تاثیر رفتار مناسب با معتاد در درمان

کلینیک ترک اعتیاد
اعتیاد کودکان یک آسیب اجتماعی
28 اردیبهشت 1399
کلینیک ترک اعتیاد
تاثیر مواد روانگردان بر اعصاب و روان
28 اردیبهشت 1399
نمایش همه
مرکز ترک اعتیاد
۲٫۳
(۳)

شیوه رفتار مناسب با معتاد یکی از مسائلی است که بسیاری از بخش های مختلف جامعه را درگیر خود کرده است. همانطور که می دانید اعتیاد، بخش های مختلف زندگی فرد بیمار را تحت شعاع قرار می دهد فضای کار، فضای خانواده، فضای دوستان و امثالهم همگی موقعیت هایی است که اعتیاد روی آنها تاثیر مستقیم دارد.

افراد زیادی هستند که دوست دارند به فرد معتاد کمک کنند اما نمی دانند چگونه و باید از چه مسیری وارد شوند اما یکی از مواردی که شما برای کمک کردن به بیمار اعتیاد باید بدانید این است که در درجه ی اول خود بیمار است که باید تصمیم اولیه و اصلی را بگیرد. پس یکی از نقش های اساسی شما، در جهت تصمیم سازی اولیه بیمار دانست.

هدف از اعمال رفتار مناسب با معتاد چیست؟

در برخی از موارد هم بیمار تصمیم به ترک اعتیاد دارد ولی رفتار دوستان و جامعه اطراف، باعث لغزش او می شوند. می توان اینگونه برداشت کرد که نوع رفتار اطرافیان در استحکام تصمیم بیمار بسیار حائز اهمیت است. از این جهت اطلاع از شیوه رفتار مناسب با معتاد چیزی است که نیاز به آگاهی سازی عمومی دارد که در این مطلب قصد داریم شما را با بخشی از این شیوه رفتاری آشنا کنیم.

به این نکته توجه کنید که هر کاری که قرار است انجام دهید در جهت درمان اعتیاد بیمار است. از این رو شما باید با مراحل ترک اعتیاد حداقل آشنایی را داشته باشید. بطور مثال وقتی بیمار برای ترک هر مخدر دیگری، به مرکز ترک اعتیاد مراجعه می کند، خیلی مهم است که به اختیار خود باشد یا به جبری که از طرف دیگران حاکم شده است. در اکثر مواقع مواردی که این اقدام با اجبار اطرافیان صورت گرفته، نتیجه بخش نبوده است و حتی به بازگشت دوباره بیمار به سمت مخدر ختم شده است.

حتما مطالعه کنید: ترک حشیش

امروزه در یک کلینیک ترک اعتیاد معتبر با مشاوره های روانشاسی ابتدایی، تلاش بر این است که شرایط روحی و روانی بیمار را به حدی برسد که تصمیم گیرنده اصلی خود او باشد به این مساله توجه داشته باشید که وقتی آغاز فرایند ترک اعتیاد با اجبار نباشد، اعتماد به نفس بیمار در این مراحل بالاتر رفته زیرا تصمیم گرفته شیوه زندگی خود را تغییر دهد. رفتار مناسب با معتاد موضوعی است که از ابتدایی ترین مراحل درمان تا آخرین مرحله، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

روان پزشکان متخصص در کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره در طول درمان همراه شما خواهند بود.

شماره تماس: ۰۲۱۵۸۲۲۵

یکی از نکاتی که در شیوه های رفتار مناسب با معتاد باید بدانید این است که هرگز او را مجرم خطاب نکنید و رفتاری از خود نشان ندهید که او فکر کند جرمی مرتکب شده است چرا که او فقط درگیر یک بیماری شده است که نیاز به کمک اطرافیان دارد.

برای رفتار مناسب با معتاد باید شیوه های ترک اعتیاد را بدانید

علاوه بر رساندن بیمار به سطحی از آگاهی های مذکور، اطلاع از روش های ترک اعتیاد نیز بسیار مهم است. همانطور که می دانید اتخاذ بهترین روش ترک اعتیاد برای بیمار شما نقش حیاتی در درمان او دارد از این رو آشنایی با روش های درمان اعتیاد از سوی خانواده و اطرافیان بیمار در بسیاری از شرایط می تواند به او کمک کند چرا که جنبه روانی اعتیاد می تواند عامل اصلی استمرار آن در فرد بیمار باشد. اکثر مخدرها این بار روانی را برای بیمار بوجود می آروند. همچنین سوءمصرف داروهای اعتیاد آور نیز از این طیف خارج نیست مثلا وابستگی و اعتیاد به ریتالین در اکثر دانشجویان و قشر جوان بیشتر جنبه روانی دارد تا جسمانی.

زمانیکه به همراه بیمار خود به کلینیک ترک اعتیاد مراجعه می کنید، حتماً جویای شیوه درمانی بیمار خود باشید یکی از برنامه های مهم در یک کلینیک ترک اعتیاد، مشاوره با خانواده های بیماران است آنها شما را با وظایف خود در طول دوره درمان بیشتر آشنا کرده و شیوه رفتار مناسب با معتاد را با توجه به شرایط جسمی و روحی او به شما آموزش می دهند.

حتما مطالعه کنید: ترک ریتالین

نقش خانواده در مراحل درمان اعتیاد را بدانید

زمانیکه بیمار از حمایت خانواده خود در فرایند درمان برخوردار باشد، مسلماً وضعیت روحی او با چالش کمتری مواجه خواهد شد. این طبیعی است که وقتی شما فردی را که مثلاً درگیر اعتیاد به شیشه است را در خانه دارید، متحمل چه فشاری هستید.

اما این موضوع خیلی مهم است که ما این فشار روانی را چگونه کنترل کنید در این زمینه خانواده ها می بایست از نحوه رفتار مناسب با معتاد در بازه های زمانی مختلف آگاهی داشته باشند متاسفانه برای برخی از خانواده ها اعمال رفتار حمایتی کمی سخت است که این خود یکی از موانع مهم در فرایند درمان اعتیاد است.

در ذیل به برخی از باید ها و نباید های رفتاری با بیمار اعتیاد می پردازیم:

  • به هیچ وجه تا زماینکه بیمار شما قبول نکرده است که به مواد مخدر اعتیاد دارد، از لفظ “بیمار” برای او استفاده نکنید، به کار بردن این صفت به شدت اثر منفی دارد. همین که بداند درگیر اعتیاد است و به تنهایی نمی تواند از آن خلاص شود، کافیست.
  • هیچوقت به فرد بیمار توهین نکنید، استفاده از کلمات تحقیر آمیز وضعیت روحی بیمار را تضعیف کرده و مقاوت او در برابر درمان را بیشتر خواهد کرد. هرگز فکر نکنید که این کار نشان دهنده ی نگرانی شما نسب به بیمار است. به کار بردن الفاظ توهین آمیز نه تنها شیوه رفتار مناسب با معتاد نیست بلکه از اشتباهات رایج خانواده ها می باشد.
  • با بیمار اعتیاد قهر نکنید، قطع ارتباط با معتاد احساس طرد شدن را در او تقویت می کند و همین عامل باعث ایجاد تنش داخلی در او می شود. البته این بدان معنی نیست که شما رفتارهای بیمار خود را تایید کنید شما فقط سعی می کنید که در مسیر ترک اعتیاد او را همراهی کنید حتی اگر بیمار شما درگیر اعتیاد به هروئین یا هر مخدر خطرناک دیگری است، سعی نکنید او را طرد کنید.
  • اجبار کردن موارد مراقبتی نیز برای بیمار می تواند اثرات منفی داشته باشد در این شرایط بیمار فکر می کند که اطرافیان او بیشتر به فکر خودشان هستند.
  • صبر داشته باشید، ترک اعتیاد مثل سرماخوردگی نیست که بیمار به سرعت بهبود یابد و هیچوقت با عجله و شتاب زده عمل نکنید و در حمایت از او حوصله داشته باشید.

تمام موارد ذکر شده برای این است که شما حمایت خود را به بیمار اعتیاد نشان دهید اینکه او بداند در مسیر ترک اعتیاد تنها نخواهد بود، فرایند درمان اعتیاد را تسهیل و تسریع می بخشد. اما توجه داشته باشید که حمایت شما نباید به نحوی باشد که فرد معتاد به اشتباه فکر کند که شما با اعتیاد او مشکلی ندارید! شیوه رفتار مناسب با معتاد باید بگونه ای باشد که بیمار متوجه شود که سلامتی اش برای اطرافیان مهم است.

از ویژگی های مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره می توان به بخش بستری مجزا برای بانوان و آقایان، بهترین امکانات رفاهی، ورزشی، تفریحی، بیمارستانی و بخش ICU، ویزیت بالینی روزانه، خدمات درمانی شبانه روزی و پیگیری های بعد از درمان اشاره نمود که هدف اصلی ما رعایت منشور حقوق بیمار و خانواده آن می باشد تا با فراهم آوردن بهترین امکانات درمانی و رفاهی شرایط بی نظیری جهت درمان بیمار فراهم آوریم.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۲٫۳ / ۵٫ شمارش آرا: ۳

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + یک =