اسلاید قبلی
اسلاید بعدی
اسلاید قبلی
اسلاید بعدی

عوارض ترک تریاک

عوارض ترک تریاک چیست و چگونه با آن مقابله کنیم؟
فهرست مطالب
0
(0)

عوارض ترک تریاک معمولا شامل آسیب‌ها و خطرات جسمی و روحی است که در دو دسته عوارض کوتاه مدت و عوارض بلند مدت قرار دارند. طبیعی است که ترک تریاک از دشوارترین اقداماتی باشد که یک فرد درگیر و وابسته به مصرف تریاک در طول زندگی خود با آن مواجه می‌شود. در حین ترک تریاک افراد با عوارض و علائم منفی و ناخوشایندی روبرو می‌شود که این علائم در برخی از موارد به شدت ناراحت کننده و آزاردهنده هستند. شدت بروز این عوارض و مدت زمانی که فرد را با خود درگیر می‌کند به پارامترهای مختلفی از جمله میزان و شدت اعتیاد فرد به تریاک، سابقه و میزان مصرف و میزان توانمندی جسمی و روحی او در حین ترک دارد.

مشاوران با تجربه و متخصصان دلسوز ترک اعتیاد به تریاک ما در کلینیک ترک اعتیاد طلوع، آماده‌اند تا با ارائه مشاوره‌های حرفه‌ای و درمان‌های موثر، به شما کمک کنند تا عوارض ترک تریاک را کنترل و محدود کرده و اقدام به درمان خماری تریاک کنید و این مرحله را با موفقیت پشت سر بگذارید. اگرچه ترک تریاک با سختی‌های زیادی همراه است، اما با داشتن امید، صبر و بهره‌مندی از حمایت اطرافیان، به راحتی امکان پذیر است. در ادامه با ما همراه باشید تا پیرامون عوارض ترک تریاک و راهکارهای کاهش این عوارض اطلاعات کاملی در اختیارتان قرار دهیم.

عوارض ترک تریاک

بسیاری از کسانی که تریاک را ترک کرده‌اند معتقدند این اقدام با وجود اینکه یک گام مثبت به سوی بهبودی جسمانی و روحی است، با عوارض ناخوشایندی همراه است که در صورتی که فرد در این هنگام از اطلاعات و آگاهی کامل برخوردار باشد و زیر نظر متخصصین ترک اقدام به این کار کند، با راحتی و تضمین بیشتری از شر تریاک رهایی خواهد یافت.
عوارض ترک تریاک معمولا در دسته‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت قرار می‌گیرند. این عوارض به دلیل تغییرات فیزیولوژیکی بدن و اختلالات روانی که در این دوره ایجاد می‌شود، به طور قابل توجهی بر روی کیفیت زندگی فرد تأثیر می‌گذارد. این عوارض در ابتدای مسیر ترک تریاک زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهند اما با مراقبت‌های پزشکی مناسب و حمایت‌های حرفه‌ای از سوی مشاوران، بسیاری از این مشکلات قابل کنترل و مدیریت هستند و به زودی برطرف خواهند شد. از جمله عوارض کوتاه مدت و بلند مدت ترک تریاک، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عوارض کوتاه‌مدت ترک تریاک

عوارض کوتاه‌مدت ترک تریاک در همان روزهای ابتدایی ترک ظاهر می‌شوند و شدت آن‌ها محدود به همان روزهای اول می‌شود. در روزهای بعدی این عوارض به تدریج از بین می‌روند. از جمله عوارض کوتاه مدت ترک تریاک موارد زیر است:

  • بی‌خوابی و اختلالات خواب: این مشکل معمولا با ایجاد اختلالات خواب و یا بروز خواب بی‌کیفیت ظاهر می‌شود که می‌تواند به خستگی و کاهش تمرکز منجر شود.
  • اضطراب و تحریک‌پذیری: در بسیاری از مواقع با شروع ترک تریاک، احساس نگرانی و عصبانیت در فرد ایجاد می‌شود که این علائم به دلیل تغییرات شیمیایی در مغز است.
  • مشکلات گوارشی: شایع‌ترین عوارض کوتاه‌مدت ترک تریاک شامل تهوع، استفراغ و اسهال است که این عوارض به علت تغییرات در سیستم گوارشی است.
  • تعریق زیاد و لرزش: علائمی مانند عرق کردن بیش از حد و لرزش بدن از همان ابتدای ترک ظاهر می‌شوند و این علائم بخشی از پاسخ فیزیولوژیکی طبیعی بدن نسبت به نبود مواد تحریک کننده تریاک است.

عوارض بلندمدت ترک تریاک

عوارض بلندمدت ترک تریاک نیز از همان ابتدای شروع ترک آغاز می‌شوند و با فرد همراه هستند. اما تفاوتی که این عوارض با عوارض کوتاه مدت دارند این است که هفته‌ها و حتی ماه‌ها بعد از ترک ادامه می‌یابند. این عوارض شامل موارد زیر هستند:

  • نوسانات خلقی و افسردگی: از شایعترین عوارض بلند مدت ترک تریاک، تغییرات خلقی است که شامل احساساتی نظیر افسردگی و بی‌حوصلگی می‌شود.
  • کاهش تمرکز و حافظه: اختلالات به خاطر سپاری و به یادآوری از جمله مشکلات رایجی است که ممکن است تا چند ماه در فرد مشاهده شود و بر روی تمرکز و حافظه فرد و فعالیت‌های روزمره او تأثیر بگذارد.
  • مشکلات خواب: پارامتر ادامه داری که معمولا در زمره عوارض کوتاه مدت و بلند مدت ترک تریاک قرار می‌گیرد، اختلالات خواب است. ادامه یافتن مشکلات خواب امری شایع است که در صورت عدم درمان درست می‌تواند به ضعف جسمانی و روانی منجر شود.
  • کمبود انرژی و خستگی مزمن: بسیاری از افرادی که تریاک را ترک کرده‌اند، شاهد احساس ضعف و کمبود انرژی در خود برای مدت طولانی بوده‌اند که این امر ناشی از ضعف بدن و طولانی بودن روند بازسازی سلول‌های عضلات است.

عوارض ترک تریاک

عوارض ترک یکباره تریاک

ترک تریاک به صورت یکباره و بدون مراجعه به مراکز تخصصی ترک اعتیاد، یکی از وسوسه‌هایی است که معمولا هر فردی در سر خود می‌پروراند. ترک یکباره تریاک به معنای قطع ناگهانی مصرف این ماده است، که با عوارض شدید و غیرقابل تحملی همراه است. این روش به دلیل شوک شدیدی که به بدن و سیستم عصبی وارد می‌کند، عوارضی دردناکی از قبیل دردهای جسمی و روانی شدید را به دنبال دارد. با توجه به شدت این عوارض، ترک یکباره تریاک توصیه نمی‌شود و روش‌های تدریجی‌تر مانند سم‌زدایی تریاک تحت نظر متخصصین، به عنوان بهترین راه ترک معرفی می‌شود. از جمله عوارض ترک یکباره تریاک موارد زیر است:

  • دردهای عضلانی و استخوانی: قطع ناگهانی تریاک می‌تواند منجر به دردهای شدیدی در عضلات و استخوان‌ها شود که این دردها به صورت ادامه دار باقی خواهند ماند.
  • افزایش شدید عوارض روانی: بروز اضطراب شدید، افسردگی دائمی و بی‌قراری بدون دلیل از شایع‌ترین عوارض ترک یکباره تریاک است که به دلیل عدم وجود این ماده مخدر که قبلا وظیفه کنترل وضعیت روانی فرد را بر عهده داشت، ایجاد می‌شود.
  • مشکلات گوارشی حاد: بروز اسهال، تهوع و استفراغ شدید نیز از دیگر علائم ترک ناگهانی تریاک است. این امر به دلیل عدم سازگاری سریع بدن با تغییرات ناشی از فقر تریاک ایجاد می‌شود.

عوارض ترک یکباره تریاک

علائم خماری و ترک تریاک

علائم خماری تریاک شامل طیف وسیعی از نشانه‌هاست که شدت و مدت‌زمان آن‌ها با گذشت زمان کمتر می‌شود. شناخت این علائم به افراد درگیر و اطرافیان آن‌ها کمک می‌کند تا مدیریت بهتری برای کنترل و محدود کردن آن‌ها داشته باشند و روند بهبودی را بهتر و سریعتر دنبال کنند.
بسیار مهم است که فرد در حین ترک تریاک، تحت نظر پزشک متخصص قرار داشته باشد تا با استفاده از درمان‌های مناسب، شدت علائم کاهش یابد و روند بهبودی سریعتر و با اطمینان بیشتری پیگیری شود. مراجعه به کلینیک‌های تخصصی ترک اعتیاد سبب کاهش اثرات منفی این علائم و شدت بروز آن‌ها می‌شود. در زیر به علائم خماری ترک تریاک بر اساس هر روز پرداخته‌ایم تا شما با این علائم بیشتر آشنا شده و کنترل بهتری بر روی آن‌ها داشته باشید:

علائم خماری روز اول تا سوم ترک تریاک

در روزهای ابتدایی ترک تریاک، علائم خماری به سرعت ظاهر می‌شوند. فرد دچار اضطراب شدید می‌شود و در به خواب رفتن مشکلات زیادی خواهد داشت. بروز لرزش اندام‌ها از جمله لرزش انگشتان دست و دست‌ها و پاها و بی‌قراری و دردهای عضلانی و استخوانی از علائم رایج دیگر خماری تریاک هستند. همچنین فرد با مشکلات گوارشی گسترده‌ای مانند تهوع و استفراغ روبرو خواهد شد که در این دوره شدت زیادی دارند.

علائم خماری ترک تریاک در روز چهارم تا هفتم

در این دوره، علائم خماری شدت کمتری خواهد داشت ولی مشکلات گوارشی مانند اسهال و کاهش اشتها به قوت خود باقی خواهند بود. خواب فرد همچنان به طور چشمگیری با اشکال مواجه است و بدن دچار تعریق زیاد، سردرد و خستگی مزمن است. در این روزها علائم روانی مانند افسردگی و اضطراب شدت می‌یابد و تمایل فرد به مصرف دوباره تریاک بیشتر از قبل می‌شود.

علائم خماری روز هفتم تا پانزدهم سم‌زدایی تریاک

در این بازه زمانی نیز علائم خماری مانند اضطراب و تعریق و لرزش و اختلالات خواب، همچنان ادامه دارد، اما به تدریج از شدت آن‌ها کاسته می‌شود. فرد همچنان با مشکلات خواب، نوسانات خلقی و خستگی مزمن همراه است، اما شدت دردهای عضلانی و مشکلات گوارشی در او کاهش می‌یابند.

علائم ترک تریاک در ماه اول

طبیعی است که در ماه اول ترک تریاک، علائم خماری به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد. مشکلات خواب و نوسانات خلقی به صورت مداوم ادامه خواهند داشت و بدن به تدریج به تغییرات فیزیکی و روانی جدید عادت می‌کند. حالا علائم و عوارض گوارشی و عضلانی تا حدود زیادی از بین رفته‌اند و فرد وارد مرحله بهبود تدریجی وضعیت روانی و روحی خواهد شد.

علائم خماری و ترک تریاک

راهکارهای کاهش عوارض ترک تریاک

حال که با عوارض و علائم ترک تریاک آشنا شدیم، بهتر است راهکارهای مقابله با این عوارض را بشناسیم تا بتوانیم هم در نقش فردی که در حال ترک است و هم در قالب دوست و همراه کسی که اقدام به ترک کرده، واکنش‌های مفیدی در هر زمان از خود نشان دهیم. لازم است بدانیم مدیریت عوارض ترک و خماری تریاک نیازمند به صبر و مقاومت دارد. این مرحله از فرآیند ترک تریاک چالش‌های زیادی به همراه دارد که با اقدامات صحیح، می‌توان از شدت این علائم کاست و روند بهبودی را با سرعت بیشتری همراه کرد.
توجه به سلامت جسمی و روانی در این دوره بسیار مهم است و بهره‌گیری از مشاوره‌های متخصصین ترک اعتیاد می‌تواند نقش بسیار مهمی در کاهش این عوارض و بهبود وضعیت جسمانی و روحی فرد ایفا کند. در ادامه شما را با انواع این مراقبت‌ها آشنا خواهیم کرد:

کاهش عوارض ترک تریاک با داروها

داروهای متعددی در این دوره برای فرد تجویز می‌شود تا مقابله با عوارض و علائم خماری با راحتی بیشتری همراه شود. مهم است که این داروها حتما تحت نظر پزشک مصرف شوند تا از بروز عوارض جانبی و تداخلات دارویی جلوگیری شود. از جمله داروهای کاهش دهنده عوارض ترک تریاک موارد زیر هستند:

  • مسکن‌ها: داروهای مختلفی برای تسکین علائم ترک تریاک وجود دارند که عمدتا شامل داروهای مسکن مانند پاراستامول، ناپروکسن و ایبوپروفن هستند. داروی تسکین درد خماری تریاک برای کاهش دردهای عضلانی و استخوانی تجویز می‌شوند.
  • داروهای ضد افسردگی: از دیگر داروهای مفید برای کاهش عوارض ترک تریاک، داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب هستند که روند ترشح و جذب سروتونین که مسئول ایجاد شادی در افراد است را بر عهده دارند. سرترالین، فلوکستین و دولوکستین است.
  • داروهای گوارشی: داروهای ضد تهوع و ضد اسهال نیز از سوی متخصص برای فرد تجویز می‌شوند تا به بهبود مشکلات گوارشی کمک کنند. متوکلوپرامید، لپرولید و سیمیتیدین از داروهای مفید دراین زمان هستند.

درمان عوارض ترک تریاک با مراقبت‌های روانی

در حین ترک تریاک، بهره‌مندی از مراقبت‌های روانی و عاطفی از سوی اطرافیان و مشاوران ترک اعتیاد بسیار مهم است. تقریبا تمامی کسانی که اقدام به ترک تریاک کرده‌اند معتقدند با بهره‌گیری از حمایت‌ها و مشاوره‌های اطرافیان و مخصوصا گروه متخصصین ترک اعتیاد توانسته اند با استرس و اضطراب ناشی از ترک با راحتی بیشتری مقابله کنند. برخورداری از حمایت خانواده و دوستان، به فرد در مواجهه با چالش‌ها کمک زیادی می‌کند.
همچنین انجام فعالیت‌های منظم بدنی، مانند ورزش معمولی مانند پیاده‌روی و مدیتیشن و یوگا می‌تواند سرعت بیشتری برای بهبود وضعیت روحی و جسمی فرد ایجاد کند. فعالیت بدنی سبب کاهش استرس و بهبود کیفیت خواب در افراد می‌شود.

کنترل کامل خماری ترک تریاک تحت نظر پزشک متخصص

 حضور مستمر تحت نظر پزشک متخصص در حین ترک تریاک، امری هوشمندانه و تضمینی برای بازیابی سلامت جسم و روان هر فرد است. متخصصان با ارزیابی دقیق وضعیت فرد اقدام به تجویز درمان‌های مناسب می‌کنند که این روش‌های درمانی به کاهش علائم و شدت خماری در افراد منجر می‌شود.
همچنین، پزشکان و متخصصان ترک اعتیاد می‌توانند به فرد در برنامه‌ریزی کردن برای ادامه درمان و باقی ماندن در مسیر ترک در هر مرحله کمک زیادی کنند و او را از گرایش دوباره به مصرف منصرف کنند.

راهکارهای کاهش عوارض ترک تریاک

جمع‌بندی 

در این مقاله شما عزیزان را با عوارض ترک تریاک و زمانبندی ظهور و بروز هر یک از این عوارض آشنا کردیم و راهکارهای مقابله با خماری تریاک را که شامل درمان دارویی و روانشناختی بود به شما معرفی کردیم. در صورتی که تصمیم به ترک تریاک دارید باید با عوارض کوتاه‌مدت و بلندمدت آن که شامل دردهای جسمی، اختلالات خواب، تغییرات خلق و خو و مشکلات گوارشی هستند آشنایی کامل داشته باشید تا بتوانید در هر مرحله اقدامات لازم را برای کنترل این عوارض انجام دهید.

برای کاهش عوارض ترک مخدر تریاک و مدیریت بهتر آن‌ها استفاده از داروها، مراقبت‌های پزشکی و حمایت‌های روانی ضروری است. در کلینیک تخصصی ترک اعتیاد طلوع، متخصصان ما آماده ارائه مشاوره‌های تخصصی و مرحله به مرحله به شما عزیزان هستند تا بتوانید با قدرت بیشتری با این عوارض مقابله کنید. ما در کلینیک تخصصی ترک اعتیاد طلوع مفتخریم که شما را در هر مرحله از ترک تریاک حمایت و هدایت می‌کنیم و این مسیر را برای شما آسان‌تر و همواره‌تر خواهیم کرد. در صورت وجود هرگونه سؤال، در بخش نظرات همین صفحه با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول درباره عوارض ترک تریاک

عوارض ترک تریاک چیست؟
عوارض ترک تریاک معمولا شامل آسیب‌ها و خطرات جسمی و روحی است که در دو دسته عوارض کوتاه مدت و عوارض بلند مدت قرار دارند.

ترک یکباره تریاک چه عوارضی دارد؟
ترک یکباره تریاک به معنای قطع ناگهانی مصرف این ماده است، که با عوارض شدید و غیرقابل تحملی همراه است. این روش به دلیل شوک شدیدی که به بدن و سیستم عصبی وارد می‌کند، عوارضی دردناکی از قبیل دردهای جسمی و روانی شدید را به دنبال دارد.

چه راهکارهایی برای کاهش عوارض ترک تریاک وجود دارد؟
برای کاهش عوارض ترک مخدر تریاک و مدیریت بهتر آن‌ها استفاده از داروها، مراقبت‌های پزشکی و حمایت‌های روانی ضروری است.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا 0 / 5. شمارش آرا: 0

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − 9 =

فهرست مطالب
خدمات درمان و ترک اعتیاد