اثرات روانی مصرف هروئین-بخش دوم

کلینیک ترک اعتیاد
اثرات روانی مصرف هروئین-بخش اول
25 خرداد 1400
تاثیر الکل بر رابطه جنسی
تاثیر الکل بر رابطه جنسی
25 خرداد 1400
نمایش همه
کلینیک ترک اعتیاد

اثرات روانی مصرف هروئین

۰
(۰)

مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره، کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره: در مقاله اثرات روانی هروئین-بخش اول، به بررسی تاثیرات کوتاه مدت و بلند مدت سوء مصرف هروئین پرداختیم و اثرات روانی ترک هروئین، را بررسی کردیم در این مقاله نیز قصد داریم تا به بررسی تغییرات مغز بر اثر سوء مصرف هروئین بپردازیم.

حتما مطالعه کنید: اثرات روانی هروئین-بخش اول
اثرات روانی مصرف هروئین

اثرات روانی مصرف هروئین

چگونه اعتیاد باعث ایجاد تغییرات در مغز می شود؟

مواد مخدر همچون هروئین سیستم پاداش مغز را در تصرف خود قرار داده و میل به مصرف بیشتر هروئین را چند برابر می کند. هدف بیولوژیکی سیستم پاداش تقویت پاداش های طبیعی است. این پاداش ها شامل رفتارهای دائمی و پایدار در زندگی مانند غذا خوردن، خوابیدن، کار کردن، معاشرت، فرزندآوری و فرزندپروری است.

سلول های مغز شما، که به عنوان نورون شناخته می شوند، در ابتدا مواد مخدر موجود در تالاموس (مرکز انتقال پیام های عصبی) مغز را پیش بینی می کنند. این پیش بینی باعث ایجاد یک سیگنال الکتریکی در یک نورون می شود که باعث می شود یک نورون همسایه پیام رسان های شیمیایی آزاد کند.

این پیام رسان های شیمیایی که به انتقال دهنده های عصبی معروف هستند، در نورون بعدی به گیرنده های خود متصل می شوند و سیگنال الکتریکی را بازسازی  احیا می کنند. این روند تا رسیدن سیگنال به ساقه مغز ادامه دارد. مصرف هروئین پیش بینی شده یا واقعی، به ساختار مغز میانی ساقه مغز سیگنال می دهد تا انتقال دهنده عصبی لذت، دوپامین را از ایستگاه های تولید خود، که به عنوان ناحیه تگمنتوم شکمی و توده سیاه شناخته می شود، آزاد کند.

مواد مخدر مانند هروئین بسیار بیشتر از سیستم پاداش طبیعی دوپامین تولید می کنند. این افزایش دوپامین سپس به گیرنده های سایر نواحی مغز سوق داده می شوند:

آمیگدالا (اعضای بادامی شکل بدن مثل لوزه ها): جایی که احساسات توسط داروهای پردازش شده تحریک می شوند

انسولا و هیپوکامپ (قسمتی از دستگاه لیمبیک مغز است که مرکز یادگیری است): جایی که احساسات و خاطرات مربوط به ولع مصرف و رفتارهای جستجوی مواد مخدر پردازش می شوند.

قشر پیش پیشانی: جایی که انتخاب برای استفاده، ارزیابی و اجرا می شود

اکومبنس هسته: جایی که فعالیت حرکتی مرتبط با دریافت و تقویت پاداش شروع می شود

مصرف طولانی مدت و مکرر هروئین، سیستم پاداش را مملو از دوپامین می کند. مغز با کاهش تولید دوپامین خود در پاسخ به پاداش ها و داروهای طبیعی سازگار می شود. همچنین تعداد گیرنده های دوپامین را کاهش می دهد و تعداد گیرنده های مواد مخدر را افزایش می دهد. در مجموع، این تغییرات مغزی منجر به وابستگی روحی و جسمی و نیاز به مصرف بیشتر هروئین برای غلبه بر تحمل و جلوگیری از ترک هروئین خواهد شد.

مرکز ترک اعتیاد

اثرات روانی مصرف هروئین

تغییرات انتقال دهنده های عصبی و هورمون ها

سروتونین: انتقال دهنده عصبی قناعت، با مصرف کوتاه مدت هروئین افزایش می یابد و با مصرف طولانی مدت کاهش می یابد. در نتیجه موجب افزایش اختلالاتی چون اضطراب، افسردگی و سایر اختلالات روانی و عاطفی منفی خواهد شد

گلوتامات: یک انتقال دهنده عصبی تحریک کننده مرتبط با یادگیری و حافظه که با سوء مصرف هروئین افزایش می یابد و میل به مصرف را تقویت می کند

گابا: یک انتقال دهنده عصبی که مانع ترشح دوپامین می شود، با مصرف هروئین کاهش می یابد و احتمال اعتیاد را افزایش می دهد

اندورفین: مخدرهای طبیعی بدن است که با مصرف کوتاه مدت هروئین افزایش می یابد و با مصرف طولانی مدت کاهش می یابد

هورمون آزاد کننده کورتیکوتروپین (CRH): این هورمون با مصرف هروئین افزایش می یابد و تولید هورمون استرس، کورتیزول را افزایش می دهد

کورتیزول: هورمونی که به تعدیل هورمون استرس کمک می کند. افزایش کورتیزول در کوتاه مدت بی خطر است، اما در دراز مدت به ذهن و بدن ما آسیب می رساند. هر دو ماده خاکستری و سفید مغز آسیب می بینند و در نتیجه عملکرد مغز و اتصال دچار اختلال خواهد شد

سخن پایانی

سوء مصرف و اعتیاد به هروئین، علاوه بر عوارض جسمانی خود، تاثیرات متعددی بر سیستم عصبی و مغز مصرف کننده وارد می کند. به همین جهت ترک سریع هروئین، علاوه بر درمان جسمانی، نیازمند دریافت خدمات روان درمانی نیز می باشد به همین منظور ترک هروئین در مرکز ترک هروئین طلوعی دوباره، به عنوان بهترین مرکز ترک هروئین کشور، تحت نظر مجرب ترین روانپزشک ترک اعتیاد و تیم روانشناسی انجام می گیرد و به بیماران این امکان را می دهد تا علاوه بر درمان جسمانی، به اصلاح چهارچوب های ذهنی و صدمات وارد شده بر سیستم عصبی، مغز و روان خود بپردازند. برنامه درمانی کلینیک ترک اعتیاد شبانه روزی طلوعی دوباره، مطابق با جدیدترین متدهای درمانی همچون ایمپلنت نالتروکسان می باشد و به بیماران این امکان را می دهد تا بعد از ترخیص، از سلامت کامل جسمانی و روانی بهره مند شوند.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۰ / ۵٫ شمارش آرا: ۰

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + دو =