رابطه اعتیاد و اختلال مسخ شخصیت و واقعیت

کلینیک ترک اعتیاد
اختلال مسخ شخصیت و واقعیت چیست؟
28 آذر 1400
رابطه اعتیاد و اختلال شخصیت درون گزین
رابطه اعتیاد و اختلال شخصیت دوری گزین
28 آذر 1400
نمایش همه
کلینیک ترک اعتیاد

رابطه اختلال مسخ شخصیت و واقعیت با اعتیاد

۳
(۲)

کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره، مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره: مصرف مواد مخدر نه تنها ممکن است باعث ایجاد علائم اختلال مسخ شخصیت – مسخ واقعیت شود، بلکه ممکن است باعث شروع اختلال کامل خواهد شد. علاٸم تجزیه‌ای اختلال مسخ‌ شخصیت‌ – مسخ واقعیت با برخی عوارض مصرف مواد مخدر شباهت دارد، اما بدون بهبود موقت خلق‌ و خویی که مواد مخدر ممکن است ایجاد کنند به همین جهت در این مقاله به بررسی رابطه اختلال مسخ شخصیت و واقعیت با اعتیاد خواهیم پرداخت.

علاٸم اختلال مسخ شخصیت – مسخ واقعیت به طور آزار دهنده ای باعث می‌ شوند افراد احساس کنند از تجربیات خود جدا شده‌ اند و ممکن است منجر به ایجاد اختلالات همزمان مانند اضطراب و افسردگی شود. با دریافت درمان برای اختلال مسخ شخصیت – مسخ واقعیت و مصرف مواد، افراد قادر خواهند بود احساسات خود را دوباره و به طور کامل درک کنند.

حتما مطالعه کنید: اختلال اضطراب چیست؟

اعتیاد مانع درمان اختلال مسخ شخصیت و واقعیت

درمان اختلال مسخ شخصیت و واقعیت به افراد کمک می کند تا با احساساتی که در پشت دیوار گسست مسدود شده اند، دوباره ارتباط برقرار کنند. افراد مبتلا به اختلال مسخ شخصیت – مسخ واقعیت با کسب اطلاعات بیشتر در مورد علل علائم تجزیه ای خود، که اغلب شامل پیام های دوران کودکی مبنی بر اینکه احساسات و یا افکار آنها مورد قبول واقع نمی شدند، به مرور زمان بهبود خواهند یافت. آن‌ ها متوجه خواهند شد که احساسات، خود و جهانشان واقعی است و نشانه‌ های مسخ شخصیت و مسخ واقعیت عملکرد محافظتی داشته است که دیگر به آن نیازی ندارند.

مصرف مواد مخدر این فرآیند را دچار اختلال خواهد کرد. احساساتی که به‌ طور طبیعی به وجود می‌ آیند با مصرف مواد مخدر کم‌ رنگ شده و یا تغییر می‌ یابند. افراد وضوح خود را از دست می دهند زیرا عوارض مصرف مواد مخدر باعث ایجاد تغییر و تحریف در تفکر آنها می شود. از بسیاری جهات، عوارض مصرف مواد مخدر و علائم اختلال مسخ شخصیت مشابه است:

مرز های تجربه عاطفی مبهم می شود. به همین دلیل، مصرف مواد فعال، تجربه مزایای درمانی برای برقراری ارتباط مجدد افراد با طیف عاطفی کامل آنها، دشوار و حتی غیر ممکن خواهد شد.

رابطه اختلال مسخ شخصیت و واقعیت با اعتیاد

علائم مسخ شخصیت و واقعیت اغلب در اثر مصرف و سوء مصرف مواد ایجاد می شود. علاٸم اختلال مسخ شخصیت و واقعیت، با مصرف مواد مخدر طولانی تر خواهد شد و شدت می‌ یابد. مصرف مواد همچنین ممکن کسب آگاهی و بینش نسبت به اختلال مسخ شخصیت و مسخ واقعیت را برای افراد مبتلا به این اختلال با چالش هایی مواجه کند و در نتیجه افراد قادر به درک این مسٸله نباشند که درک آنها از غیر واقعیت بخشی از اختلال آنهاست. احساس رویایی مسخ واقعیت ممکن است پس از مصرف طولانی مدت مواد مخدر حاد شود. افراد ممکن است آن را به عنوان یک حالت دائمی بپذیرند، که ممکن است بسیار ناامید کننده و دلسرد کننده باشد.

هنگامی که افراد احساس می کنند از تجربیات و دستاوردهای خود جدا شده اند، در تلاش برای نگهداری آنها با مشکل مواجه خواهند شد. حتی خود مراقبتی اولیه نیز ممکن است بیهوده به نظر برسد. این حالت تجزیه پایدار همچنین باعث ایجاد افسردگی همزمان شود و منجر به ایجاد مشکلاتی در محل کار و منزل شود.

رابطه اختلال مسخ شخصیت و واقعیت با اعتیاد

رابطه اختلال مسخ شخصیت و واقعیت با اعتیاد

مصرف مواد مخدر نه تنها ممکن است باعث ایجاد علائم مسخ شخصیت – مسخ واقعیت شود، بلکه ممکن است باعث ابتلا به اختلال مسخ شخصیت – مسخ واقعیت شود. تحقیقات نیکلاس مدفورد و همکارانش نشان داده است که اختلال مسخ شخصیت ناشی از مصرف مواد تقریباً از نظر بالینی مشابه با همان اختلال است، اما ناشی از مصرف مواد نیست.

بر خلاف علائم سایر اختلالات روانی، اختلال مسخ شخصیت – مسخ واقعیت به عوامل ژنتیکی یا عصبی شیمیایی بستگی ندارد. آنها از شیوه خاصی از تجربه و بینش نسبت به جهان ناشی می شوند. روشی که ممکن است ناشی از مصرف مواد مخدر باشد. اگرچه این اختلال شامل تاثیراتی بر پردازش حسی است، ممکن است بیشتر به عنوان یک مشکل فلسفی یا وجودی نمایان شود و تشخیص مناسب و درمان آن را به عنوان یک سندرم بالینی دشوار خواهد ساخت. القای طولانی تجارب تجزیه ای از طریق مصرف مواد ممکن است منجر به تغییر پایدار در ادراک شود.

بر طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۵ انجام شد، تغییرات ایجاد شده ناشی از مصرف مواد مخدر در شیمی مغز تنها علت اختلال مسخ‌ شخصیت‌ ناشی از مواد نیست. برای افرادی که در حال بهبودی هستند، این علائم ممکن است نشان دهنده نوعی اختلال سازگاری باشد، زیرا آنها یاد می گیرند بدون مصرف مواد مخدر با دردهای عاطفی و استرس مقابله کنند. آنها حتی ممکن است ناشی از تجربه ورود به واقعیت سردرگم کننده بهبودی باشند.

رابطه مصرف ماری جوانا و ابتلا به اختلال مسخ شخصیت و واقعیت

ماری‌ جوانا به دلیل قابلیت القای علائم تجزیه‌ ای از جمله مسخ واقعیت و مسخ شخصیت شناخته شده است. ماری جوانا بیش از هر ماده دیگری با موارد اختلال مسخ شخصیت ناشی از مواد مرتبط است. معمولاً علائم مسخ شخصیت و مسخ واقعیت در زمانی بروز می‌ کنند که مواد مخدر فعال است و پس از از بین رفتن اثرات آن محو می‌ شود، اما برای برخی از افراد ممکن است علائم پایدار هفته‌ها، ماه‌ها یا حتی سال‌ها پس از ترک ادامه داشته باشد. عوامل خطر برای علائم مسخ شخصیت و مسخ واقعیت ناشی از ماری جوانا عبارتند از:

مصرف ماری جوانا در دوره های استرس حاد

داشتن یک اختلال اضطرابی قبلی یا همزمان

قطع مصرف ماری جوانا پس از یک دوره طولانی مصرف مداوم

مصرف ماری جوانا پس از قرار گرفتن در معرض تروما (ضربه روحی)

در بسیاری از افرادی که ماری‌ جوانا مصرف می‌ کنند علائم مسخ شخصیت در طول بهبودی نمایان می‌ شود. از برخی جهات، این را می توان به عنوان نشانه ای از تغییرات فعال در مغز به شمار آورد، زیرا مغز در حال تطبیق با عدم وجود دارو است. درمان داٸمی مسخ شخصیت معمولاً موجب می شود این علائم نیز برطرف شود، به‌ ویژه اگر مستقیماً به عنوان بخشی از یک سیستم درمانی یکپارچه مورد بررسی قرار گیرد.

رابطه مصرف الکل و ابتلا به اختلال مسخ شخصیت و واقعیت

رابطه مصرف الکل و ابتلا به اختلال مسخ شخصیت و واقعیت

رابطه مصرف الکل و ابتلا به اختلال مسخ شخصیت و واقعیت

الکل به اندازه ماری جوانا و مواد توهم زا با اختلال مسخ شخصیت – مسخ واقعیت ناشی از مصرف مواد در ارتباط نیست، اما همچنان ممکن است باعث ایجاد این اختلال شود. با مصرف میزان زیاد الکل، فرد ممکن است علائم تجزیه و حتی دوره های فراموشی تجزیه ای را تجربه کند. برای افراد مبتلا به اختلال زمینه‌ ای مسخ‌ شخصیت‌ – مسخ واقعیت، عوارض مصرف الکل ممکن است علائم آن‌ ها را در طول مصرف فعال یا در طول مرحله ترک ایجاد یا تشدید کند.

افرادی که به سوء مصرف الکل مبتلا هستند، ممکن است در طول دوره بهبودی نسبت به افرادی که از سایر اختلالات مصرف مواد بهبود می‌ یابند، میزان بالاتری از شروع اختلال مسخ‌ شخصیت‌ را تجربه کنند. این امر ممکن است به دلیل تغییرات ایجاد شده در مغز افرادی باشد که در حال بهبودی از اختلالات مصرف الکل هستند یا ممکن است بازتابی از تفاوت عمیق در نحوه تجربه آنها از جهان بدون اثرات الکل باشد.

رابطه مصرف داروهای محرک و ابتلا به اختلال مسخ شخصیت و واقعیت

داروهای محرک‌، به‌ عنوان علت خاص مسخ شخصیت و واقعیت ناشی از مصرف مواد مورد بررسی و مطالعه قرار نگرفته‌ اند. اما برخی بر این باورند که آنها باعث حملات پانیک و حالات روان پریشی یا هذیانی گذرا و همچنین افسردگی و اضطراب در مرحله ترک می شوند. حملات پانیک و سایر علائم نشان دهنده اضطراب شدید ممکن است باعث بروز علائم تجزیه‌ ای شوند و نوع ناهنجاری طولانی‌ مدت مرتبط با ترک داروهای محرک ممکن است منجر به مسخ واقعیت شود، به‌ ویژه در افرادی که سایر عوامل خطر را دارند یا قبلاً دارای اختلال مسخ‌ شخصیت‌ شده اند.

اگر علائم مسخ شخصیت و واقعیت پس از مصرف داروهای محرک نمایان شود، مهمترین عامل تعیین کننده در اینکه آیا آنها منعکس کننده یک واکنش گذرا هستند یا شروع یک اختلال تجزیه ای مزمن، زمان است. اگر علائم بیش از دو هفته ادامه داشته باشد، ممکن است لازم باشه که درمان اختصاصی برای مسخ شخصیت و واقعیت شروع می شود.

کلینیک ترک اعتیاد

ترک اعتیاد و درمان اختلال مسخ شخصیت و واقعیت

ترک اعتیاد و درمان اختلال مسخ شخصیت و واقعیت

یکی از اقدامات اولیه در اختلال مسخ شخصیت و واقعیت، درمان است. درمان شناختی رفتاری به افراد مبتلا به این اختلال کمک می‌ کند تا باورهای اساسی و زیربنایی مرتبط با علائم خود را شناسایی کنند و تحریف‌ های شناختی که باعث می‌ شود افکار آن‌ ها به سمت غیر واقعی بودن دنیا و خود فرد هدایت شود را اصلاح کنند. روان درمانی روان پویشی، موجب تسهیل بینش افراد نسبت به تجربیات اولیه می شود که باعث می شود افراد شروع به گسستن کنند و به آنها این امکان را خواهد داد تا دوباره به احساساتی که قبلاً نمی توانستند به راحتی آنها را احساس یا ابراز کنند متصل شوند.

اقدامات انجام شده برای اختلالات خاص مرتبط با تروما (ضربه روحی)، مانند اختلال شخصیت مرزی و اختلال استرس پس از سانحه، اختلالات تجزیه ای نیز موثر است. حساسیت زدایی و پردازش مجدد از طریق حرکات چشم و رفتاردرمانی دیالکتیکی به افرادی که با اختلال مسخ شخصیت – مسخ واقعیت دست و پنجه نرم می کنند، کمک می کند تا بتوانند تروما را پردازش کنند، افکار و احساسات سرکوب شده را بازیابی کنند و نحوه پذیرش طیف وسیعی از حالات درونی را یاد بگیرند.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی رابطه اختلال مسخ شخصیت و واقعیت با اعتیاد پرداختیم و در خصوص درمان این اختلال و ترک اعتیاد باید بدانید، بهترین استراتژی و راهکار برای درمان مصرف همزمان مواد و اختلالات روان، درمان همزمان و یکپارچه است. درمان یکپارچه به پزشکان این امکان را خواهد داد تا سریعتر علائم مسخ واقعیت و مسخ شخصیت که ممکن است در مراحل اولیه بهبودی ایجاد شوند را مورد بررسی قرار دهند. در نتیجه، افراد مبتلا به اختلالات تجزیه ای و مصرف مواد، در صورت درمان هر دو اختلال به طور همزمان، نتایج بهتری در بهبودی خود از هر دو بیماری را کسب خواهند کرد.

کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره، از یک رویکرد یکپارچه و منسجم برای درمان اختلالات مصرف مواد و اختلالات روانی همزمان استفاده می‌ کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد گزینه های درمانی موجود در کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره، به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد تهران، همین امروز با یکی از کارشناسان ما تماس بگیرید.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۳ / ۵٫ شمارش آرا: ۲

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + هفت =