نالتروکسان چیست؟
نالتروکسان چیست؟
18 تیر 1403
گل چند روز در بدن میماند؟
گل چند روز در بدن میماند؟
18 تیر 1403
نمایش همه
درمان وسواس با آرتی ام اس
0
(0)

وسواس یکی از اختلالات روانی است که بر افراد تأثیرات شدیدی می‌گذارد و می‌تواند به طور قابل توجهی کیفیت زندگی آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد، از این رو نیاز به درمان دارد. یکی از روش‌های نوآورانه که به تازگی به عنوان یک ابزار موثر در درمان وسواس شناخته شده است، استفاده از روش تحریک مغناطیسی مکرر مغز یا همان RTMS است. درمان وسواس با آر تی ام اس، به عنوان یک راهکار مؤثر برای کاهش علائم وسواس عمل کند. در این مطلب، به بررسی عملکرد آر تی ام اس برای وسواس می‌پردازیم. بنابراین اگر به دنبال روش‌های جدید برای درمان اختلالات سلامت روان خود هستید، با متخصصین کلینیک طلوع همراه باشید.

درمان وسواس با آر تی ام اس چگونه است؟

درمان وسواس (اختلال وسواسی-اجباری یا OCD) با استفاده از تحریک مغناطیسی (RTMS) ، یک روش نوین و غیرتهاجمی است که در تعدیل فعالیت‌های مغزی کاربرد دارد. در این روش، از امواج مغناطیسی برای تحریک بخش‌های خاصی از مغز که در اختلال وسواس نقش دارند، استفاده می‌شود. روش آر تی ام اس برای وسواس، معمولا در مواردی استفاده می‌شود که بیماران به درمان‌های دارویی و روان‌درمانی پاسخ نمی‌دهند.

علاوه بر RTMS، شما می‌توانید از شوک مغزی برای درمان وسواس بهره بگیرید. شوک مغزی، که به عنوان درمان با تشنج الکتریکی (ECT) نیز شناخته می‌شود، یکی دیگر از روش‌های درمانی است که برای برخی اختلالات روانی از جمله وسواس فکری-عملی (OCD) مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگرچه این روش به طور گسترده برای درمان افسردگی شدید و مقاوم به درمان کاربرد دارد، اما متخصصین در برخی موارد برای درمان وسواس نیز از آن استفاده می‌کنند.

مراحل درمان وسواس با آر تی ام اس چیست؟

فرآیند درمان وسواس با RTMS شامل مراحل زیر است:

  1. ارزیابی اولیه: در ابتدا روانپزشک یا پزشک متخصص مغز و اعصاب، وضعیت بیمار را ارزیابی می‌کند. در این ارزیابی تاریخچه پزشکی و شدت علائم وسواس بررسی می‌شود. همچنین آزمون‌های روانشناختی به منظور ارزیابی وضعیت بیمار صورت خواهد گرفت. همه این کارها برای این است تا پزشک مطمئن شود که درمان وسواس با آر تی ام اس، برای شما مناسب است یا خیر؟!
  2. تعیین تنظیمات ناحیه مورد نظر در مغز: در اینجا باید پالس مغاطیسی روی نقاطی از مغز اعمال شود که در وسواس نقش دارد. برای تعیین نواحی مربوطه از تکنیک‌های تصویربرداری مغزی مانند MRI استفاده می‌شود تا نواحی مغزی مرتبط با وسواس مشخص شود. در درمان وسواس با آر تی ام اس، معمولاً ناحیه قشر پیش‌پیشانی (prefrontal cortex) هدف قرار می‌گیرد.
  3. تنظیم دستگاه RTMS: در این مرحله، انتخاب فرکانس و شدت تحریک بر اساس نیازهای بیمار تنظیم می‌شود. همچنین محل دقیق قرارگیری سیم‌پیچ‌های مغناطیسی بر روی سر بیمار نیز تعیین می‌شود.
  4. انجام جلسات درمانی: برای درمان وسواس با آر تی ام اس، بیمار در یک محیط راحت روی صندلی می‌نشیند و دستگاه RTMS بر روی سر او قرار داده می‌شود. جلسات RTMS به صورت روزانه یا چند بار در هفته برگزار می‌شوند. هر جلسه ممکن است حدود ۳۰ تا ۶۰ دقیقه طول بکشد. تعداد جلسات می‌تواند بین ۲۰ تا ۳۰ جلسه یا بیشتر باشد، ( این به پاسخ بیمار نسبت به درمان با آر تی ام اس وابسته است.)
  5. پیگیری و ارزیابی: پس از پایان دوره درمان، تاثیرات مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و در صورت نیاز، جلسات اضافی برنامه‌ریزی خواهد شد.
  6. ترکیب با دیگر روش‌های درمانی: ممکن است RTMS در ترکیب با دارودرمانی و روان‌درمانی برای درمان وسواس استفاده شود.
  7. جلسات مشاوره روانشناختی: برای تقویت اثرات درمان RTMS و مدیریت بهتر علائم وسواس می‌توانید از جلسات روان درمانی نیز بهره بگیرید.

به طور کلی فراموش نکنید که RTMS یک روش ایمن با عوارض جانبی کم است که برای بسیاری از بیماران موثر واقع شده است، در حقیقت تا به امروز، آر تی ام اس برای وسواس اکثر بیماران جواب داده است. به شرطی که اهمیت پایبندی به جلسات درمانی و پیگیری‌های بعدی برای دستیابی به بهترین نتایج را جدی بگیرید.

مراحل درمان وسواس با آر تی ام اس

مزایای درمان وسواس با آر تی ام اس چیست؟

درمان وسواس با آر تی ام اس (RTMS) دارای مزایای متعددی است که آن را به یک گزینه جذاب برای درمان اختلال وسواسی-اجباری (OCD) تبدیل می‌کند. در زیر به برخی از این مزایا اشاره می‌کنیم:

غیرتهاجمی بودن RTMS

درمان وسواس با آر تی ام اس یک روش غیرتهاجمی بوده که نیاز به جراحی ندارد. همچنین برخلاف دارودرمانی، RTMS  نیاز به مصرف داروهای شیمیایی ندارد.

اثربخشی بالای آر تی ام اس برای وسواس

مطالعات نشان داده‌اند که RTMS می‌تواند به طور قابل توجهی علائم وسواس را کاهش دهد. این روش به ویژه برای بیمارانی که به درمان‌های دارویی و روان‌درمانی سنتی پاسخ نمی‌دهند، مفید است.

عوارض جانبی کم RTMS

در درمان وسواس با آر تی ام اس، شایع‌ترین عوارض جانبی RTMS شامل سردرد و احساس ناراحتی در محل تحریک است که معمولاً خفیف و موقتی هستند. برخلاف داروها، RTMS  عوارض جانبی آن چنانی ندارد.

بهبود کیفیت زندگی

با کاهش علائم وسواس، بیماران می‌توانند بهبود قابل توجهی در عملکرد روزانه و کیفیت زندگی خود را مشاهده کنند. RTMS می‌تواند به کاهش علائم اضطراب و افسردگی همراه با وسواس نیز کمک کند.

زمان کوتاه درمان وسواس با آر تی ام اس

هر جلسه درمانی معمولاً 30 تا 60 دقیقه طول می‌کشد. آر تی ام اس برای وسواس، معمولاً به مدت 4 تا 6 هفته به صورت روزانه یا چند بار در هفته انجام می‌شود.

انعطاف‌پذیری در تنظیمات RTMS

 شدت و فرکانس تحریک بر اساس نیازهای خاص بیمار تنظیم می‌شود. محل قرارگیری سیم‌پیچ‌ها و ناحیه هدف می‌تواند بر اساس نواحی مغزی مرتبط با وسواس تعیین گردد.

ترکیب RTMS با سایر درمان‌ها

آر تی ام اس می‌تواند به عنوان یک روش مکمل در کنار دارودرمانی و روان‌درمانی استفاده شود.  در برخی موارد نیز درمان وسواس با آر تی ام اس، منجر به کاهش دوز داروهای مورد نیاز می‌شود.

ایمنی و قابل قبول بودن آر تی ام اس برای وسواس

RTMS توسط سازمان‌های بهداشت معتبر تأیید شده است. از طرفی بسیاری از بیماران این روش را به دلیل غیرتهاجمی بودن و عوارض جانبی کم، ترجیح می‌دهند.

 

حتما مطالعه کنید: عوارض دستگاه RTMS چیست؟ 

آیا آر تی ام اس برای درمان وسواس روش مناسبی هست؟

تحریک مغناطیسی ترانس‌ کرانیال مکرر (RTMS)، یک روش موثر و ایمن برای درمان اختلال وسواسی-اجباری (OCD) است که می‌تواند به طور قابل توجهی علائم را کاهش داده و کیفیت زندگی بیماران را بهبود ببخشد. با توجه به مزایای متعدد این روش، RTMS به عنوان یک گزینه جذاب برای بیمارانی که به درمان‌های سنتی پاسخ نمی‌دهند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای درمان وسواس با آر تی ام اس به کجا مراجعه کنم؟

کلینیک ترک اعتیاد طلوع به عنوان یکی از بهترین مراکز درمانی در زمینه انجام RTMS در خدمت شما عزیزان است. این مرکز از دو بخش روانپزشکی و ترک اعتیاد تشکیل شده و می‌تواند هم به درمان اعتیاد شما و هم به درمان اختلالات سلامت‌تان با بهترین و جدیدترین متدهای درمانی بپردازد. تیم سلامت روان حاضر در کلینیک طلوع بسیار مجرب هستند و تکنیک‌های مطرح دنیا را برای درمان شما استفاده می‌کنند؛ تکنیک‌هایی مانند RTMS، QEEG و… با این تکنیک‌ها بدون درد و خماری می‌توانید ترک اعتیاد خود را انجام دهید و کامل کنید و به صورت هم زمان به درمان اختلالات سلامت روان نیز بپردازید.

هزینه جلسات درمان وسواس با  آر تی ام اس

هزینه جلسات درمان وسواس با  آر تی ام اس چقدر هست؟

قبل از انجام درمان وسواس با آر تی ام اس در کلینیک طلوع، جلسه مشاوره خواهید داشت تا پزشک متخصص یک سری ارزیابی‌های لازم را انجام دهد و شما را از فرایند آر تی ام اس برای درمان وسواس آگاه نماید. قیمت هر جلسه درمان وسواس با تحریک مغناطیسی مکرر مغز (RTMS) در ایران و در زمان کنونی (سال 1403)، معمولاً بین ۱.۵ تا ۳ میلیون تومان است. با این حال، برخی مراکز قیمت‌های متفاوتی دارند و ممکن است هزینه هر جلسه حدود ۷۰۰ هزار تومان نیز باشد.

درمان با RTMS معمولاً نیاز به حدود ۲۰ تا ۳۰ جلسه دارد که هر جلسه تقریباً ۳۰ دقیقه طول می‌کشد و به طور معمول در طول پنج روز هفته انجام می‌شود.

حتما مطالعه کنید: هزینه هر جلسه آر تی ام اس 

نتیجه گیری

درمان وسواس با آر تی ام اس ( تحریک مغناطیسی مکرر مغز)، نتایج مثبتی نشان داده است و به عنوان یک روش درمانی مؤثر و کم‌عارضه برای افرادی که به درمان دارویی پاسخ نمی‌دهند، شناخته شده است. بنابراین اگر وسواس دارید و می‌خواهید از آر تی ام اس برای وسواس خود بهره بگیرید، کلینیک روانپزشکی طلوع در خدمت شماست. همین حالا با ما تماس گرفته و از مشاوره رایگان تلفنی در این زمینه برخوردار شوید.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا 0 / 5. شمارش آرا: 0

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × دو =