کلینیک ترک اعتیاد
تاثیر الکل بر آرتروز
19 خرداد 1400
تاثیر الکل بر کبد و کیسه صفرا
تاثیر الکل بر کبد و کیسه صفرا
19 خرداد 1400
نمایش همه
آبسه ناشی از تزریق هروئین
۳٫۷
(۳)

هروئین مخدری است که سوء مصرف آن عوارض روانی و جسمانی مخربی بر سلامت مصرف‌کننده دارد و همانطور در مقاله هروئین چیست؟ گفتیم، این مخدر به روش‌های مختلفی همچون تزریق استفاده می‌شود که هرکدام از این روش‌های مصرف عوارض مربوط به خود را دارند و در این مقاله به بررسی آبسه ناشی از تزریق هروئین خواهیم پرداخت.

حتما مطالعه کنید: ترک هروئین

آیا مصرف هروئین باعث آبسه می‌شود؟

هروئین همچون مخدرهای دیگری مثل تریاک، بر سیستم عصبی مرکزی تاثیر خواهد گذاشت. این مخدر، به گیرنده‌های مواد افیونی در سیستم عصبی مرکزی متصل می‌شوند و مغز فرد مصرف‌کننده پیام‌های لذت و سرخوشی ناشی از مواد مخدر را دریافت خواهد کرد و دقیقا به همین دلیل است که آن‌ها هجوم احساس سرخوشی و لذت، گرما و راحتی را احساس می‌کنند. وقتی چنین پاسخی در مغز ایجاد می‌شود، مسیرهای پاداش سیستم عصبی را فعال می‌کند، بنابراین آنچه در نهایت اتفاق می‌افتد این است که مغز فرد مصرف‌کننده آن‌ها را مجبور می‌کند که در جستجوی آنچه که باعث این پاسخ لذت بخش شده است (که در این مورد مواد مخدر است) بروند.

نتیجه استعمال و مصرف وریدی هروئین سرخوشی است که از طریق تزریق با سرعت بیشتری صورت می‌پذیرد و اغلب فقط در عرض چند ثانیه اتفاق می‌افتد. حتی زمانی که افراد هروئین را از طریق سیگار دود می‌کنند و یا آن را به روش استنشاقی مصرف می‌کنند، هنوز هم تمایل به تزریق آن دارند، زیرا بدنبال میزان بالاتری از سرخوشی ناشی از مصرف این ماده مخدر هستند. صرف نظر از نحوه مصرف، هروئین مخدر بسیار خطرناکی است. نه تنها اعتیاد و وابستگی جسمی، خطرات بزرگی به شمار می‌‎روند، بلکه عواقب خطرناکی مانند اوردوز (مصرف بیش از حد) نیز به دنبال آن‌ها وجود دارد که در صورت اوردوز (مصرف بیش از حد) هروئین، تنفس فرد تا حدی کاهش می‌یابد و ممکن است فرد به کما برود و خطر مرگ را به همراه دارد.

تزریق هروئین و سایر مواد مخدر، احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مانند HIV و هپاتیت C را افزایش می‌دهد. همچنین منجر به ابتلا به عفونت‌های مختلف می‌شود و در نهایت ممکن است سایر قسمت‌های بدن مانند قلب شما را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

یک عفونت شایع که ناشی از مصرف وریدی هروئین است، آبسه هروئین است.

آبسه هروئین ممکن است دردناک و خطرناک باشد و به درمان سریع پزشکی نیاز دارند، اما اغلب افرادی که به سوء مصرف هروئین مبتلا هستند تمایلی برای درمان ندارند، بنابراین شرایط آن‌ها بدتر می‌شود. علاوه بر احتمال بیماری‌ها و عفونت‌های مختلف هنگام تزریق دارو، احتمال اوردوز (مصرف بیش از حد) نیز افزایش خواهد یافت، زیرا هروئین مستقیماً به جریان خون وارد می‌شود. همچنین خطر آسیب شریانی وجود دارد که ممکن است در محل‌های تزریق ایجاد شود و مصرف داروها از طریق سرنگ احتمال ابتلا به اعتیاد را افزایش می‌دهد.

آیا مصرف هروئین باعث آبسه می‌شود؟

آشنایی بیشتر با آبسه ناشی از تزریق هروئین

آبسه ناشی از تزریق هروئین به مجموعه مایعات چرکی گفته می‌شود که در بافت‌های محل تزریق تجمع می‌یابد. برخی از علائم آبسه ناشی از تزریق هروئین شامل قرمزی، درد، تورم و گرما در ناحیه تزریق است. زمانی که آبسه ناشی از تزریق هروئین اتفاق می‌افتد، قرمزی معمولاً از ناحیه تزریق و متورم شده، فراتر می‌رود.

آبسه‌های ناشی از تزریق هروئین معمولاً به عنوان “آبسه‌های تزریقی” شناخته می‌شوند و اغلب به عنوان یک عارضه جانبی خطرناک از مصرف هروئین ایجاد می‌شوند. وقتی که هروئین به صورت تزریقی وارد بدن می‌شود، مواد شیمیایی موجود در هروئین می‌توانند با بافت اطراف تزریق به مخصوصیات ویژه‌ای تحریک‌کننده برخورد کنند. این تحریک‌ها باعث تورم و آبگیری در ناحیه تزریق می‌شوند که به عنوان آبسه ظاهر می‌شود. این آبسه‌ها معمولاً در نقاطی که تزریق انجام شده، مثل دست، بازو یا پایین شکم شکل می‌گیرند.

آبسه‌های تزریقی نشانه‌های آسیب جدی می‌توانند باشند، زیرا ممکن است عفونت، التهابات و گاهی حتی خرابی بافتی را ایجاد کنند. درمان این آبسه‌ها باید تحت نظر پزشکان متخصص انجام شود و ممکن است شامل تصفیه محل تزریق، داروهای ضد التهاب و در صورت لزوم، جراحی برای تخلیه مایعات و درمان عفونت‌ها باشد. همچنین، افراد مبتلا به این آبسه‌ها نیاز به مشاوره‌های اعتیادی و پشتیبانی جهت ترک مصرف هروئین دارند.

آبسه ناشی از تزریق هروئین چگونه است؟

آبسه ناشی از تزریق هروئین معمولاً به شکل گرد یا بیضی است و در مرکز آن توده ای وجود دارد که پر از چرک است و ممکن است رنگ آن تیره‌تر باشد. این نوع آبسه‌ها ممکن است در هر جایی از بدن ظاهر شوند، اما با تزریق مواد مخدر، آنها معمولاً در محل تزریق یافت می‌شوند. آن‌ها نرم، دردناک و متورم هستند و قرمزی آن‌ها ممکن است فراتر از محل آبسه باشد.

آبسه ناشی از تزریق هروئین چگونه است؟

درمان آبسه و ترک هروئین

درمان آبسه و ترک هروئین از طریق یک رویکرد چندگانه انجام می‌شود. برای کنترل و کاهش آبسه ناشی از تزریق هروئین، از روش‌های سرپایی و یا داروهای ضدالتهابی معمولاً استفاده می‌شود تا التهاب را کاهش دهند و سایر عوارض مرتبط را کنترل نمایند. همچنین، مراجعه به یک پزشک برای ارزیابی و مشاوره لازم است. در مورد درمان ترک هروئین، استفاده از متدادون یا متادون، بوپرنورفین، نالترکسون و در برخی موارد متادون و بوپرنورفین در ستون جلوگیری از مصرف داروها کارآمد بوده و تحت نظر یک تیم متخصص ترک اعتیاد و پزشکان متخصص قرار گرفته و با رویکردهای روان‌شناختی و حمایتی ترک هروئین و بهبود زندگی فرد تسریع می‌شود. کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره یکی از بهترین مراکز ترک است که می‌توانید برای ترک هروئین به آن مراجعه کنید.

حتما مطالعه کنید: ترک اعتیاد هروئین

سخن پایانی

در طول مقاله به بررسی یکی از عوارض مصرف هروئین به روش تزریقی پرداختیم و با ویژگی‌های آن آشناشدیم اما نکته‌‍ای که باید از آن اطلاع داشته باشید این است که، تنها راه مقابله با این عوارض ترک هروئین، تحت نظر مجرب‌‍ترین روانپزشک ترک اعتیاد و تیم روانشناسی همراه پرستاری شبانه روزی، می‌باشد تا بیماران این امکان را داشته باشند تا علاوه بر درمان جسمانی، به روان درمانی و بهبود چهارچوب‌های ذهنی خود بپردازند و بعد از ترخیص سلامت کامل خود را بدست آورند.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۳٫۷ / ۵٫ شمارش آرا: ۳

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − هفت =