الکل چه مدت در بدن باقی می ماند؟

تاثیر مصرف الکل بر فشار خون
تاثیر مصرف الکل بر فشار خون
11 فروردین 1400
کلینیک ترک اعتیاد
ترک الکل و افسردگی
11 فروردین 1400
نمایش همه
الکل چه مدت زمانی در بدن باقی می ماند؟
۰
(۰)

یکی از متداول ترین سوالات از مشاورین مرکز ترک الکل طلوعی دوباره این است که آزمایش های الکل چه چیزی را نشان می دهد و الکل چه مدت در ادرار، مو، خون، نفس، بزاق و شیر مادر باقی می ماند به همین جهت تصمیم گرفتیم تا در این مقاله به بررسی اینکه “الکل چه مدت در بدن باقی می ماند؟” و “تا چه مدت در خون شما می ماند؟” بپردازیم.

پاسخ به این سوالات به عوامل مختلفی از جمله میزان الکلی که مصرف کرده اید بستگی دارد. همچنین مدت زمان ماندگاری الکل در هر یک از قسمت های بدن متفاوت است. همه این عوامل تعیین می کنند که چه مدت طول می کشد تا فرد به حالت عادی برگردد.

مرکز ترک اعتیاد

الکل چه مدت زمانی در بدن باقی می ماند؟

الکل چه مدت در بدن باقی می ماند؟

یک کبد طبیعی و سالم می تواند تقریباً یک استکان نوشیدنی الکلی را در طول یک ساعت پردازش کند، بنابراین به طور معمول، یک استکان نوشیدنی الکلی به مدت یک ساعت در بدن شما می ماند. به این معنی که اگر یک استکان نوشیدنی الکلی را در ساعت ۶:۰۰ تمام کنید، تا ساعت ۷:۰۰ اثر آن در بدن شما باقی خواهد ماند.

اما اگر در ساعت ۶:۳۰ دومین استکان را بخورید، ۳۰ دقیقه زمان اضافه خواهد شد. ۳۰ دقیقه برای نوشیدنی اول زمان نیاز دارید، به علاوه یک ساعت دیگر که نوشیدنی دوم را خوردید، یعنی اثر مصرف الکل تا ساعت ۸:۰۰ طول خواهد کشید که در ادامه به بررسی دقیق تر این موارد خواهیم پرداخت:

الکل چه مدت در ادرار باقی خواهد ماند؟

الکل حدود ۸۰ ساعت در ادرار باقی خواهد ماند.

الکل چه مدت در خون باقی خواهد ماند؟

کبد سالم بطور متوسط ۱ ساعت طول می کشد تا یک استکان نوشیدنی الکلی را پردازش کند.

الکل چه مدت در نفس باقی می ماند؟

الکل حداکثر تا ۲۴ ساعت در نفس باقی می ماند.

الکل چه مدت در بزاق باقی می ماند؟

الکل حدود ۲۴ تا ۴۸ ساعت در بزاق باقی می ماند.

الکل چه مدت در فولیکول های مو باقی می ماند؟

الکل تقریباً سه ماه در فولیکولهای مو باقی خواهد ماند.

الکل چه مدت در شیر مادر باقی می ماند؟

الکل حدود ۲ تا ۳ ساعت با هر استکان نوشیدنی الکلی در شیر مادر باقی خواهد ماند.

چه مدت طول می کشد تا تاثیر الکل بر بدن از بین برود؟

اثرگذاری مصرف الکل، در افراد مختلف متفاوت است و سرعت های هوشیاری نیز در افراد مختلف متفاوت است. عواملی مانند نوع بدن، جنسیت، خوردن و آشامیدن آب می توانند در مدت زمان هوشیار شدن فرد بعد از مصرف الکل تأثیر بگذارند. عادت به نوشیدن مکرر الکل، نیز ممکن است باعث افزایش مدت زمان هوشیاری شود.

روند کاهش تاثیر الکل از معده شروع می شود. کاهش تاثیر الکل در معده به مقدار کمی صورت می پذیرد، اما مقدار باقیمانده الکل به روده کوچک می رسد و در جریان خون جذب می شود. کبد تا جایی که می تواند شروع به متابولیسم باقیمانده الکل می کند و بقیه الکل در بدن پخش می شود. مقدار کمی از الکل نیز از طریق ادرار، تعریق و تنفس دفع می شود. لازم به ذکر است که کاهش اثر گذاری مصرف الکل به معنای پریدن و خارج شدن الکل از بدن نمی باشد. بهترین روش برای اندازه گیری میزان مستی، مقیاس غلظت الکل در خون (BAC) است.

کلینیک ترک اعتیاد

غلظت الکل خون

غلظت الکل خون (BAC) و میزان متابولیسم کبد

روش های علمی مختلفی وجود دارد که بر اساس نوع بدن می توان از میزان مستی مصرف کننده نوشیدنی های الکلی اطلاع پیدا کرد.

میزان غلظت الکل در خون (BAC) نشان می دهد که چه اندازه از خون فرد، الکل خالص است. به عنوان مثال، اگر میزان غلظت الکل در خون (BAC) مقدار۰٫۱۰ باشد، به این معنی است که ۱٪ از خون فرد الکل خالص است. مقیاس به این شکل است:

میزان ۰٫۰۴، بیشتر افراد احساس آرامش می کنند.

میزان ۰٫۰۸، سطح معمولی مستی است. با این حال، میزان هوشیاری در زمان رانندگی ممکن است بر طبق BAC تا ۰٫۰۲ کاهش یابد.

میزان ۰٫۱۲، بیشتر افراد احساس می کنند که باید استفراغ کنند.

غلظت الکل در خون (BAC) در زنان و مردان را باید جداگانه محاسبه کرد، زیرا بدن مردان تمایل بیشتری به نوشیدن آب دارد و بنابراین بیشتر می تواند الکل را در بدن تحمل کند. همچنین آنزیمی که باعث کاهش تاثیر الکل در معده می شود، به طور قابل ملاحظه ای در زنان کمتر از مردان است.

میزان نوشیدنی مورد نیاز برای رسیدن به غلظت الکل در خون (BAC) در افراد مختلف متفاوت است. برای مردی که وزنش ۸۰ کیلوگرم است سه استکان نوشیدنی، میزان BAC خون او را به ۰٫۰۶ می رساند. یک ساعت بعد میزان BAC خون او به ۰٫۰۴ می رسد.

اما خانومی که وزنش ۶۰ کیلوگرم است و در یک ساعت دو استکان نوشیدنی میخورد، میزان BAC خون او ۰٫۰۷ خواهد بود.

بهترین مرکز برای ترک مواد مخدر

یکی از مهم ترین پارامتر هایی که برای ترک انواع مخدر وجود دارد شروع درمان زیر نظر متخصصان ترک اعتیاد و روانشناسان ترک اعتیاد می باشد که تمام این امکانات را می توانید در مرکز ترک الکل شروع کنید.

یکی از مراکزی که در کلینیک طلوعی دوباره جزء بهترین ها است مرکز ترک الکل می باشد. در این بخش می توانید خدمات زیادی را هم در طول درمان و هم بعد از ترک اعتیاد در اختیار داشته باشید.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۰ / ۵٫ شمارش آرا: ۰

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − یازده =