمل تشخیص داده می شود (فرد برای تجربه همان احساس قبلی نیاز به مصرف دوزهای بالاتر دارد)، درحالیکه اعتیاد از طریق سوء مصرف اجباری همراه با وابستگی جسمی و روحی فراتر از تسکین درد پزشکی تشخیص داده می شود.

عوارض کوتاه مدت مصرف تریاک

احساس درد

افت فشار خون

خشک شدن دهان

عوارض بلند مدت مصرف تریاک

تضعیف دفاع بدن در مقابل بیماری‌ ها و احتمال ابتلا به عفونت‌ های ویروسی مثل ایدز، هپاتیت، عفونت‌های پوستی و آبسه

تغییر ساعت خواب و بیداری، بی‌خوابی هنگام شب و خواب آلودگی و چرت زدن در طول روز

پایین آمدن سطح سلامت به علت بی‌ توجهی به وضعیت بهداشتی و مراقبت های فردی

علائم رفتاری اعتیاد به تریاک

افراد معتاد به تریاک ممکن است خود را منزوی کرده یا علاقه خود را به سرگرمی های معمول از دست بدهند. این افراد، اغلب در انجام کارهای روزمره خود دچار مشکل خواهند شد. برخی از علاتم رفتاری اعتیاد به تریاک به شرح زیر است:

تحریک پذیری

نوسانات خلقی

تغییرات در ظاهر

علائم جسمانی اعتیاد به تریاک(شیره)

اعتیاد به تریاک می تواند منجر به مشکلات جسمانی مانند یبوست و مشکلات تنفسی شود. هرچه مدت طولانی تر اعتیاد به تریاک داشته باشید بیشتر احتمال دارد با این مشکلات روبرو شوید و آن را تجربه کنید.

علائم جسمانی رایج مرتبط با سوء مصرف تریاک عبارتند از:

خستگی

بی حالی

خشکی دهان

تهوع یا استفراغ

اما موارد گفته شده تنها بخشی از علائم مصرف تریاک می باشد و سوء مصرف این مخدر ممکن است منجر به بروز طیف وسیعی از عوارض جسمانی شود. این مشکلات مربوط به سلامتی جسمی، ممکن است شامل شکنندگی استخوان ها، تغییرات هورمونی و عوارض روده ای باشد. سوء مصرف تریاک، همچنین احتمال ابتلا به سندرم روده تحریک پذیر را افزایش می دهد.

مصرف بیش از حد تریاک

سوء مصرف تریاک باعث می شود مغز اکسیژن کافی دریافت نکند و سبب می شود مصرف کننده، هوشیاری خود را از دست بدهد.

علائم سوء مصرف تریاک شامل موارد زیر است:

سبکی سر

چربی پوست

مشکل در تنفس

مراحل درمان ترک تریاک

ایجاد یک برنامه مشخص

یک هدف را تعیین کنید. تصمیم گرفته اید، اقدام به ترک تریاک نمایید و قطعا بهبود خواهید یافت. برای تلاش و تسلیم نشدن برنامه ریزی کنید. عود بیماری شایع است، اما بهبودی نیز قدرت بیشتری دارد.

هدف خود را یادداشت کنید

فهرستی از تمام دلایلی که تمایل به هوشیار بودن دارید را تهیه کنید. این فهرست ممکن است شامل بودن در کنار افرادی که دوستشان دارید، دستیابی به اهدافی که در گذشته داشته‌اید و هر چیز دیگری که زمانی که هوشیار هستید بتوانید انجام دهید، باشد.

هدف خود را با خانواده و دوستان خود در میان بگذارید و از آنها کمک بخواهید

توجه داشته باشید که این فرآیند ممکن است تدریجی باشد، ممکن است هفته‌ ها یا ماه‌ ها طول بکشد و ممکن است دچار لغزش شوید و مجبور شوید در مرحله‌ ای از فرآیند از نو شروع کنید. اگر با عود مجدد روبرو شدید، دوباره امتحان کنید. ممکن است چند بار تلاش کنید، اما اگر پشتکار داشته باشید، بهبودی شما زندگی جدیدی را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

برای سم زدایی و توانبخشی برنامه ریزی کنید. اولین قدم در درمان اعتیاد به مواد مخدر مانند تریاک این است که اجازه دهید تریاک از بدن شما خارج شود. پس از آن، باید دوره توانبخشی را پشت سر گذارید، که به شما کمک می کند پس از سم زدایی به دنیای عادی برگردید. سپس به برنامه ای نیاز دارید که به شما در جلوگیری از عود کمک کند. برنامه ریزی از قبل برای این کار به شما کمک می کند تا از هر گونه ایجاد فاصله ای در درمان خود جلوگیری کنید، که در غیر این صورت شما را در معرض خطر عود مجدد قرار خواهد داد. به شما پیشنهاد می کنیم برای ترک تریاک با مشاورین ما در کلینیک تخصصی ترک اعتیاد طلوعی دوباره تماس بگیرید.

ترک تریاک چند روز طول می کشد؟

یکی از مهم ترین و اثر گزار ترین روش های ترک نریاک روش سم زدایی است.

روز سوم درمان

معمولا وقتی به روز سوم می رسید دردها و علائم ترک خودشان را نشان می دهند. شما تحت نظر پزشک قرار دارید و داروهای لازم برایتان تجویز می شود تا ترک تریاک با کمترین علائم درد و خماری انجام شود. مهم است که با اراده قوی به ادامه مسیر پیش رو فکر کنید.

روز ششم ترک اعتیاد

این مرحله مرحله ی مهمی است. افرادی که بتوانند روند درمان را تا روز ششم ادامه دهند، به مرحله خوبی رسیده اند. در این روز مقدار قابل توجهی سم از بدن تان خارج شده است. در این زمان می توانید در نظر بگیرید که مهم ترین مراحل را پشت سر گذاشته اید. البته دوره نقاهت تان هم چنان ادامه دارد.

داشتن رژیم غذایی مناسب برایتان بسیار مهم است. ویتامین ها و مواد مغذی لازم باعث می شود تا مقاومت بدن تان افزایش یافته و راحت تر بتوانید دوره درمان را به اتمام برسانید.

روز دهم درمان

اکنون شما در روزهای پایانی ترک قرار دارید. روز دهم را می توان روز پایانی ترک تریاک در نظر گرفت. البته مراقبت ها هم چنان ادامه دارد. بعد از ترک اعتیاد تریاک پیشنهاد ما به شما استفاده از ایمپلنت نالتروکسان با هدف کاهش حس نشئگی و میل به مصرف مجدد مواد مخدر می باشد که از آن به عنوان یک داروی مکمل جهت تکمیل درمان اعتیاد استفاده می شود.

سم زدایی و انجام توانبخشی

در طول سم زدایی، از بدن خود مراقبت کنید. ترک شیره ممکن است باعث شود شما احساس تهوع، بی خوابی، تعریق و اضطراب داشته و همچنین احساس ناخوشایندی داشته باشید. برنامه‌های بستری برای کمک به شما در طول روز تهیه شده‌اند، اما شما همچنان باید خودتان تلاش کنید تا نیازهای بدنتان را شناسایی کنید.

نزدیک توالت بمانید مواد افیونی باعث یبوست می شوند و سم زدایی ممکن است حرکات روده شما را بیشتر و غیرقابل پیش بینی کند.

برای خوابیدن کمک بگیرید. می توانید از پزشک خود برای کمک به خوابیدن شبانه خود دارو بخواهید، زیرا ترک تریاک ممکن است خوابیدن را برای شما دشوار کند.

اگر علائم شدیدی مانند استفراغ یا آسپیراسیون (استنشاق محتویات معده در ریه ها) را تجربه می کنید، با بهترین پزشک ترک اعتیاد تماس بگیرید یا برای درمان به بیمارستان مراجعه کنید.

دریافت مشاوره

رفتار درمانی را امتحان کنید. رفتار درمانگران می توانند به شما کمک کنند تا روش هایی که شما را به مصرف مواد افیونی سوق می دهد را بیاموزید. آنها به شما کمک می کنند حالات، اعمال و الگوهای فکری که منجر به عود می شوند را بشناسید. آنها همچنین می توانند به شما کنترل استرس، رسیدن به آرامش و حل مسئله را آموزش دهند. روان درمانی توسط روانشناس ترک اعتیاد را تجربه کنید. اگرچه روان درمانی نمی تواند جایگزین برنامه جامع درمان اعتیاد به تریاک شود، می تواند با کمک به شما در مقابله با مشکلات مربوط به اختلالات روانی که ممکن است در تلاش های بهبودی شما اختلال ایجاد کند، از آن حمایت کند. افسردگی، اضطراب و سندروم پس از تر حاد، اغلب با اعتیاد همراه هستند. شما می توانید در بهترین مرکز ترک تریاک درمان خود را زیر نظر روانشناسان متخصص و بهترین پزشکان ترک اعتیاد شروع کنید.

سم زدایی تریاک

سم زدایی ندریجی تریاک

سم زدایی اولین مرحله برنامه درمانی ترک تریاک می باشد و اولین مرحله سم زدایی تریاک، قطع اتصال این مخدر از گیرنده های مغزی مصرف کننده و دفع آنها می باشد و در مرحله بعد که به کمک داروهای ضد مخدر انجام می گیرد گیرنده های مغزی توسط داروی ضد مخدر اشغال شده و به بیمار اجازه مصرف مجدد را نمی دهد و باعث بهبود عملکرد مغز، سیستم عصبی و برهم خوردگی ترشحات هورمونی می شود.

روش ترک شیره در مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره

مصرف تریاک بصورت کشیدنی

میزان مصرف کمتر از ۱٫۵ گرم درمان بصورت فوق سریع (UROD) 2 شب و ۳ روز بستری
میزان مصرف بین ۱٫۵ الی ۳ گرم درمان بصورت سریع و یک شب بستری اضافه
میزان مصرف بین ۳ الی ۵ گرم درمان بصورت سریـع و دو شب بـسـتری اضافه
میزان مصرف بیش از ۵ گرم درمان بصورت ترک تدریجی ۷ الی ۱۴ روز بستـری

مصرف تریاک بصورت خوراکی

میزان مصرف کمتر از ۱٫۵ گرم درمان بصورت فوق سریع (UROD) 2 شب و ۳ روز بستری
میزان مصرف بین ۱٫۵ الی ۲ گرم درمان بصورت سریع و یک شب بستری اضافه
میزان مصرف بین ۲ الی ۳ گرم درمان بصورت سریـع و دو شب بـسـتری اضافه
میزان مصرف بیش از ۳ گرم درمان بصورت ترک تدریجی ۷ الی ۱۴ روز بستری

مصرف شیره تریاک بصورت خوراکی و کشیدنی

میزان مصرف کمتر از ۱ گرم درمان بصورت فوق سریع (UROD) 2 شب و ۳ روز بستری
میزان مصرف بین ۱٫۵ الی ۲ گرم درمان بصورت سریع و یک شب بستری اضافه
میزان مصرف بین ۲ الی ۳ گرم درمان بصورت سریـع و دو شب بـسـتری اضافه
میزان مصرف بیش از ۳ گرم درمان بصورت ترک تدریجی ۷ الی ۱۴ روز بستری

سوالاتی مانند : “ترک تریاک چند روز طول می کشد؟” را زیاد می شنویم. بهتر است به دنبال این که ترک در طی چه زمانی اتفاق می افتد، نباشید. شما تصمیم بگیرید و اراده کنید. مراحل بعدی هر کدام در زمان خودش پیش می رود. حتما شنیده اید که می گویند به جای این که فکر کنی که هزاران کیلومتر جلوی پایت را روشن کنی، کافیست یکی دو قدم جلوتر را روشن کنی و به همین ترتیب ادامه بدهی. ما تا روشن شدن تمامی مسیر جلوی رویتان، همراه شما هستیم. در ادامه این مقاله به سوالات متداول در زمینه ترک تریاک می پردازیم.

سوالات متداول درباره ترک تریاک

آیا مصرف تریاک باعث افزایش قوای جنسی می‌شود؟
از اصلی ترین دلایل گرایش به مصرف تریاک به ویژه میان مردان، ناتوانی جنسی است چرا که تریاک یک ماده کند کننده بوده و با پایین آوردن تحریکات جنسی، ارگاسم را به تأخیر می‌اندازد. اما نکته ای که باید از آن اطلاع داشته باشید این است که این ویژگی پس از چند بار مصرف باعث می‌گردد که چرخه قاعدگی در زنان به هم خورده و در مردان نیز اختلال نعوظ شکل بگیرد و در نهایت توان و میل جنسی در هر دو جنس را کاهش می‌دهد.

آیا مصرف تریاک و شیره تریاک برای بیماران دیابتی مفید است؟
مصرف تریاک برای دیابت یک باور بسیار اشتباه می باشد و از آنجایی که مصرف تریاک، مانع ترشح انسولین از پانکراست می شود، باعث وخیم‌تر شدن وضعیت بیمار نیز می گردد.
دیابت و تریاک هر کدام به تنهایی می‌توانند آستانه درد را در بیمار افزایش دهند، به طوری که اگر یک فرد دیابتی که تریاک مصرف کرده باشد در معرض خطر سکته قلبی و یا دردی مثل آپاندیسیت قرار بگیرد، ممکن است متوجه دردها و علائم هشدار دهنده آن نشود.

آیا ترک تریاک با قرص ب۲ امکان پذیر است؟
ب۲ یک شبه مخدر بسیار اعتیادآور است و هرگونه سوء مصرف آن تنها باعث ایجاد وابستگی روانی و جسمانی در مصرف کننده می شود و بیمار باید مجددا اقدام به ترک ب۲ نماید تا سلامت کامل روانی و جسمانی خود را بدست آورد. بنابراین ترک تریاک با ب۲ امکان پذیر نمی باشد و نتیجه ای جز اعتیاد برای بیماران به همراه نخواهد داشت.

1. بهرام گفت:

خواندن این مقاله به من کمک کرد تا بفهمم چگونه این کار را انجام دهم و بدانم که می توانم. من از تریاک برای کاهش دردهای مزمن استفاده می کردم، نه برای لذت و سرخوشی. این مقاله به من کمک زیادی کرد و اعتیاد من بر روابط من و همسرم تأثیرات بسیار منفی داشت. روند ترک، یک روند ترسناک و غم انگیز است. همه اطلاعات این مقاله برای من بسیار مفید بود.
    یاد گرفتم که چقدر سریع تحت نظر پزشک دوز مصرفی خود را کاهش دهم و چگونه می توانم با دکترم صادق باشم.