اسلاید قبلی
اسلاید بعدی
اسلاید قبلی
اسلاید بعدی

ترک شیره تریاک

ترک شیره تریاک
فهرست مطالب
0
(0)

ترک شیره تریاک یکی از اقدامات بزرگی است که برخی از افراد با فهمیدن عوارض و آسیب‌های مصرف آن، درصدد انجام آن خواهند بود. شیره تریاک از جمله مواد مخدر بسیار قوی است که وابستگی و اعتیاد شدید جسمی و روانی را در فرد ایجاد می‌کند. طبیعتا ترک شیره نیاز به مراقبت و حمایت تخصصی زیادی به منظور ساده‌سازی مسیر ترک و تضمین برای عدم میل به بازگشت به مصرف از سوی فرد دارد. از آن‌جایی که بسیاری از افراد از ترک شیره تریاک هراس و ترس دارند و یا احساس می‌کنند بدون کمک و حمایت اطرافیان نمی‌توانند این مسیر را طی کنند، مراجعه به کلینیک تخصصی ترک اعتیاد بهترین گزینه برای این افراد خواهد بود.

به همین منظور کلینیک ترک اعتیاد طلوع، با حفظ اطلاعات شخصی شما و محرمانه نگهداشتن آن‌ها در طی فرآیند ترک، فضایی امن و بدون قضاوت برای رهایی شما از شر شیره تریاک فراهم می‌کند و با کمک روش‌های درمانی نوین شما را به زندگی عادی و سالم باز می‌گرداند. در ادامه با ما همراه باشید تا پیرامون روش‌های ترک شیره تریاک و مراحل آن اطلاعات کافی در اختیارتان قرار دهیم.

روش‌های ترک شیره تریاک

ترک شیره تریاک معمولا به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. انواع روش‌های ترک شیره وابسته به شرایط جسمی و روانی هر فرد بوجود می‌آیند و اجرا می‌شوند. ممکن است افراد مختلف، به دلیل داشتن شرایط جسمانی و روحی متفاوت، نیاز به ترکیب چند روش ترک خاص، زیر نظر متخصص ترک اعتیاد داشته باشند. بهترین روش ترک شیره تریاک از نظر متخصصان و سایر کسانی که موفق به ترک آن به صورت همیشگی و موفق شده‌اند، روش تدریجی است که بهتر است در یک کلینیک معتبر انجام شود. این روش به‌خاطر کنترل بهتر عوارض و افزایش شانس موفقیت، به‌عنوان موثرترین گزینه در کلینیک طلوع به مراجعان پیشنهاد می‌شود.

در ادامه شما را با رایج‌ترین روش‌های ترک شیره تریاک که شامل ترک شیره تریاک به روش ناگهانی، ترک شیره به صورت تدریجی و ترک شیره با دارو است، آشنا می‌کنیم و مزایا و معایب هر روش را بررسی می‌کنیم:

ترک شیره تریاک به صورت یکباره یا ناگهانی

این روش که یکی از شناخته شده‌ترین و رایج‌ترین روش‌های ترک مواد مخدر در گذشته بود، به این صورت اجرا می‌شد که فرد مصرف شیره تریاک را به‌صورت ناگهانی و کامل در یک زمان مشخص قطع می‌کرد و تا زمان سم‌زدایی کامل، در یک محیط بسته و محدود حبس می‌شد تا در صورت انصراف از ترک، دسترسی به شیره تریاک نداشته باشد. این روش معمولا برای کسانی که دارای سلامت جسمانی مناسب هستند و مدت زمان زیادی از شروع مصرف آن‌ها نمی‌گذرد مناسب است زیرا با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

اما ترک یکباره شیره تریاک برای کسانی که دارای بیماری‌های جسمی و روحی هستند و یا مدت زمان طولانی است که شیره تریاک را مصرف می‌کنند، اصلا مناسب نیست و آن‌ها را با چالش‌های بزرگی روبرو می‌سازد. از معایب این روش می‌توان به ایجاد عوارض جسمی و روانی شدید مانند بی‌خوابی، تهوع، اضطراب و دردهای جسمی در فرد اشاره کرد. همچنین، خطر بازگشت به مصرف دوباره مواد مخدر به دلیل ناتوانی در تحمل ترک یکهویی شیره بسیار زیاد است.

ترک تدریجی شیره تریاک

امروزه با پیشرفت علم و بیشتر شدن شناخت متخصصان از روند تاثیر گذاری مواد مخدر بر روی بدن انسان، ترک تدریجی و مرحله به مرحله شیره تریاک زیر نظر پزشک، بهترین و موثرترین روش برای ترک این ماده مخدر است. در این روش، متخصصان متادون را جایگزین شیره تریاک می‌کنند و پس از مدتی به تدریج دوز متادون را نیز کاهش می‌دهند تا بدن به طور کامل از ماده مخدر پاک شود.

همچنین ممکن است به دلیل توانمندی جسمانی مناسب فرد، مصرف شیره به‌تدریج کاهش پیدا کند و نیازی به متادون برای جایگزینی آن و تحمل درد و خماری ترک شیره نباشد. با این روش بدن فرصت کافی برای سازگاری با تغییرات جدید را دارد. این روش به‌ویژه در کلینیک‌های تخصصی ترک اعتیاد که کلینیک ترک اعتیاد طلوع از مطرح‌ترین این مراکز است، اجرا می‌شود. میل به مصرف مجدد شیره تریاک با ترک تدریجی آن بسیار کمتر از روش ترک ناگهانی است.

ترک شیره تریاک با روان‌درمانی

روان‌درمانی یا مشاوره‌های تخصصی در فرآیند ترک شیره تریاک، به فرد این امکان را می‌دهد تا علل روانی و رفتاری اعتیاد را در خود شناسایی کرده و با حمایت و هدایت درست و همه جانبه روان‌شناسان، مسیر ترک را با سهولت و سرعت بیشتری طی کند. این روش اغلب مکمل روش‌های ترک دارویی و روش ترک تدریجی است. در این روش مشاوران و کارشناسان متخصص اقدام به تقویت روانی فرد می‌کنند و سبب کاهش استرس و اضطراب در او می‌شوند که نهایتا این اقدامات کمک بزرگی به جلوگیری از بازگشت به مصرف پس از ترک می‌کند.

ترک شیره تریاک با دارو درمانی

گاهی اوقات به دلیل شرایط خاص بیماران و نیاز آن‌ها به داشتن آرامش بیشتر در دوران ترک، متخصصان از داروهایی مانند متادون و بوپرنورفین (B2) استفاده می‌کنند تا علائم ترک و دردهای ناشی از آن کاهش پیدا کند. با این روش بدن در شرایط مساعد تری قرار می‌گیرد و فرصت بیشتری برای بهبودی و بازیابی توانمندی خود خواهد داشت. با این روش درد و عوارض جسمی ترک شیره کاهش می‌یابد و فرد تمایل کمتری به مصرف مواد مخدر خواهد داشت.

در صورتی که فردی به صورت شخصی و بدون نظارت متخصصان اقدام به استفاده از متادون و یا بوپرنورفین برای ترک شیره کند، ممکن است در این مسیر به این داروها وابسته شده و خود را در معرض خطر ایجاد اعتیاد به متادون قرار دهد. پس بهتر است در صورتی که تمایل به ترک شیره با استفاده از دارو دارید، حتما زیر نظر مشاوران ترک اعتیاد اقدام به این کار کنید و متادون و سایر داروهای تجویز شده را در دوزهای مشخص و در زمان معین مصرف کنید تا از خطر اعتیاد به آن‌ها پس از ترک شیره جلوگیری کنید.

روش‌های ترک شیره تریاک

مراحل ترک شیره تریاک

برای ترک هر ماده مخدری از جمله شیره تریاک، نیاز به طی کردن مراحل مختلفی است که شدت و زمان آن متناسب با عوامل مختلفی متغیر خواهد بود. طبیعتا ترک شیره تریاک یک اقدام پیچیده و چند مرحله‌ای است که در طول آن، بدن و مغز تلاش می‌کنند به تدریج و یا به صورت یکباره از وابستگی به این ماده مخدر رهایی یابند.

هر فرد ممکن است به دلیل سابقه مصرف طولانی و یا کوتاه و میزان مصرف شیره در هر وعده، شرایط متفاوتی را در هر مرحله تجربه کند. اما به طور کلی، ترک شیره تریاک شامل چند مرحله اصلی است که از شدیدترین علائم جسمی تا بازگشت به زندگی عادی را دربرمی‌گیرد. حمایت تخصصی در کلینیک‌های معتبر می‌تواند به بهبود این روند کمک کند. از جمله مراحل ترک شیره تریاک موارد زیر است:

علائم روز ۱ تا ۳ پس از آخرین مصرف شیره تریاک

بلافاصله پس از ترک شیره تریاک، بدن شروع به پاکسازی سموم ناشی از ورود شیره تریاک می‌کند و به همین دلیل علائم شدیدی در فرد ظاهر می‌شود. در روزهای اول تا سوم، بدن با نبود شیره و مواد محرک آن در سیستم عصبی، با بروز تعریق زیاد، لرزش، تهوع، استفراغ و افزایش ضربان قلب واکنش نشان می‌دهد.
دردهای عضلانی، بی‌قراری و افزایش اضطراب نیز از دیگر علائم این سه روز هستند. این علائم به دلیل افت ناگهانی سطح دوپامین در مغز است. مغز که به شیره وابسته شده، اکنون با نبود آن دچار شوک می‌شود و نهایت تلاش خود را می‌کند که دوباره به تعادل طبیعی برسد. این تغییرات و شوک‌ها باعث بروز اضطراب شدید و خشم و بی قراری فرد می‌شود.

علائم روزهای ۴ تا ۷ پس از آخرین مصرف شیره تریاک

با شروع روز چهارم ترک شیره، علائم جسمانی ترک مانند بی‌خوابی، دردهای شدید بدنی و ناتوانی در تمرکز شدت می‌گیرند. سیستم گوارشی فرد نیز دچار مشکلات زیادی مانند بروز اسهال، کاهش اشتها و درد معده می‌شود.
در روز هفتم از شدت علائمی نظیر لرزش و درد و اضطراب کاسته می‌شود و فرد کمتر احساس خستگی، افسردگی و میل شدید به مصرف دوباره شیره تریاک را در خود حس می‌کند. لازم است در این زمان نیز فرد همچنان تحت نظارت دقیق متخصصان ترک باشد و از حمایت اطرافیان خود برای باقی ماندن در مسیر ترک بهره‌مند شود. مغز فرد در این زمان همچنان در حال تلاش است تا خود را با نبود شیره تنظیم کند. از آن‌جایی که سطح دوپامین در مغز به شدت کاهش یافته، فرد شاهد افزایش احساس افسردگی و ناتوانی در ادامه زندگی خود خواهد بود.

علائم روزهای ۸ تا ۱۰ ترک شیره تریاک

در این زمان، علائم جسمی مانند مشکلات گوارشی و دردهای عضلانی به تدریج کاهش می‌یابند ولی فرد همچنان شاهد اضطراب و افسردگی در خود است. سطح هورمون‌ها در بدن به تدریج رو به تنظیم شدن هستند و خستگی و بی‌خوابی تا حد زیادی برطرف می‌شوند.
در این دوره نیز برخورداری از حمایت روانشناسان و شرکت در جلسات گروه درمانی توصیه می‌شود و با توجه به این اقدامات، فرد توانمندی بهتری برای کنترل علائم روانی و مقابله با میل به مصرف مجدد پیدا می کند. مغز همچنان به دلیل کمبود دوپامین، دچار خستگی احساسی است و نمی‌تواند به خوبی تمرکز و اضطراب را در خود کنترل کند. این روند از هفته چهارم و شروع ماه بعدی ترک به سرعت رو به بهبودی خواهد رفت و فرد به یکباره شاهد وضعیت متعادل روحی و احساس شادی در خود خواهد بود.

مراحل ترک شیره تریاک

ترک اعتیاد شیره تریاک چند روز طول می کشد؟

در پاسخ به سوال رایج شما عزیزان مبتنی بر ترک اعتیاد شیره تریاک چند روز طول می‌کشد و چند روز لازم است تا شیره تریاک کاملا ترک شود باید گفت، مدت زمان ترک اعتیاد به شیره تریاک در هر فردی با هر وضعیت جسمی و شرایط روحی متفاوت است و به عوامل مختلفی مانند میزان و مدت مصرف شیره، سلامت جسمی و روانی هر فرد و روش درمانی که او یا متخصص ترک اعتیاد برای او انتخاب کرده بستگی دارد. از آن‌جایی که هر فرد توانمندی و اراده مخصوص به خود را دارد، تجربه‌های متفاوتی از روند ترک برای هر فرد ایجاد می‌شود و نمی‌توان یک زمان مشخص را برای همه تعیین کرد.
اما به طور کلی، ترک ناگهانی نیاز به حدود ۷ تا ۱۰ روز زمان دارد. این در حالی است که ترک تدریجی در یک کلینیک تخصصی دو تا سه هفته زمان می‌برد. هر چه روش درمانی دقیق‌تر و تدریجی‌تر باشد، احتمال موفقیت فرد برای ترک و کاهش علائم و عوارض ناخواسته آن نیز بیشتر خواهد بود.

آیا روشی برای ترک شیره تریاک بدون درد وجود دارد؟

در پاسخ به سوال آیا روشی برای ترک شیره تریاک بدون درد وجود دارد و یا آیا می‌شه شیره تریاک رو بدون درد ترک کرد باید بگوییم ترک شیره تریاک معمولاً همواره با علائم ناخوشایندی مانند دردهای جسمی و روانی همراه است که با هر اقدام و درمانی باز هم این دردها به صورت خفیف وجود خواهند داشت. اما روش‌هایی هم وجود دارد که می‌توانند این علائم و عوارض و دردها را تا حدود بسیار زیادی کاهش دهند.
استفاده از داروهای ترک مانند متادون یا بوپرنورفین از رایج ترین راه حل‌هایی است که وابستگی به شیره را تا حد زیادی کاهش داده و علائم ترک را قابل تحمل‌تر می‌کند. همچنین، روش تدریجی ترک شیره نیز راه حل موثری در کاهش میزان درد خماری آن است که به بدن و مغز این اجازه را می‌دهد که به آرامی با شرایط موجود سازگار شود و واکنش‌های کم‌تری از خود نشان دهند.
علاوه بر داروها، درمان‌های ترکیبی و مکمل که از روش‌های نوین ترک مواد مخدر محسوب می‌شوند، مانند استفاده از مسکن‌ها و ضد اضطراب‌ها به همراه روان‌درمانی و جلسات حمایتی هم منجر به کاهش دردهای جسمی و روانی در افراد می‌شوند. باز هم تاکید می‌کنیم که روش قاطعی برای ترک بدون درد شیره تریاک وجود ندارد، اما استفاده از این راه حل‌ها می‌تواند فرآیند ترک را آسان‌تر و درد آن را کمتر کند.

آیا روشی برای ترک شیره تریاک بدون درد وجود دارد؟

عوارض ترک شیره تریاک و راهکارهای آن

همانطور که به آن اشاره کردیم ترک و قطع مصرف شیره تریاک، یک قدم بزرگ به سوی بهبودی و بازگشت به مسیر سلامتی است که همواره با عوارض و علائم ناخوشایندی همراه است. این عوارض به دلیل تلاشی است که مغز و جسم برای بازگشت به حالت طبیعی در شرایطی که دیگر مخدر شیره تریاک وجود ندارد، می‌کنند.
در جدول زیر شما را با عوارض رایج ترک شیره تریاک و دلایل علمی آن‌ها آشنا می‌کنیم و همچنین، راهکارهایی برای مدیریت و کاهش این عوارض و آسیب‌ها به شما عزیزان ارائه می‌دهیم تا تجربه‌ای راحت‌تر و موفق‌تر از ترک شیره تریاک داشته باشید:

عارضه دلیل علمی راهکار
بی‌خوابی کاهش ناگهانی سطح دوپامین تنظیم برنامه خواب
ایجاد محیط آرام برای خواب
استفاده از تکنیک‌های آرام‌سازی مانند مدیتیشن و تنفس عمیق
اضطراب و افسردگی اختلال در عملکرد سیستم عصبی مرکزی
کاهش سطح سروتونین و نورو اپی‌نفرین
استفاده از اقدامات روان‌درمانی شناختی-رفتاری
مصرف داروهای ضد افسردگی
برخورداری از حمایت اطرافیان و خانواده
دردهای عضلانی و استخوانی کاهش سطح اندورفین مصرف داروهای مسکن
استفاده از کمپرس گرم یا سرد
انجام تمرینات سبک کششی
تهوع و استفراغ تحریک دستگاه گوارش مصرف مایعات فراوان
مصرف غذاهای سبک و کم‌چرب
استفاده از داروهای ضد تهوع (با تجویز پزشک)
تعریق اختلال در سیستم عصبی خودکار پوشیدن لباس‌های نخی
استفاده از دوش آب ولرم
تنظیم دمای محیط
لرزش اختلال در عملکرد سیستم عصبی مرکزی انجام تمرینات آرامش‌بخش
استفاده از داروهای آرامبخش
تغییرات اشتها اختلال در عملکرد هورمون‌های تنظیم‌کننده اشتها مصرف غذاهای سالم و مغذی در وعده‌های منظم
مشاوره با متخصص تغذیه
میل شدید به مصرف مجدد تغییرات در مدارهای پاداش مغز روان‌درمانی
شرکت در جلسات گروه درمانی
یادگیری مهارت‌های مقابله با وسوسه

جمع‌بندی

همانطور که به آن اشاره کردیم، ترک شیره تریاک نیاز به مدیریت دقیق احساسات و توانمندی‌های هر فرد و برخورداری از حمایت‌های تخصصی مشاوران و کارشناسان ترک اعتیاد دارد. هر فردی در این مسیر با عوارض جسمی و روحی مختلفی روبرو خواهد شد که مقابله و کنترل آن‌ها نیاز به راهکارهای خاص دارد. از بی‌خوابی و اضطراب گرفته تا دردهای عضلانی و تغییرات اشتها، همه این مشکلات می‌توانند بر کیفیت زندگی فرد تأثیر زیادی بگذارند و در هر مرحله از ترک، در صورت نداشتن یک ناظر دلسوز و حامی با تجربه، فرد را از ادامه مسیر منصرف کنند.

کلینیک ترک اعتیاد طلوع با ارائه خدمات جامع و تخصصی در زمینه ترک اعتیاد به شیره تریاک و سایر مواد مخدر افیونی، نقش مهمی در این زمینه دارد. تیم مجرب ما با ارائه مشاوره‌های روانشناسی، برنامه‌های درمانی منظم و حمایت‌های پزشکی مرحله به مرحله، به شما کمک می‌کنند تا با موفقیت از شر وابستگی به شیره تریاک رهایی یابید. ما شما را حمایت و هدایت می‌کنیم تا طعم شیرین سلامتی و عدم وابستگی به مواد مخدر را دوباره بچشید.

سوالات متداول درباره ترک شیره تریاک

تریاک شیره تریاک چه عوارضی دارد؟
ترک شیره تریاک عوارض جسمی و روحی مختلفی مثل بی‌خوابی،اضطراب و افسردگی، درهای عضلانی، تهوع و استفراغ، تعریق و لرزش و میل شدید به مصرف مجدد آن دارد، از همین رو نیاز به مدیریت دقیق احساسات و توانمندی‌های هر فرد و برخورداری از حمایت‌های تخصصی مشاوران و کارشناسان ترک اعتیاد دارد.

ترک شیره تریاک چند روز طول می‌کشد؟
مدت زمان ترک اعتیاد به شیره تریاک در هر فردی با هر وضعیت جسمی و شرایط روحی متفاوت است و به عوامل مختلفی مانند میزان و مدت مصرف شیره، سلامت جسمی و روانی هر فرد و روش درمانی که او یا متخصص ترک اعتیاد برای او انتخاب کرده بستگی دارداما به طور کلی، ترک ناگهانی نیاز به حدود ۷ تا ۱۰ روز و در ترک تدریجی در یک کلینیک تخصصی دو تا سه هفته زمان دارد.

شیره تریاک گرم است یا سرد؟
بر خلاف خود تریاک که خاصیت سردی دارد، شیره تریاک دارای خاصیت گرمی است.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا 0 / 5. شمارش آرا: 0

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 4 =

فهرست مطالب
خدمات درمان و ترک اعتیاد