عوارض مصرف زولپیدم در دوران بارداری

کلینیک ترک اعتیاد
مصرف همزمان هروئین و فنتانیل
7 مرداد 1400
مصرف الکل و ایجاد کهیر
مصرف الکل و ایجاد کهیر
7 مرداد 1400
نمایش همه
کلینیک ترک اعتیاد

عوارض مصرف زولپیدم در دوران بارداری

۲
(۳)

کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره، مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره: یکی از مشکلات رایجی که زنان در دوران بارداری خود با آن دست و پنجه نرم می کنند، بی خوابی است، به همین دلیل ممکن است تصور کنند که مصرف زولپیدم در دوران بارداری برای آنها بی خطر است و در این مقاله به بررسی عوارض مصرف زولپیدم در دوران بارداری خواهیم پرداخت.

زولپیدم یک داروی کلی است که در گروه داروهای تجاری مانند امبین (Ambien) قرار می گیرد. زولپیدم اثرات آرام بخش دارد، بنابراین برای درمان بی خوابی و مشکلات مختلف مرتبط با خواب استفاده می شود. محققان معتقدند که زولپیدم به افراد کمک می کند تا زودتر بخوابند و مدت بیشتری در خواب بماند.

ترک زولپیدم از خدمات ارائه شده در کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره، به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد تهران می باشد و از آنجایی که درمان در این کلینیک تحت نظر روانپزشک متخصص ترک اعتیاد و تیم روانشناسی انجام می گیرد به بیماران این امکان را می دهد تا علاوه بر درمان جسمانی وابستگی خود به روان درمانی خود نیز بپردازند.

حتما مطالعه کنید: ترک زولپیدم

زولپیدم، جزء گروه بنزودیازپین ها نیست، اما عملکردی شبیه به آنها دارد و اثرات انتقال دهنده عصبی آرام بخش GABA را در سیستم عصبی مرکزی افزایش می دهد. سالانه ده ها میلیون نسخه برای زولپیدم نوشته می شود. زولپیدم فقط به عنوان داروی خواب کوتاه مدت با دوره های توصیه شده توسط پزشک به مدت دو تا شش هفته در نظر گرفته شده است.

رایج ترین عوارض جانبی زولپیدم شامل سردرد، خواب آلودگی و سرگیجه است.

با استفاده طولانی مدت آن، عوارض جانبی مختلفی شامل علائم شبیه آنفولانزا، کمردرد، بی حالی و افسردگی را فرد مصرف کننده تجربه خواهد کرد. همچنین احتمال راه رفتن در خواب و فعالیت های مرتبط با خواب وجود دارد که ممکن است با مصرف زولپیدم رخ دهد.

بسیاری از افراد یک روز پس از مصرف زولپیدم احساس خماری را گزارش می دهند. عوارض جانبی خماری ممکن است شامل خواب آلودگی در طول روز، تغییر در عملکرد شناختی و اختلالات روانی – حرکتی باشد. با مصرف طولانی مدت زولپیدم، تحمل نسبت به دارو ممکن است ایجاد شود. در صورتی که فرد نسبت به زولپیدم تحمل پیدا کند و به طور ناگهانی مصرف آن را متوقف کند، ممکن است علائم ترک را تجربه کند.

ترک ناگهانی مصرف زولپیدم ممکن است علائمی از جمله هذیان و عوارض جانبی شدید مانند تشنج را ایجاد کند. هرچه دوز مصرفی بالاتر و مدت زمان بیشتری زولپیدم مصرف شود، احتمال بروز علائم شدید ترک افزایش خواهد یافت.

عوارض مصرف زولپیدم در دوران بارداری

عوارض مصرف زولپیدم در دوران بارداری

عوارض مصرف زولپیدم در دوران بارداری

شاید ضرر داشته باشد، شاید هم نه. این ممکن است برای زنان باردار پاسخی ناامید کننده باشد، اما داروهای زیادی وجود دارد که در این مبحث و مقوله مبهم قرار می گیرند. زولپیدم یک داروی تایید شده توسط سازمان غذا و دارو (FDA) برای گروه بارداری C است.

دسته بندی های FDA بر اساس تحقیقاتی است که در حال حاضر موجود می باشد، از جمله تحقیقات و مطالعات حیوانی و تحقیقات انسانی.

داروهای گروه A بی خطرترین دارو در دوران بارداری به شمار می روند. داروهای گروه A در صورت مصرف در دوران بارداری در تحقیقات حیوانی یا انسانی، هیچ گونه اثرات مضر اثبات شده ای برای نوزاد متولد نشده ندارند. داروهای گروه B نیز بی خطر در نظر گرفته شده اند، اگرچه بیشتر شواهد ممکن است از مطالعات حیوانی نتیجه گیری شده باشد. ممکن است تحقیقات موجود در مورد انسان ها محدود باشد.

داروهای گروه C ممکن است اثرات مخربی در مطالعات حیوانی و تحقیقات محدود انسانی نشان داده باشند. با داروهای گروه C مانند زولپیدم، پزشک همچنان ممکن است به زن باردار توصیه به مصرف آن کند، اما فقط در صورتی که فواید آن بیشتر از مضراتش باشد.

عوارض مصرف زولپیدم در دوران بارداری

عوارض مصرف زولپیدم در دوران بارداری

تاثیر زولپیدم بر جنین

براساس تحقیقاتی که توسط انجمن بارداری آمریکا انجام شده است، حدود ۷۸ درصد از زنان باردار با اختلالات خواب دست و پنجه نرم می کنند. اختلالات خواب یکی از مشکلات رایجی است که به عوامل مختلفی مربوط می شود. اختلالات خواب در سه ماهه اول بارداری، اغلب به دلیل ایجاد تغییر در هورمون ها است. در اواخر بارداری، اختلالات خواب و بی خوابی ممکن است نتیجه ناراحتی ناشی از شکم در حال رشد باشد.

این امر باعث می شود این سوال در ذهن زنان باردار نقش ببندد که چگونه زولپیدم می تواند بر یک جنین تأثیر بگذارد. در مطالعات حیوانی، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد با مصرف دوزهای بسیار زیاد، با مشکلاتی از قبیل از دست دادن جنین روبرو شوند. در حال حاضر نقص مادرزادی خاصی در ارتباط با مصرف زولپیدم در دوران بارداری گزارش نشده است، زیرا تحقیقات محدود انسانی انجام شده است چنین ادعایی را رد کرده است، اما نمی توان خطرات مصرف آن را نیز نادیده گرفت.

گزارش هایی از وجود مشکلات تنفسی در نوزادان انسانی وجود دارد که نشان دهنده مصرف زولپیدم توسط مادر در روزهای نزدیک به زایمان بوده است. همچنین گزارش شده است در صورتی که مادر زولپیدم مصرف کند پس از تولد علائم ترک را تجربه خواهد کرد. این علائم می تواند شامل عضلات شل و ضعیف باشد. علاوه بر عوارض احتمالی مستقیم مصرف زولپیدم بر روی جنین، ممکن عوارض غیرمستقیم نیز داشته باشد.

اگر یک زن باردار زولپیدم مصرف کند، ممکن است احتمال تصادف در حین رانندگی یا افتادن در حین راه رفتن را افزایش دهد. این امر ممکن است منجر به سقط جنین شود. برخی از افرادی که زولپیدم مصرف می کنند به سایر فعالیت های خطرناک خود در زمان مصرف این دارو مشغول می شوند، مانند رانندگی یا پخت و پز در حین خواب آلودگی و سایر فعالیت ها. هر یک از این شرایط ممکن است برای جنین خطراتی را به همراه داشته باشد.

جایگزین های مصرف زولپیدم در دوران بارداری

به احتمال زیاد پزشک، زولپیدم را برای یک زن باردار تجویز نمی کند. در عوض، یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی به احتمال زیاد به زن باردار کمک می کند تا گزینه هایی را پیدا کند که بتواند به او کمک کند بدون اینکه کودک را در معرض خطرات ناشی از مصرف زولپیدم قرار دهد خواب راحتی داشته باشد.

در ابتدا ارائه دهندگان خدمات بهداشتی به زنان باردار توصیه می کنند تا تغییراتی را در روند خواب خود ایجاد کنند. به عنوان مثال، استفاده از بالش بدن می تواند به ماساژهای قبل از تولد کمک کند. اجتناب از چرت های روزانه و پرداختن به برخی از فعالیت های بدنی در طول روز می تواند به تقویت خواب شبانه نیز کمک کند. در صورتی که راهکارهای غیر دارویی موثر واقع نشوند، پزشک ممکن است داروهای کمکی خواب بدون نسخه را تجویز کند.

برخی از داروهای کمکی خواب بدون نسخه، داروهای بارداری رده B هستند بنابراین ممکن است ایمن تر باشند. اگر قبلاً زولپیدم مصرف کرده اید و به تازگی متوجه شده اید که باردار هستید، مصرف آن را بدون صحبت با پزشک یا ارائه دهنده خدمات درمانی قطع نکنید. متوقف کردن ناگهانی زولپیدم و ترک مصرف ممکن است عوارض بارداری ایجاد کند. پزشک ممکن است به زن باردار پیشنهاد دهد که به تدریج مقدار زولپیدم را کاهش دهد تا اینکه بطور کامل قطع شود. گزینه دیگر در دوران بارداری سم زدایی تحت نظر پزشک است.

عوارض مصرف زولپیدم در دوران بارداری

عوارض مصرف زولپیدم در دوران بارداری

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی عوارض مصرف زولپیدم در دوران بارداری پرداختیم. همانطور که پیش تر گفتیم، ترک زولپیدم یکی از خدمات ارائه شده در مرکز ترک اعتیاد شبانه روزی طلوعی دوباره، به عنوان بهترین مرکز ترک اعتیاد تهران می باشد که کلیه برنامه درمان این مرکز تحت نظر روانپزشک متخصص ترک اعتیاد و تیم روانشناسی همراه پرستاری شبانه روزی انجام می گیرد و به بیماران این امکان را می دهد تا علاوه بر درمان جسمانی به روان درمانی خود نیز بپردازند.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۲ / ۵٫ شمارش آرا: ۳

رایی یافت نشد. اولین نفری باشید که رای میدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × پنج =