کمیکال چیست؟

مرفین چیست؟

مرفین

مرفین چیست؟

مرفین مخدری اپیوئیدی است که از تریاک استخراج می شود و بسیار اعتیادآور می باشد. اعتیاد و وابستگی به آن جسمانی و روانی می باشد. جالب است بدانید که حدود ۵ الی ۱۰ درصد از ترشحات گیاه خشخاش نیز از مرفین است. مرفین کاربرد ضد درد و آرامبخشی دارد که علت آن تاثیر بر سیستم عصبی مرکزی، کاهش فشارخون، ضربان قلب و تنفس می باشد.

مرفین کاربردهای درمانی متعددی دارد اما با توجه به کاربرد درمانی آن بسیار اعتیادآور است و مصرف بی رویه آن می تواند علاوه بر اعتیاد عوارض مخربی بر سلامت مصرف کننده داشته باشد. ترک مرفین نیز نیازمند درمان بستری در کلینیک ترک اعتیاد می باشد و هرگونه ترک و درمان غیراصولی عوارض به مراتب شدیدی برای مصرف کننده به همراه دارد. از این مخدر استفاده هایی در جراحی های پزشکی می شود همچنین کاربردهای مختصری نیز در تسکین دردهای ناشی از سنگ کلیه دارد. اما موارد مصرف پزشکی مرفین در همین موارد خلاصه نمی شود که در ادامه به معرفی برخی از مهمترین موارد مصرف ان می پردازیم.

حتما مطالعه کنید: ترک مرفین

کاربرد مرفین

کاربرد پزشکی مرفین

توجه داشته باشید که مرفین تنها باید تحت نظر پزشک مصرف شود و هرگونه مصرف خارج از دستور پزشک آن می تواند عوارض جبران ناپذیری برای مصرف کننده همراه داشته باشد اما از مهمترین کاربردهای آن می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

سرطان

تسکین درد بیماران قلبی

تسکین سرفه های شدید

تسکین اسهال های شدید

تسکین دردهای ناشی از جراحت

تسکین درد ناشی از رفلاکس معده

تسکین کمر درد و درد ستون فقرات

تسکین درد بیماری های خونی همچون سلول های داسی شکل

انواع مرفین

مرفین در آزمایشگاه های مجهز از تریاک استخراج و تبدیل به پودری سفید رنگ می شود و بصورت قرص یا محلولی بی رنگ در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد و بطور کلی در سه فرم خوراکی مثل قرص و کپسول، تزریقی و شیاف در بازار عرضه می شود.

آیا مرفین اعتیادآور است؟

از آنجایی که مرفین کاربرد درمانی دارد بسیاری بر این باورند که این مخدر اعتیاد آور نیست و دائما از مشاورین مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره در خصوص اعتیاد آوری آن سوال می پرسند که در این خصوص باید بگوییم بله، مرفین اعتیاد آور است. خاصیت آرامبخشی آن باعث می شود تا بیمار بعد از مصرف احساس سرخوشی و شادابی کند و این احساس خوش آیند ممکن است باعث سوء مصرف دارو گردد که هرگونه سوء مصرف این مخدر باعث اعتیاد و متاسفانه در موارد بسیاری باعث مرگ می شود.

به همین جهت برای بیماران اعتیاد، ضروری است تا هرچه زودتر اقدام به ترک و درمان اعتیاد خود کنند تا بتوانند سلامتی خود را بدست آورند به همین منظور یکی از خدمات ارائه شده در کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد کشور، ترک مرفین تحت نظر مجرب ترین روانشناسان، روانپزشک ترک اعتیاد و کادر پزشکی با پرستاری شبانه روزی می باشد که این امکان را به بیماران می دهد تا علاوه بر درمان جسمانی به درمان صدمات روانی وارد شده بر اثر مصرف مخدر نیز بپردازند.

مرکز ترک اعتیاد

عوارض مرفین

عوارض مصرف مرفین

اختلال و مشکلات ادراکی

اختلال در بارداری و باروری

اختلالات و مشکلات سیستم تنفسی

بیماری ها و مشکلات سیستم گوارشی

اختلال خواب، خواب آلودگی و خستگی شدید

پیشگیری از اعتیاد

اگر که به دلایل مختلف مجبور به استفاده از این مخدر با تجویز پزشک هستید باید در رعایت دوز و بازه زمانی مشخص شده برای مصرف بسیار دقت کنید و مطابق دستور پزشک اقدام به مصرف این دارو کنید چرا که افزایش دوز مصرفی یا بازه زمانی مصرف می تواند باعث اعتیاد شود.

تاثیرات روانی مصرف مرفین

مصرف این مخدر علاوه بر عوارض و تاثیرات جسمانی، اثرات روانی متعددی نیز برای مصرف کننده به همراه دارد که برخی از مهمترین آنها عبارتند از:

کاهش هوشیاری

عدم درک صحیح از موقعیت

عدم تحرک، تنبلی و چرت زدن

عدم تمرکز و اختلال در فکرکردن

اثر ضد درد مرفین

مرفین که از مشتقات تریاک می باشد یک ضد درد است و جالب است بدانید مصرف کنندگان این دارو درد را احساس می کنند اما واکنش های آنها به احساس درد از بین می رود به اینصورت که درد را حس می کند اما احساس راحتی دارند. در حقیقت این مسکن باعث از بین رفتن تحریکات فیزیکی نمی شود بلکه بر روی واکنش های عصبی تاثیر می گذارد.

مرکز ترک اعتیاد

اثر مرفین بر اعصاب مرکزی

اثر مرفین بر سیستم اعصاب مرکزی

ورود مرفین به مغز و سیستم عصبی عملکرد آن را دچار تغییرات گسترده و پیچیده ای می کند که درصورت ادامه پیدا کردن آن مغز دچار بدکاری می شود. تاثیرات این مخدر بر سیستم عصبی مصرف کننده بسیار متفاوت است و اثر آن در برخی از نقاط تحریک کننده مغز عبارتند از:

تهوع

استفراغ

انقباض عضلات روده ها

تنگی مردمک های چشم

مرفین در برخی نقاط دیگر مغز اثر کند کننده یا متوقف کننده دارد که عبارتند از:

آرامبخشی

تسکین درد

خواب آلودگی

کاهش حرارت بدن

اثر بر چشم

تاثیر بر مردمک چشم

مردمک چشم توسط اعصاب مرکزی کنترل می شود و عملکرد آن بصورتی است که در روشنایی تنگ و در تاریکی گشاد می شود و این قدرت را به انسان می دهد تا در شرایط مختلف و نورهای مختلف دید کافی داشته باشند اما مصرف مرفین با تاثیری که بر سیستم عصبی مرکزی می گذارد باعث تنگی مردمک ها در هر شرایط محیطی و نوری می شود و به دنبال آن دید مصرف کننده را مختل می کند.

تاثیر بر سیستم گردش خون

مصرف مرفین باعث افزایش شدید فشار خون در عروق مغزی و افزایش مایع مغزی می شود به همین دلیل بیماران قلبی و ریوی باید با احتیاط فراوان اقدام به مصرف این دارو کنند اما باید بدانید که مصرف آن باید تحت نظر پزشک باشد چرا که متاسفانه می تواند باعث مرگ مصرف کننده شود.

تاثیر بر سیستم گوارش

تاثیر بر دستگاه گوارش

اختلال و کندی در سیستم گوارش همچنین کاهش ترشحات و حرکات معده از دیگر اثرات مصرف این مسکن می باشد که باعث خروج کند محتویات و معده و روده شده و ترشحات لوزالمعده و صفرا به داخل روده باریک بسیار کم می شود و سوء هضم غذا و یبوست می شود.

تاثیر مرفین بر سلامت جسمانی مصرف کننده

از دیگر اثرات مصرف مرفین می توانیم به تکرر ادرار و مشکل در دفع ادرار اشاره کنیم همچنین تعریق، خارش و اختلال در ترشح هورمون ها اشاره کنیم.

ترک مرفین

ضروریی است که ترک مرفین در مرکز ترک اعتیاد انجام بگیرد چرا که همانطور که گفتیم هرگونه ترک خودسرانه و خارج از نظارت پزشک می تواند عوارض مخربی بر سلامت مصرف کننده داشته باشد به همین منظور ترک مرفین یکی از خدمات ارائه شده در مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره به عنوان بهترین مرکز ترک اعتیاد کشور می باشد و بصورت تخصصی زیر نظر بهترین درمانگرهای اعتیاد شامل تیم پزشکی جهت جلوگیری از عوارض ترک مرفین، تیم روانشناسی با هدف آموزش بیمار جهت کنترل وسوسه و جلوگیری از لغزش دوباره و روانپزشک ترک اعتیاد با هدف کنترل علائم روانی بیمار انجام می شود تا علاوه بر درمان جسمانی، مشکلات روانی و روحی بیمار نیز درمان شود و با اصلاح چهارچوب های ذهنی خود بتواند یک زندگی بدون مصرف دوباره مواد مخدر را از سر بگیرد و تبدیل به یکی از اعضای عادی جامعه و خانواده شود.

از جدیدترین روش های درمان و ترک مرفین می توانیم به ایمپلنت نالتروکسان، اشاره کنیم که علاوه بر ترک باعث حفظ حالت پایداری بیمار و جلوگیری از لغزش مصرف کننده می شود. ایمپلنت نالتروکسان یکی از خدمات ارائه شده در مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره می باشد که تحت نظر پزشک جراح، طی بی حسی موضعی در دیواره تحتانی شکم قرار می گیرد و ماندگاری بیش از ۶ ماه دارد و در صفحه ایمپلنت نالتروکسان به معرفی کامل آن پرداخته ایم.

حتما مطالعه کنید: ایمپلنت نالتروکسان

جمع بندی نهایی

مرفین مخدری قوی است که خاصیت آرامبخشی دارد و سوء مصرف آن عوارض متعددی برای مصرف کننده به همراه دارد. وابستگی به مرفین روانی و جسمانی است و ترک مرفین نیاز به دریافت خدمات روان درمانی در کلینیک ترک اعتیاد دارد.

درمان اعتیاد و سم زدایی مرفین در کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره توسط بهترین کادر روانپزشکی، متخصصین علوم اعصاب شناختی، پزشکان متخصص در رشته های قلب، عفونی و ریه، تیم روانشناسی، روان پرستار، پیراپزشک و پزشک عمومی و تیم پرستاری انجام می پذیرد و با استفاده از روش های نوین درمانی و امکانات بروز و پیشرفته نظیر بیوفیدبک، نوروفیدبک و آر تی ام اس ضامن حفظ سلامت بیماران و درمان بی بازگشت آنها باشیم. از ویژگی های دیگر کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره می توانیم به ارائه بهترین و سریعترین روش ترک اعتیاد و بخش بستری مجزا برای بانوان و آقایان، امکانات رفاهی، ورزشی، تفریحی، بیمارستانی و بخش ICU، ویزیت بالینی روزانه، خدمات درمانی شبانه روزی و پیگیری های بعد از درمان اشاره نمود که هدف اصلی ما رعایت منشور حقوق بیمار و خانواده آن می باشد تا با فراهم آوردن بهترین امکانات درمانی و رفاهی شرایط بی نظیری جهت درمان بیمار فراهم آوریم.