سخت ترین روز ترک تریاک
سخت ترین روز ترک تریاک
9 مرداد 1403
ترک تریاک
ترک تریاک
9 مرداد 1403
نمایش همه
افسردگی بعد از ترک ماری جوانا
3
(2)

یکی از عوارض ترک ماری جوانا را می‌توان افسردگی بعد از ترک گل دانست. این عوارض در برخی از افراد رخ می‌دهد و ممکن است که شما به دلیل بروز آن‌ها از درمان اعتیادتان اجتناب کنید. اما باید بدانید که هر عارضه‌ای راه درمان خود را دارد، از اینرو نیاز نیست نگران افسردگی بعد از ترک ماری جوانا باشید. زیرا این افسردگی با ترکیبی از درمان‌های موثر و اصولی، مانند روان‌درمانی و دارودرمانی، قابل درمان است. ما متخصصین کلینیک روانپزشکی و ترک اعتیاد طلوع، در این مطلب قصد داریم تا درباره علت و درمان افسردگی بعد از ترک گل صحبت کنیم. بنابراین برای اینکه نگرانی‌تان برطرف شود، پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید.

آیا ترک گل باعث افسردگی می شود؟

ترک ماری‌جوانا (گل) می‌تواند به افسردگی و سایر علائم روانی منجر شود. این امر به دلیل تغییرات شیمیایی در مغز و بدن است که در طول زمان مصرف ماری‌جوانا و ترک آن رخ می‌دهد.

چرا افسردگی بعد از ترک گل اتفاق می افتد؟

دلایل افسردگی بعد از ترک ماری‌جوانا عبارت است از:

تغییرات شیمیایی در مغز: ماری‌جوانا بر تعادل شیمیایی مغز تأثیر می‌گذارد، به ویژه بر سیستم اندوکانابینوئید که مسئول تنظیم حالت‌های خلقی، خواب و اشتها است. هنگامی‌که برای ترک ماریجوانا اقدام می‌کنید، مغز نیاز به زمان دارد تا به حالت طبیعی بازگردد که این موجب احساس افسردگی در فرد خواهد شد.

کاهش دوپامین: ماری‌جوانا یا گل می‌تواند سطح دوپامین را افزایش دهد. دوپامین یک انتقال دهنده عصبی بوده که با احساس لذت و پاداش مرتبط است. ترک گل موجب کاهش سطح دوپامین و در نتیجه احساس افسردگی و بی‌انگیز‌گی می‌گردد.

استرس و اضطراب: برخی افراد از ماری‌جوانا به منظور کاهش استرس و اضطراب‌شان استفاده می‌کنند. ترک ماری جوانا می‌تواند منجر به افزایش این احساسات شود و ممکن است با افسردگی نیز همراه باشد.

علائم افسردگی پس از ترک ماری‌جوانا چیست؟

چگونه متوجه شویم که افسردگی بعد از ترک ماری جوانا بروز کرده است؟ علائم زیر را در خود جستجو کنید.

  • احساس غم و ناراحتی مداوم
  • از دست دادن علاقه به فعالیت‌های روزمره
  • خستگی و کاهش انرژی
  • مشکل در خوابیدن یا خواب زیاد
  • تغییرات در اشتها و وزن
  • احساس بی‌ارزشی یا گناه
  • مشکل در تمرکز و تصمیم‌گیری
  • افکار خودکشی یا آسیب به خود

با وجود این علائم، شما دچار افسردگی بعد از ترک گل شده‌اید و لازم است تا سریعا برای دریافت کمک به یک روانشناس ترک اعتیاد خوب مراجعه نمایید.

اقدامات موثر در پیشگیری و درمان افسردگی بعد از ترک گل

به منظور مدیریت افسردگی بعد از ترک ماری‌جوانا کارهای زیر را انجام دهید:

اقدامات موثر در پیشگیری و درمان افسردگی بعد از ترک گل

تغذیه مناسب

تغذیه مناسب در درمان افسردگی بعد از ترک گل بسیار موثر است. مشاور تغذیه حاضر در کلینیک طلوع، غذاهای زیر را برای بهبود افسردگی بعد از ترک ماری جوانا پیشنهاد می‌کند:

  1. غذاهای غنی از تریپتوفان: مانند بوقلمون، مرغ، ماهی، تخم‌مرغ و لبنیات که به تولید سروتونین کمک می‌کنند.
  2. امگا-3: ماهی‌های چرب مانند سالمون و ماهی تن، گردو و بذر کتان می‌توانند در بهبود سلامت مغز موثر باشند.
  3. ویتامین‌های گروه B : تخم‌مرغ، ماهی، سبزیجات برگ سبز و غلات کامل برای حمایت از سیستم عصبی مفید هستند.

ورزش منظم

فعالیت بدنی می‌تواند به افزایش ترشح اندورفین‌ها کمک کند که این در بهبود حالت روحی و درمان افسردگی بعد از ترک گل موثر است. کاردرمانگر کلینیک ترک اعتیاد طلوع، ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی، دویدن، یوگا و تمرینات تنفسی را به شما توصیه می‌کند.

خواب کافی

حفظ الگوی خواب منظم و کافی برای بهبود سلامت روان ضروری است. ایجاد محیط خواب آرام و استفاده از تکنیک‌های آرامش‌بخش مانند مدیتیشن قبل از خواب نیز مفید خواهد بود.

حمایت اجتماعی

شاید باورتان نشود، اما دریافت حمایت اجتماعی و ارتباط با دوستان و خانواده و شرکت در گروه‌های پشتیبانی در کاهش احساس تنهایی و درمان افسردگی بعد از ترک ماری جوانا تاثیرگذار است.

دریافت مشاوره حرفه‌ای

افسردگی مانند بیماری جسمی است و به خصوص در موارد حاد، منجر به خطرات زیادی برای فرد خواهد شد و نیاز به درمان دارد. مشاوره با روان‌شناس یا مشاور ترک اعتیاد حاضر در مرکز روانپزشکی و ترک اعتیاد طلوع می‌تواند به شناسایی و مدیریت علائم افسردگی شما کمک کند. در صورت لزوم، ممکن است روانپزشک ترک اعتیاد برای درمان شما داروهای ضدافسردگی نیز تجویز نماید.

فعالیت‌های آرامش‌بخش

انجام فعالیت‌هایی که به آرامش و کاهش استرس کمک می‌کنند مانند هنر، موسیقی، مدیتیشن و تکنیک‌های تنفس عمیق همگی در درمان افسردگی بعد از ترک گل موثر خواهند بود.

باید متوجه شده باشید که برای مدیریت افسردگی بعد از ترک گل نیاز به درمان جامعی دارید و اگر ترکیبی از روان درمانی و دارودرمانی را به اضافه مواردی مانند تغذیه و ورزش و تکنیک‌های مدیریت استرس انجام دهید، می‌توانید بر افسردگی بعد از ترک ماری جوانا غلبه کنید.

برای کاهش عارضه افسردگی بعد از ترک گل چه کنیم؟

بهترین راه برای کاهش احتمال بروز افسردگی بعد از ترک ماری جوانا، ترک اصولی ماریجوانا است. با مراجعه به بهترین کلینیک ترک اعتیاد، می‌توانید خیال خود از بابت روند ایمن ترک گل راحت کنید.

در مرکز رواپزشکی و ترک اعتیاد طلوع، روش‌های ترک گل کاملا اصولی اجرا می‌شود. همچنین فرایند درمان اعتیاد به گل در این مرکز، روی دو جنبه ترک اعتیاد یعنی جنبه فیزیکی و جنبه روانی متمرکز است. از اینرو اعتیاد شما بطور کامل درمان خواهد شد. به دلیل استفاده از روش‌هایی مانند سم زدایی تدریجی، دارودرمانی و روان درمانی، شدت علائم و عوارض ترک مانند افسردگی بعد از ترک ماری جوانا بسیار کمتر بوده و از اینرو خیلی بهتر می‌توان آن را مدیریت کرد.

برای کاهش عارضه افسردگی بعد از ترک گل چه کنیم؟

در کنار این موارد، کلینیک ترک اعتیاد طلوع با بهره‌گیری از کادر متخصص پزشکی، امکانات رفاهی مانند اتاق vip، فضای کار درمانی، حضور مشاور تغذیه و… درصدد فراهم کردن محیطی آرامش‌بخش برای شماست تا با خیال راحت به درمان خود بپردازید.

همچنین این مرکز خدمات بازتوانی نیز دارد، بنابراین اگر دچار افسردگی بعد از ترک گل شده‌اید نگران نباشید، می‌توانید جلسه مشاوره خود را روانشناس ترک اعتیاد حاضر در مرکز طلوع ادامه دهید و با تجویز روانپزشک ترک اعتیاد در صورت لزوم دارو دریافت کنید.

خواهان ترک گل بدون درد و خماری هستید؟ کافیست همین حالا با ما تماس بگیرید. ما از ابتدا تا انتهای مسیر درمان با شما هستیم.

سوالات متداول

آیا ترک ماری‌جوانا می‌تواند باعث افسردگی شود؟

بله، ترک ماری‌جوانا می‌تواند باعث افسردگی شود. این امر به دلیل تغییرات شیمیایی در مغز و بدن ، کاهش سطح دوپامین و تنظیم مجدد سیستم اندوکانابینوئید رخ می‌دهد.

چه مدت بعد از ترک ماری‌ جوانا علائم افسردگی ظاهر می‌شوند؟

علائم افسردگی معمولاً در چند روز تا چند هفته پس از ترک ماری‌جوانا ظاهر می‌شوند. شدت و مدت زمان این علائم می‌تواند بین افراد متفاوت باشد و به عوامل مختلفی مانند مدت زمان و میزان مصرف، وضعیت سلامت روانی فرد و حمایت‌های موجود بستگی دارد.

چگونه می‌توانم با افسردگی بعد از ترک ماری‌ جوانا مقابله کنم؟

تغذیه مناسب، ورزش منظم، تنظیم خواب، حمایت اجتماعی، مشاوره حرفه‌ای و فعالیت‌های آرامش‌بخش راه درمان افسردگی بعد از ترک گل است.

آیا افسردگی بعد از ترک گل دائمی است؟

نه، افسردگی بعد از ترک ماری‌جوانا معمولاً موقتی است و با گذشت زمان و استفاده از روش‌های مناسب مدیریت می‌شود. با این حال، در برخی افراد ممکن است این علائم طولانی‌تر باشند. در این شرایط حتما با مشاورین کلینیک روانپزشکی طلوع تماس بگیرید.

چه موقع باید برای درمان افسردگی ترک گل به دنبال کمک حرفه‌ای باشم؟

اگر علائم افسردگی شما شدید است، برای مدت طولانی ادامه دارد، یا به افکار خودکشی یا آسیب به خود منجر می‌شود، باید فوراً به دنبال کمک حرفه‌ای باشید. مشاوره با روان‌شناس یا پزشک حاضر در کلینیک روانپزشکی و ترک اعتیاد طلوع می‌تواند به شما در مدیریت این علائم کمک کند و در صورت لزوم، درمان دارویی یا روان‌درمانی مناسب برای شما تجویز شود.

 آیا بازگشت به مصرف ماری‌جوانا می‌تواند علائم افسردگی را کاهش دهد؟

اگرچه ممکن است مصرف مجدد ماری‌جوانا به طور موقت برخی از علائم افسردگی را کاهش دهد، اما این یک راه‌حل پایدار و سالم نیست. مصرف مجدد ماریجوانا، می‌تواند به وابستگی بیشتر و مشکلات روانی و جسمی طولانی‌مدت منجر شود. واضح است که به منظور درمان افسردگی بعد از ترک ماری جوانا باید از روش‌های سالم‌تر استفاده کنید و در صورت نیاز کمک حرفه‌ای دریافت کنید.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا 3 / 5. شمارش آرا: 2

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − دو =