ترک متادون با کلونازپام امکان پذیر است؟
ترک متادون با کلونازپام امکان پذیر است؟
20 خرداد 1403
کپتاگون چیست؟
20 خرداد 1403
نمایش همه
۳
(۲)

سم زدایی ترک متادون به روش فوق سریع (UROD) یک روش پزشکی با هدف تسریع کردن فرایند سم زدایی است. این روش اصولا روی افرادی انجام می‌شود که می‌خواهند در مدت زمان کوتاه‌تری اقدام به ترک متادون کنند. با این حال ترک متادون به روش فوق سریع خطراتی را به همراه دارد، از اینرو متخصصین کلینیک روانپزشکی و ترک اعتیاد طلوع قصد دارند تا در این مطلب ترک فوری متادون را بررسی کنند. بنابراین اگر خواهان استفاده از رویکرد ترک متادون یک روزه هستید، توصیه می‌کنیم به خواندن ادامه دهید.

ترک متادون به روش فوق سریع چگونه است؟

در طول سم زدایی ترک متادون به روش فوق سریع (Ultra-Rapid Detoxification) بیمار تحت بیهوشی قرار می‌گیرد و داروهایی به منظور پاکسازی سریع متادون از بدن به او تزریق می‌شود. این روش معمولاً شامل تجویز داروهای آنتاگونیست مواد افیونی مانند نالوکسان یا نالتروکسان برای معکوس کردن سریع اثرات متادون در بدن است.

این رویکرد به افراد اجازه می‌دهد تا در حالیکه تحت نظارت پزشکی و بیهوشی هستند، ترک اعتیاد متادون را طی کنند، بنابراین شدت و زمان ماندگاری علائم ترک متادون کاهش می‌یابد.

ترک متادون به روش فوق سریع چگونه است؟

همانگونه که در ابتدای مطلب ذکر کردیم، ترک فوری متادون روی افرادی که می‌خواهند فرایند درمان آن‌ها کوتاه مدت باشد، انجام می‌شود. با این وجود باید توجه داشته باشید که این رویکرد اثرات منفی مانند خطرات بیهوشی و عوارض احتمالی ناشی از روند ترک سریع متادون را در پی دارد.

با توجه به این خطرات، ترک متادون به روش سم زدایی فوق سریع فقط باید توسط متخصصان پزشکی واجد شرایط در مراکز تخصصی ترک اعتیاد انجام شود. علاوه بر این، افرادی که به دنبال سم زدایی سریع هستند، باید تحت یک ارزیابی پزشکی کامل قرار گیرند تا مشخص شود که آیا آن‌ها کاندیدای مناسبی برای استفاده از روش ترک متادون یک روزه هستند یا خیر؟!

خطرات ترک متادون به روش فوق سریع

سم زدایی فوق سریع متادون، مانند هر روش پزشکی، می تواند عوارض جانبی و خطرات بالقوه ای داشته باشد. برخی از عوارض جانبی احتمالی مرتبط با ترک فوری متادون شامل موارد زیر است:

  • مشکلات قلبی عروقی: ترک متادون یک روزه می‌تواند بر سیستم قلبی-عروقی فشار وارد کند و منجر به تغییراتی در ضربان قلب، نوسانات فشار خون و عوارض احتمالی قلبی شود. بنابراین اگر سابقه بیماری قلبی دارید، نباید از این رویکرد استفاده کنید.
  • افسردگی تنفسی: ترک متادون، به ویژه هنگامی که از طریق سم زدایی فوق سریع انجام شود، می‌تواند منجر به افسردگی تنفسی گردد. در صورت بروز این عارضه بیمار باید تحت نظارت و مراقبت های پزشکی شبانه روزی قرار گیرد.
  • خطرات مرتبط با بیهوشی: از آنجایی که ترک متادون به روش فوق سریع شامل بیهوشی می‌شود، خطرات مرتبط به بیهوشی از جمله افسردگی تنفسی، واکنش های آلرژیک و عوارض قلبی عروقی وجود دارد.
  • تهوع و استفراغ: از جمله عوارض ترک متادون رایج، تهوع و استفراغ است. اما در روند ترک فوری متادون، این علائم تشدید می‌شوند که این منجر به کم آبی بدن و عدم تعادل الکترولیت خواهد شد. کم ابی بدن خطری بسیار جدیست که اگر درمان نشود حتی می‌تواند مرگ را در پی داشته باشد.

خطرات ترک متادون به روش فوق سریع

  • پریشانی روانی: ترک اعتیاد متادون بطورکلی می‌تواند باعث بروز علائم ترک روانی قابل توجهی از جمله اضطراب، بی قراری، افسردگی و نوسانات خلقی شود. اما روند ترک متادون به روش فوق سریع به دلیل سرعت بیشتر، علائم مذکور را شدیدتر خواهد کرد.
  • سندرم پس از ترک متادون (PAWS): حتی پس از دوره ترک اولیه، افراد ممکن است علائم طولانی مدت ترک متادون به نام PAWS را تجربه کنند، از جمله بی خوابی، اضطراب و افسردگی.
  • عود: از آنجاییکه ترک فوری متادون، به جنبه‌های روانی و رفتاری اساسی اعتیاد نمی پردازد، در صورت عدم ارائه مراقبت‌های بعدی و حمایت جامع، خطر عود افزایش می‌یابد.

آیا من می‌توانم از رویکرد ترک فوری متادون استفاده کنم؟

برای تشخیص اینکه شما واجد شرایط ترک متادون به روش فوق سریع هستید یا خیر؟ نیاز است تا به یک مرکز ترک اعتیاد معتبر مانند مرکز ترک اعتیاد طلوع مراجعه کنید. در این مرکز متخصصین ابتدا ارزیابی های جسمی لازم را با تست های مختلفی مانند تست قلب، تست خون، تست اعتیاد و… انجام میدهند تا متوجه شوند که شرایط جسمی شما چگونه است. سپس به بررسی ارزیابی‌های روانی با انجام نقشه مغزی و مشاوره ترک اعتیاد برای سنجش سطح سلامت روان شما می‌پردازند. حال اگر شرایط کلی شما برای انجام ترک فوری متادون قابل قبول باشد، کادر پزشکی ترک اعتیاد حاضر در کلینیک روانپزشکی و ترک اعتیاد طلوع این رویکرد را در برنامه جامع درمانی‌ای که برای خود شما تنظیم می‌شود، قرار خواهند داد. اما به دلیل خطرات رویکرد ترک متادون یک روزه، معمولا ترک تدریجی متادون (شامل کاهش دوز متادون تا زمانی که به صفر برسد) ترجیح داده می‌شود.

مرکز ترک اعتیاد طلوع با دارا بودن متخصص ترین افراد حوزه اعتیاد و بهره گیری از بهترین روش های ترک متادون، درصدد ترک ایمن متادون شما با حداقل درد و خماری است. بنابراین اگر خواهان روش های ایمنی برای ترک اعتیاد متادون هستید، می‌توانید همین حالا با متخصصین مرکز ترک اعتیاد طلوع تماس گرفته و مشاوره رایگان دریافت کنید.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۳ / ۵٫ شمارش آرا: ۲

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − 3 =