کلینیک ترک الکل
آیا الکل باعث چاقی می شود؟
10 اردیبهشت 1400
عوارض مصرف همزمان آلپرازولام و الکل
عوارض مصرف همزمان آلپرازولام و الکل
10 اردیبهشت 1400
نمایش همه
اعتیاد به الکل و بی خوابی
۳
(۸)

اعتیاد به الکل و بی خوابی معمولاً به طور همزمان اتفاق می افتد، زیرا بسیاری از افرادی که با مشکلات خواب دست و پنجه نرم می کنند، به منظور ارتقا کیفیت خواب خود، به اشتباه به سوء مصرف الکل روی می آورند و برخی معتقدند که با نوشیدن الکل می توانند به بی خوابی کمک کنند، اما در واقع چنین نیست و مصرف الکل تنها باعث ایجاد اختلال در خواب می شود. به همین جهت و با توجه به اهمیت این موضوع تصمیم گرفتیم تا در این مقاله به بررسی رابطه بی خوابی و الکل بپردازیم.

الکل و بی خوابی

اعتیاد به الکل و بی خوابی رابطه پیچیده ای دارند. بی خوابی نوعی اختلال است که مانع دستیابی به خواب آرام شبانه می شود. این به آن معنا است که بیماران مبتلا، خواب عمیق را تجربه نمی کنند، چندین بار در طول شب بیدار می شوند یا نمی توانند بخوابند. هر یک از این احتمالات به این معنی است که وقتی شخص از خواب بیدار می شود، احساس سرزندگی و آرامش نمی کند.

اگر بخواهیم بطور روزمره به این قضیه توجه کنیم، به نظر نمی رسد که چنین مسئله ای دشواری باشد، اما در دراز مدت، می تواند به روحیه، سطح انرژی، سلامت جسمی و روانی، عملکرد کاری و کیفیت زندگی فرد آسیب برساند.

اختلالات خواب و بی خوابی برای اکثر بیماران به راحتی قابل درمان است و با مراجعه به یک کلینیک تخصصی امکان پذیر می شود.

حتما مطالعه کنید: کلینیک تنظیم خواب

آیا مصرف الکل باعث بی خوابی شود؟

آیا مصرف الکل باعث بی خوابی شود؟

بله، مصرف الکل می‌تواند باعث بی‌خوابی و اختلال در خواب شود. الکل یک ماده تاثیرگذار بر سیستم عصبی مرکزی است و ممکن است تأثیرات مختلفی بر روی فرآیند خواب داشته باشد. در ابتدا، مصرف الکل ممکن است باعث ایجاد احساس خواب آلودگی شود و به طور موقت کمک به خواب آرام داشته باشد. اما با گذشت زمان، تأثیرات منفی الکل بر روی ساختار خواب طبیعی بدن ظاهر می‌شود.

الکل باعث تضعیف فازهای مختلف خواب می‌شود، به طوری که می‌تواند موجب کاهش زمان در فاز REM (حالت خواب عمیق با حرکت چشم) شود که برای بازسازی و بهبود روحیه بسیار مهم است. همچنین، مصرف الکل می‌تواند باعث اختلال در رشد و تعمیر بافت‌های مغزی شده و تأثیرات منفی بر کارکرد شبکه‌های عصبی داشته باشد که در فرآیند خواب نقش دارند. به همین دلیل، افراد ممکن است پس از مصرف زیاد الکل با مشکلات خوابی مانند بی‌خوابی، بیداری مکرر در شب، و کاهش کیفیت خواب روبرو شوند.

نوشیدن الکل از طریق موارد زیر بر خواب تاثیر می گذارد:

جلوگیری از خواب عمیق و کامل

افزایش مدت زمان بیداری در طول شب

طولانی شدن مدت زمان به خواب رفتن

در نتیجه، اگر قصد دارید که به خواب آرام و با کیفیت دست پیدا کنید، بهتر است مصرف آن را قطع و در صورت اختلال‌های خوابی مداوم، با یک پزشک یا متخصص خواب مشورت کنید.

برخی از افراد غالباً عصرها مقداری الکل می نوشند تا از شدت تنش روزانه خود بکاهند، کمی حال و هوای خود را عوض کنند، به آرامش برسند و برای خواب شبانه آماده شوند. بر خلاف اعتقادات برخی افراد مبنی بر تاثیر الکل بر داشتن خوابی راحت، مصرف الکل باعث ایجاد اختلال در خواب و موجب بی خوابی می شود.

برای رهایی از اختلالات خواب نسبت به ترک الکل اقدام کنید 

مصرف بیش از حد الکل و بی خوابی

مصرف بیش از حد الکل و بی خوابی

افرادی که بیش از حد مشروبات الکلی مصرف می کنند میزان بی خوابی در آنها خصوصا زمانی که بی خوابی در آنها بعد از نوشیدن بیش از حد الکل ایجاد می شود، بسیار بالاتر است. مطالعاتی که در مورد مشروبات الکلی و بی خوابی انجام گرفته، نشان می دهد که افرادی که دو روز در هفته در نوشیدن الکل زیاده روی می‌کنند، ۸۴% بیشتر احتمال دارد که با بی خوابی دست و پنجه نرم کنند. همچنین علاوه بر مشکلات خواب و بی خوابی، سوء مصرف الکل باعث ایجاد وابستگی و اعتیاد نیز می شود که درمان آن نیازمند بستری در مرکز ترک الکل طلوعی دوباره می باشد.

ترک الکل و بی خوابی

علاوه بر تجربه بی خوابی پس از مصرف الکل، قطع ناگهانی مصرف، پس از مصرف مداوم نیز باعث بی خوابی خواهد شد.بعد از ترک الکل، سه تغییر عمده مرتبط با خواب در بیمار ایجاد خواهد شد که عبارتند از:

افزایش مدت زمان بیداری در طول شب

کاهش مدت زمان خواب عمیق

کاهش مدت زمان خواب کامل

بی خوابی ناشی از ترک الکل به حدی متداول شده است که امروزه به عنوان یکی از معیارهای تشخیص ترک الکل شناخته می شود. بی خوابی ناشی از آن به طور کلی در ۶ تا ۱۲ ساعت اول پس از اجتناب از نوشیدن الکل شروع می شود. بی خوابی بعد از ترک، به احتمال زیاد تا پشت سر گذاشتن دوره اولیه پرهیز ادامه خواهد داشت.

یکی از مزایای درمان و ترک الکل بصورت بستری در بهترین مرکز ترک الکل طلوعی دوباره، درمان تحت نظر روانپزشک متخصص ترک الکل و تیم روانشناسی با مراقبت شبانه روزی پرستاران می باشد و درمان تحت نظر متخصصین باعث می شود تا بدون بروز هیچگونه مشکل خواب و یا عوارض بعد از ترک اقدام به درمان نمایید.

درمان همزمان بی خوابی و ترک الکل

درمان همزمان بی خوابی و ترک الکل

برای اینکه درمان هر یک از این اختلالات، با موفقیت صورت پذیرد، باید بی خوابی و سوء مصرف الکل به طور همزمان با هم در کلینیک ترک الکل و روانپزشکی بررسی شوند. فردی که در مراحل بهبودی پس از ترک الکل به سر می برد، ممکن است به دلیل علائم ترک مرتبط با خواب، دچار تاخیر در درمان شود.

افزایش بی خوابی به فردی که در دوران نقاهت و بهبودی پس از ترک الکل به سر می برد و از روش درمان مناسبی استفاده نمی کند، آسیب می رساند که در این صورت ممکن است تنها راه حل بازگشت، مصرف الکل باشد. بی خوابی قابل درمان است و در صورت درمان مناسب، می تواند مانع از تاخیر و شکست در درمان فردی شود که در مرحله نقاهت و بهبودی پس از ترک به سر می برد.

سخن پایانی:

در این مقاله در خصوص رابطه بی خوابی و الکل صحبت کردیم و به پاسخ یک سوال مهم “آیا مصرف الکل باعث بی خوابی شود؟” پرداختیم. اما باید بدانید که اختلالات خواب و بی خوابی به سادگی با مراجعه به پزشک قابل درمانند و سوء مصرف الکل به منظور کنترل خواب نه تنها کمکی به شما نخواهد کرد، بلکه عوارض متعددی همچون اعتیاد و وابستگی را به همراه خواهد داشت. به همین جهت پیشنهاد می کنیم تا برای درمان بی خوابی به پزشک مراجعه نمایید. ترک الکل یکی از خدمات ارائه شده در مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره می باشد و جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص برنامه درمانی می توانید با مشاورین ما تماس بگیرید.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۳ / ۵٫ شمارش آرا: ۸

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × پنج =