راه های پیشگیری از بازگشت به اعتیاد
راه های پیشگیری از بازگشت به اعتیاد
30 مرداد 1400
کلینیک ترک اعتیاد
عوارض هروئین بر بدن
30 مرداد 1400
نمایش همه
رابطه دوپامین و اعتیاد
۲٫۹
(۱۴)

دوپامین و کاربرد آن

دوپامین یک ماده شیمیایی در مغز ما است که به عنوان یک انتقال دهنده عصبی نیز شناخته می شود و سیگنال های سلول عصبی را در مغز ما منتقل می کند. دوپامین از تیروزین گرفته شده و مربوط به نوراپی نفرین و اپی نفرین است در این مقاله از سایت مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره به طور کامل به این موضوع پرداخته شده است.

وقتی چیزی که ما تصور می کنیم خوب است و در سیستم های موجود در بدن ما ایجاد می شود، این دقیقا زمانی است که نورون های دوپامین فعال می شوند. افراد مختلف برای دریافت نورون دوپامین کافی به لذت ها و پاداش های مختلف نیاز دارند. نورون های فرد مبتلا به اعتیاد به غذا با گاز زدن به یک همبرگر آبدار فعال می شوند، یا دوپامین افراد معتاد به سکس هنگام مشاهده تصاویر بصری بزرگسالان آزاد می شود. به همین ترتیب، یک فرد الکلی با نوشیدن اولین فنجان الکل، به همان میزان هجوم دوپامین مواجه می شود.

برای دریافت خدمات ترک الکل وارد صفحه مرکز ترک الکل شوید

دوپامین چیست؟

هنگامی که فرد مصرف کننده مواد مخدر برای دستیابی به احساس لذت و سرخوشی مورد نیاز، یک ماده مخدر را انتخاب و مصرف می کند، ماده شیمیایی دوپامین آزاد می شود. هنگامی که مغز با یک ماده مخدر خاص بیش از حد تحریک می شود، دوپامین ترشح می شود، که یک احساس لذت و سرخوشی ایجاد می کند و به رفتار مصرف کننده مواد مخدر پاداش داده و موجب تقویت آن می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

شماره تماس: ۰۲۱۲۲۲۲۲۲۴۱

پاداش برای مصرف کننده مواد شامل لذت، انرژی یا آرامشی است که مواد مخدر مختلف ارائه می دهند. تقویت به این دلیل ایجاد می شود که وقتی دوپامین در مغز آزاد می شود، مصرف کننده این احساس را تشخیص می دهد و یک الگوی به یاد ماندنی از این رفتار را بارها و بارها برای دستیابی به احساسات مشابه ایجاد می کند. اعتیاد زمانی اتفاق می افتد که مصرف کننده برای دستیابی به این احساسات به مصرف بیش از حد دارو متکی شود.

برای دریافت خدمات ترک تریاک وارد صفحه مرکز ترک تریاک شوید

اعتیاد به دوپامین

اعتیاد به دوپامین

آیا دوپامین اعتیاد آور است؟

در درمان اعتیاد مصرف کنندگان مواد مخدر، بسیار مهم است که اعضای خانواده فرد مبتلا بدانند که دوپامین چیست، چه اثراتی دارد و چه عواملی باعث می شود مصرف کنندگان مواد مخدر به طور مداوم میزان مصرف داروها را برای رسیدن به لذت بیشتر و پاداش دوپامین افزایش دهند. دوپامین قدرت خود را به اشکال مختلف اراٸه می دهد. این ماده نوعی روان کننده برای گیرنده های مغز ما به شمار می رود. اما دوپامین ماده پیچیده ای است که ممکن است باعث ایجاد اعتیاد در برخی افراد خاص شود.

حتما مطالعه کنید: سم زدایی ترک اعتیاد

دوپامین و انگیزه

دوپامین یک انتقال دهنده عصبی پیچیده است و نحوه تعامل آن با گیرنده های مغز ما به آن حالت انعطاف پذیری می بخشد. افراد با شنیدن کلمه دوپامین، زمانی که شما تا حدودی به لذت و سرخوشی دست می یابید، آن را به عنوان یک ماده شیمیایی آزاد کننده در مغز می شناسند. اما دوپامین همچنین به نحوه برانگیختگی ما و به طور ویژه ای به نحوه برانگیختگی مصرف کننده مربوط می شود.

برای دریافت خدمات تخصصی پزشکی ترک اعتیاد وارد صفحه پزشک ترک اعتیاد شوید

یکی از عملکردهای مهم دوپامین در ترکیب انتقال دهنده عصبی مغز، ایجاد احساس سرخوشی و لذت است که مغز ما به رفتارهای خاص ربط می دهد. این رفتارها شامل خوردن، نوشیدن، رابطه جنسی و موارد دیگر می باشند. دلیل انجام این فعالیت ها این است که انتقال دهنده های عصبی مغز ما این رفتارها را به هجوم دوپامین ربط می دهند و همین امر باعث می شود احساس خوبی داشته باشیم.

رابطه دوپامین و اعتیاد

رابطه دوپامین و اعتیاد

اما هنگامی که داروهای اعتیادآور با دوپامین به مغز وارد می شوند، به جای ترشح طبیعی دوپامین، یک محیط مصنوعی ایجاد می شود. برخی از داروها با تقلید از رفتار دوپامین، مغز را فریب می دهند تا اجازه دهد مواد مخدر به نورون ها متصل شوند. برخی دیگر، اثرات دوپامین را تا حدود زیادی افزایش می دهند. این امر ممکن است منجر به افزایش احساس نیاز مغز به دوپامین در طول زمان شود. چنین چیزی زمانی روی می دهد که فرد به ماده مخدر وابسته می شود و هرگز به میزان کم راضی نخواهد شد.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۲٫۹ / ۵٫ شمارش آرا: ۱۴

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − سه =